Vad är skillnaden på vattenavskiljare och vattenavskiljare till tryckluft. tex biltema, jula kontra dyrare som i princip ser lika dana ut. Funkar dom på olika sätt eller
.
Jag blåste rent mina filter till spånsugen härom dagen och det är galet hur mycket damm det får plats :wow: Tog nog en och en halv timme av konstant blåsande tejpade handtaget. Har en ventil på blåshandtaget så det inte är fult blås. Men kompressorn gick lite då och då så klart.

Har en biltema vatten avskiljare stora modellen en meter efter kompressorn. Märkte inte mycket av att det var fukt i luften när jag blåste. Men efter att jag slutat blås och det gick kanske en 10-15 min och jag blåste av mig så var det som att blåsa med en blomspruta. Luftade tanken och det kom ut någon matsked vatten. I vattenavskiljaren var det mest vatten dimma med lite vatten stänk som kom när jag luftade den.

Kompressorn står i samma byggnad som verkstaden men i ett separat utrymme på 4 kvm utan uppvärmning men det blir aldrig minusgrader där inne.

Redigerat:
Osäker når det gäller de olika modellerna men kanske den komprimerade luften kyldes ned under de 10-15 minuterna så pass att den lite fuktiga luften i slangar/rör kondenserades? Avfuktare bör nog sitta så nära uttaget som möjligt har jag funderat på...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.