Skall man satsa på en begagnad kvalitetssvets eller köpa nytt? Skall användas för hobby-bruk. Finns det några som man absolut skall undvika? Är det 3-fas som gäller? Ja man kan väl i princip ställa hur många frågor som helst men de får väl komma efter hand.

Vad skall du ha svetsen till?

Hobbybruk, rostlagning, reparation av entusiastbilar, underhåll/reparation av gammal traktor, lättare stålkonstruktioner etc

ESAB Smashweld 180 är en väldigt trevlig maskin om du letar begagnat, passar perfekt till det du räknade upp.

• Gilla
Paem
  • Laddar…
En renoverad märkessvets hade jag tagit alla dagar i veckan. Det finns många firmor (tex de som reparerar) som även säljer utbytessvetsar eller renoverade trasiga/begagnade.
Till traktor så blir det nästan automatiskt trefas, kolla vilka säkringar din tilltänkta svets kräver

Jo, jag har kollat lite på smashweld också, dock inte helt enkel att få tag i verkar det som.

PeterStrandberg skrev:
En renoverad märkessvets hade jag tagit alla dagar i veckan. Det finns många firmor (tex de som reparerar) som även säljer utbytessvetsar eller renoverade trasiga/begagnade.
Så att söka begagnat på exempelvis Blocket är kanske att gambla? Finns för övrigt inte så mycket till salu på Blocket som man kanske skulle kunna tro.

Vilka fabrikat/modeller kan anses som bra?

Nu är du på jakt efter en Mig. Mitt råd är att köpa en märkessvets 180A eller helst mer OCH trefas. Det är en sjukt stor skillnad på en och trefas svetsar. Det finns några180A enfasare på marknaden. Bla Esab och Kemppi har enfas mig med inverterteknik som är riktigt bra. Men då pratar vi svetsar med en prislapp på 10k och uppåt.

Men då du skall reparera traktorer också så skulle jag faktiskt köpa en mig och en pinnsvets (inverter svets, inte transformator). Skall du laga traktorn eller en skopa så kanske du kommer att vara utomhus någon gång, och skall du då svetsa med mig så gäller det att det är vindstilla, annars blåser skyddsgasen bort.

Redigerat:
Jag har en ESAB LKA 180 3-fas (kallas också ESAB Original 180) och den är jag mycket nöjd med.

ZipLock skrev:
Jag har en ESAB LKA 180 3-fas (kallas också ESAB Original 180) och den är jag mycket nöjd med.
Jag har en sån i verkstan med, tillsammans med en enfasare, Esab Caddy mig 200 i, en Esab Caddy tig 2200 i AC/DC och en pinnsvets, Invertersvets Caddy Arc 151i, A31.

1-fasmaskienr idag är mycket bra och det där att man måste ha en 3-fas är överskattat om vi pratar nyare maskiner.
Klart ska man hålla på med underhåll av en traktor så kommer ju självklart en 1-fas ha sina begränsningar men för plåtarbeten så fungar dom över förväntan.
Se till att köpa en maskin som det går att få tag i reservdelar till och som med allt annat så får man vad man betalar för.
Sen ska du köra med skyddsgas...

P-plats skrev:
1-fasmaskienr idag är mycket bra och det där att man måste ha en 3-fas är överskattat om vi pratar nyare maskiner.
Klart ska man hålla på med underhåll av en traktor så kommer ju självklart en 1-fas ha sina begränsningar men för plåtarbeten så fungar dom över förväntan.
Se till att köpa en maskin som det går att få tag i reservdelar till och som med allt annat så får man vad man betalar för.
Sen ska du köra med skyddsgas...
Till tunnplåt ja, då funkar de kanon! Men Max upp till 5 mm grovlek med noggrann fogberedning skulle jag påstå. (Man brukar räkna ungefär 30 ampere per millimeter gods.) Därefter krävs det mer pulver och då är vi uppe på trefas maskiner. Min enfasare kör jag nästan aldrig grövre med än 5 mm, efter det, pinne eller trefas. Alternativ Tig. Jag har provat att köra 8 mm med enfasaren, men då krävdes det ordentlig fogberedning och X- fog. Men du har rätt i att dagens moderna enfasare med inverterteknik är bra. De klara långa nätkablar också. Min esab är specad att klara kablar upp till 50 meters längd.

Till TS. Skyddsgas är ett krav. Tänk på hur mycket du skall använda svetsen. En 5 liters friköpa tub går snart åt. Men tubhyran kostar en del på större tuber. Gaslösa småsvetsar med flusstråd är bara skräp.

Redigerat:
TS skall jag rekomendera en maskin för dig så skulle jag kolla in den enfasmaskinen som jag har. Den finns både som 200 A maskin och 180 A maskin på Duabhuset. 200A svetsen går 11750:- 180Amaskinen straxt under 8000:- ( tror jag) vill du inte ha Esab så har Kemppi en liknande maskin.

Totem skrev:
TS skall jag rekomendera en maskin för dig så skulle jag kolla in den enfasmaskinen som jag har. Den finns både som 200 A maskin och 180 A maskin på Duabhuset. 200A svetsen går 11750:- 180Amaskinen straxt under 8000:- ( tror jag) vill du inte ha Esab så har Kemppi en liknande maskin.
Sorry. Inte 180A. 160Ampere. 8500:- på Duabhuset.

Redigerat:
Totem m.fl. Vad kräver de som ni har rekommenderat för säkring? Nu när jag tänker på det så är jag lite osäker på vad jag har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.