Hej, jag har strl 8 på händerna och vissa skruvdragare blir jobbiga att hålla i längden då inte greppet blir så bra. Slänger ut frågan här och ber om tips på hyfsade maskiner. Just nu har jag inte hus eller några större projekt inbokade så kravspecen är vag. Tror att jag vill ha chuck för borr >10 mm men kanske inget måste.
Provhöll i DeWalt DCD-730C2-QW som satt ganska bra i handen men inte helt perfekt. Det blir lite jobbigt om man måste greppa om ofta pga att handtaget är just lite för stort: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=170044817
Tacksam för tips!
Provhöll i DeWalt DCD-730C2-QW som satt ganska bra i handen men inte helt perfekt. Det blir lite jobbigt om man måste greppa om ofta pga att handtaget är just lite för stort: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=170044817
Tacksam för tips!
Kul frågeställning när handtaget betyder mer än prestanda
Det bästa är väl att ta dig ner till några olika bygghandlare och klämma o känna på skruvdragarna som finns presenterade.
Hade en Hitachi förut, och tyckte den låg bättre i handsken än min nuvarande Makita, och då har jag heller inga dasslock till händer. Om du har planer på att köpa hus/dra igång ett större projek, köp en maskin med 3.0Ah batterier. Ska du bara skruva upp tavlor och billy bokhyllor - köp den billigaste skiten du kan hitta
Hade en Hitachi förut, och tyckte den låg bättre i handsken än min nuvarande Makita, och då har jag heller inga dasslock till händer. Om du har planer på att köpa hus/dra igång ett större projek, köp en maskin med 3.0Ah batterier. Ska du bara skruva upp tavlor och billy bokhyllor - köp den billigaste skiten du kan hitta
MMR skrev:
Men är Bosch 10,8v verkligen lämplig?
Den har ju typ det grövsta handtaget man kan hitta på en skruvdragare, ihop med AEG......
Ska man hålla sig på 10,8v-nivå så är det väl snarare Hitachi och Dewalt som man ska snegla på då deras batterier inte sitter i handtaget utan nedanför som på större maskiner.
Dom som gäller då är väl Hitachi DS10DFL och Dewalt DCD710S2.
Redigerat:
Så är det kanske, har själv strl 10 så jag har aldrig tänkt på det, mest att det är en liten smidig maskin att hantera. Men visst batterier i handtag kan ju göra sitt till att handtaget blir grövre
Edit: var tvungen att gå och mäta, min 10.8 har ca 16 cm omkrets på handtaget och min "fullstora" 14.4 ca 15. Så jag tar delvis tillbaks. Sen kan man ju fundera på om det bara beror på greppets omkrets huruvida maskinen är bekväm att använda, min sambo som har bra mycket mindre händer än mig kan ju ändå knappt använda den större dragaren men älskar 10.8'an. Balans och vikt gör ju sitt till att maskinen är skön att hålla.
Edit: var tvungen att gå och mäta, min 10.8 har ca 16 cm omkrets på handtaget och min "fullstora" 14.4 ca 15. Så jag tar delvis tillbaks. Sen kan man ju fundera på om det bara beror på greppets omkrets huruvida maskinen är bekväm att använda, min sambo som har bra mycket mindre händer än mig kan ju ändå knappt använda den större dragaren men älskar 10.8'an. Balans och vikt gör ju sitt till att maskinen är skön att hålla.
Redigerat:
Tackar för tipsen. Ska ta en kik på K-RAUTA och Classe nu. Det är oskönt med för stora grepp om man jobbar ett längre tag, därav frågan. Prestanda är helt klart viktigt. Lutar åt en DeWalt men ska kolla annat också. Har en minidragare för att skruva hyllor och annat smått men den här ska vara betydligt kraftigare.
Hej!
Jag kan verkligen rekommendera Dewalt DCD780. 18V, urstark, 13mm chuck, skönt handtag både för mig (strl 10) och min sambo som också bygger mycket men har små händer - vi letade runt ett bra tag för att hitta en maskin som passade.
Se till att skaffa de små batterierna (1,5AH, heter dcb181) så har den bra balans och är inte onödigt tung. Snabbladdaren (45 minuter) laddar upp batteri nr 1 snabbare än du hinner ladda ur nr 2 även om du kör kontinuerligt
Jag kan verkligen rekommendera Dewalt DCD780. 18V, urstark, 13mm chuck, skönt handtag både för mig (strl 10) och min sambo som också bygger mycket men har små händer - vi letade runt ett bra tag för att hitta en maskin som passade.
Se till att skaffa de små batterierna (1,5AH, heter dcb181) så har den bra balans och är inte onödigt tung. Snabbladdaren (45 minuter) laddar upp batteri nr 1 snabbare än du hinner ladda ur nr 2 även om du kör kontinuerligt
2399 kr på Clas Ohlson med 2 st 1,5 Ah batterier. Nu blev jag lite sugen. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165413267
1295 kr för *ett* 1,5Ah batteri om man köper löst!
1295 kr för *ett* 1,5Ah batteri om man köper löst!
robbanonline skrev:Hej!
Se till att skaffa de små batterierna (1,5AH, heter dcb181) så har den bra balans och är inte onödigt tung. Snabbladdaren (45 minuter) laddar upp batteri nr 1 snabbare än du hinner ladda ur nr 2 även om du kör kontinuerligt![]()
Bra pris - jag köpte den förra hösten och betalade 3200 på den lokala järnaffären med 2 batterier och väska. Helt klart värt att åka och känna på den.
Här finns en ny testkörning.
http://www.testfakta.se/verktyg_redskap/article60851.ece
http://www.testfakta.se/verktyg_redskap/article60851.ece
DN hade också en redovisning av testet.Taxen skrev:
Har nya Hitachi DS18DSL på jobbet. Vi är tre st med rätt små händer och är mycket nöjda med dessa maskiner. De är rätt smidiga och med bra balans, det är nära för tummen till att byta håll (fram/back) knappen. Låg vikt samt att den inte känns ryckig och smällig som andra modeller i ex dewalts eller millwaukees likvärdiga dragare.. Finns ju även som 14,4 modell om man inte har råd med mer.