trattalask
Satt och tittade lite på cxs och txs som är samma maskin i olika skal. Men vad är fördelen med de c-formade dagarna? Balansen? Åtkomlighet?

S
liten å behändig. perfekt för köks å möbelmontering

trattalask
Fast det gäller väl både TXS och CXS? Jag tänkte nog mest ute ett generellt perspektiv.

Ingen fördel, känns inget vidare att hålla i, men alla har olika händer så det gäller att testa innan.

Jag trivs bättre med CXS'en då jag upplever den mindre än TXS. Däremot tycker jag att T15 funkar bättre än C-modellen.
Vet inte direkt varför, bara en känsla...

Har alltid avskytt C modellen men just CXS är faktiskt skönare att hålla i då man får bättre balans både vid borrning och skruvning av mindre dimensioner. Man har då pekfingret linjärt med maskinens chuck och känns som förlängt arm. Vid grövre dimensioner så känns T modeller bättre då man får hävstångseffekt.
Kort och gott, CXS är perfekt för montering och T för bygg.

trattalask
Inget solklart val då. Får fundera lite till. Är sugen på att byta min bosch gsr 10,8 till antingen txs eller cxs.

Enklast är väl helt enkelt att åka någonstans där båda finns och känns själv vad du tycker är bekvämast. Båda två är bra maskiner alltså din personliga åsikt som måste fälla avgörandet.

trattalask
Jo, det hade såklart varit smidigt att kunna klämma innan köp. Tyvärr håller dom lokala handlarna betydligt högre priser än toolab. Att åka till lokala handlaren och prova för att sen beställa online gillar jag inte.

Så det va lite därför jag undrade om det fanns någon generell fördel med c-modeller. Men om det mest handlar om smak och tycke får jag väl helt enkelt gissa och sen beställa. =) Worst case finns ju alltid tradera.

Eller så beställer du båda av toolab och skickar tillbaka den du gillar minst. Om du ändå ska köpa den ena tycker jag inte direkt att det känns ohederligt att göra så.

trattalask
Det kan man så klart göra. Dock så åker man på kostnaden för returfrakt. Så min strategi är att försöka ta ett informerat beslut och på så vi minska risken att behöva skicka tillbaka något. Nu kostar visserligen en returfrakt kanske 50-70kr eller så. Men jag slipper klydd.

Det är förmodligen bara balansen som är ett plus för TXS. Fast vi pratar om dragare som väger 0,9kg så skillnaden i balans är försumbar. Jag är inget fan av de större C-modellerna där man ska hålla på ett visst sätt för att få hyfsad komfort och balans, men CXS kan man hålla som en traditionell T-maskin med pekfingret/långfingret på strömbrytaren utan att det känns konstigt eller obekvämt.

Vad gäller åtkomligheten så är det 1+1=0. På TXS slipper man bygeln framför fingrarna. Så +1 för TXS. CXS är dock inte lika hög så där blir det +1 för CXS. Bägge har således både egna fördelar och nackdelar. Lägger man till vinkelchucken så ska det till en bra märklig situation för att man inte ska lyckas lösa det med någon av dragarna. Då kanske man får plocka fram skruvmejseln?

En annan fördel till CXS är batterierna. Skulle man vilja komplettera med fler batterier eller ersätta ett uttjänt så är man inte begränsad till de nya batterierna då den tar både gamla och nya.

Summa summarum: Jag tycker att du ska satsa på CXS:en.

• Gilla
JBL89
  • Laddar…
trattalask
Trevlig summering 1337, precis vad jag ville läsa. En fördel till med cxs är att jag inte provat ett c-modell och det är alltid kul att prova nytt. =)

Ska bara vela ett tag till innan jag beställer något. =)

En sak som jag älskar med min CXS, som verkligen är skillnad mot min gamla gröna Bosch, är de magnetiska bitshållarna. Jag är medveten om att den typen av anordning finns på så väl TXS som andra fabrikat, men jag tycker inte att de som sitter på TXSen ser lika bra ut (bitsen sticker ut). Att alltid ha en PH2, en PZ2 och två torx på dragaren förenklar vardagen!

trattalask
Nu har jag köpt och använt min CXS ett par dagar. Jag är mer än nöjd. Kvalitetskänslan är total. "C-greppet" där man lägger pekfinger på kroppen känns normalt, jag gillar det skarpt. Jag har ca storlek 11 i handskar men även min bättre hälft med betydligt mindre händer tycket den är bekväm att hålla och använda.

Den ser större ut än min, numera sålda, bosch gsr 10,8v. Men lägger man dem sida vid sida så är inte skillnaden så stor. Men framförallt så känns den mindre i handen när man jobbar med den.

Enda nackdelen är väl priset när man jämförde med bosch. Men cxs och txs kostade lika mycket iallafall. :)

• Gilla
Charley1968 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.