Tjena. Är de någon som vet något om
Cemont blumaster S1400 pinnsvets??? Bra? Dålig? Lagom till små arbeten? Pris? Reservdelar?

Jag är illa rädd att du kastar pengarna i sjön. 130 ampere räcker bara till 2,5 mm stickor. De är för klena då man ger sig på litet tjockare material.
150 ampere svetsström räcker till 3,2mm stickor och det brukar räcka för alla husbehovsreparationer hemma hos folk och för vanligt svetsande på mindre byggen och för att svetsa ihop redskap till någon mindre traktor. Jag tycker du skall satsa på en sådan storlek.

Om du skall svetsa någon tjockare del på grävmaskinen eller skarva ihop någon sönderbråkad skogsmaskin behöver du allt emellanåt 4mm stickor. Då skall du ha en svets som ger kring 200 ampere.

Rent allmänt så är det väldiga kvalitetsskillnader på invertersvetsar. Vissa modeller är till exempel så känsliga för spänningsfall att de överhuvudtaget inte fungerar om man inte är närmaste granne med transformatorn och aldrig använder skarvsladd. Andra tål långa skarvsladdar och glesbygdselnät hur bra som helst. Vissa modeller är slit och släng medan andra håller i många år.
Tyvätt har jag aldrig hört namnet Cemont och har ingen aning om kvaliteten.

En sak att tänka på att det är lätt att bränna säkringarna med en enfassvets. Störningarna i elnätet blir också större med enfas så vissa elmaskiner kan strejka inomhus då du svetsar ute på backen.
150 ampere svetsström är i stort sett det mesta som går att ta ut på 16A en fas 230 volt. Många litet bättre svetsar i den storleksklassen är kopplade på två eller tre faser. Större svetsar är oftast trefaskopplade.

Själv svetsar jag med en Unitor likriktare från 60-talet. En klump på 150 kilo som trots åldern är både tändvillig och ger bra ström. Den går på tre faser och ger 200 ampere på maxeffekt. Svetsar allt från 1,5 mm plåt till 30 mm plåt. Allt från bilavgasrör till grova maskindelar.

Tack för ett bra svar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.