Jag letar efter en grenkontakt som skickar ström till dammsugaren när jag startar min gerseåg. Hittar ingen. :(

ullberg
Karlminator skrev:
Jag letar efter en grenkontakt som skickar ström till dammsugaren när jag startar min gerseåg. Hittar ingen. :(
På modernt språk heter nog dessa Standby-eliminerare (andra användningsområden som är mer poppis i dagsläget) eller nåt sånt. Nu vet jag iof inte om det klarar tillräckligt mycket effekt då de är byggda främst för dvd:er och förstärkare...

EDIT: Typ ett sånt här: http://www.kjell.com/sortiment/el/e...gibesparing/energibesparande-grenuttag-p67704

Du får ju alldeles för många uttag för dammsugare och bara ett för verktyget vilket är lite synd (tvärt om hade varit bättre) men det borde funka för ditt ändamål...

Redigerat:
Kallas också för Master-Slave-uttag.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
ullberg skrev:
På modernt språk heter nog dessa Standby-eliminerare (andra användningsområden som är mer poppis i dagsläget) eller nåt sånt. Nu vet jag iof inte om det klarar tillräckligt mycket effekt då de är byggda främst för dvd:er och förstärkare...

EDIT: Typ ett sånt här: [länk]

Du får ju alldeles för många uttag för dammsugare och bara ett för verktyget vilket är lite synd (tvärt om hade varit bättre) men det borde funka för ditt ändamål...
Dessa grenuttag är dock oftast väldigt begränsat när det gäller hur mycket watt man får dra från master-uttaget. Finns lite alternativa lösningar...
Alt #1 Fjärrkontrollerad uttag fungerar utmärkt men man måste komma ihåg att starta den innan man sågar/slipar/osv. Fördelen är att man har fullt kontroll över hur länge dammsugaren ska vara på efter sågningen. Fjärrkontrollen kan man säkert montera fast på verktyget.
http://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytarset-för-utomhusbruk-Nexa/36-4606
Alt. #2 Trådlös master/slav uttag typ denna: http://www.conrad.se/TRÅDL&Ou...020&ci=SHOP_AREA_260548_2806040&otp1=tablink2
Dvs. direkt när sågen startar kommer dosan skicka signal till andra dosan att det är dax att starta.

Fördelen med bägge lösningar är att man kan koppla dammsugare och verktyg till olika säkringsgrupper (om det finns). En kraftig såg + en 2000w dammsugare kan få säkringen till att knäa ju.

Redigerat:
screamin-daemon skrev:
Dessa grenuttag är dock oftast väldigt begränsat när det gäller hur mycket watt man får dra från master-uttaget. Finns lite alternativa lösningar...
Alt #1 Fjärrkontrollerad uttag fungerar utmärkt men man måste komma ihåg att starta den innan man sågar/slipar/osv. Fördelen är att man har fullt kontroll över hur länge dammsugaren ska vara på efter sågningen. Fjärrkontrollen kan man säkert montera fast på verktyget.
[länk]
Alt. #2 Trådlös master/slav uttag typ denna: [länk]
Dvs. direkt när sågen startar kommer dosan skicka signal till andra dosan att det är dax att starta.

Fördelen med bägge lösningar är att man kan koppla dammsugare och verktyg till olika säkringsgrupper (om det finns). En kraftig såg + en 2000w dammsugare kan få säkringen till att knäa ju.
Tack för alla tips!

Jag såg en film på yt där man hade ett liknande uttag som bax länkade till, dock kunde man ställa tiden på uttaget till damsugaren, så den gick några sekunder efter man slutat såga.

Säljs på kjell

Claesk skrev:
Säljs på kjell
Har du någon länk? Jag kan inte hitta det...

Energibesparande grenuttag
Anslut tillbehör till de brytande uttagen så att de blir helt strömlösa när huvudapparaten stängs av. Perfekt till t.ex. dator och TV-bänk.
Max belastning: 2200 W
1 Masteruttag
7 brytande uttag
Art nr: 39619

ullberg
Claesk skrev:
Energibesparande grenuttag
Anslut tillbehör till de brytande uttagen så att de blir helt strömlösa när huvudapparaten stängs av. Perfekt till t.ex. dator och TV-bänk.
Max belastning: 2200 W
1 Masteruttag
7 brytande uttag
Art nr: 39619
Ett sånt uttag har mycket riktigt den funktionen och det är också exakt samma som jag länkade till för ett par inlägg sedan förutom att jag valde 3500w varianten. Man får kanske kolla lite närmre på effekten, om det ev. finns en begränsning per uttag, jag nämner det lite löst och ett svar på mitt inlägg tydliggör den aspekten.

Nu är jag på jakt efter en fil, ca 200mm lång med fin slipyta. Och den ska vara flat, tips på de, ja juste i diamant

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.