Både på loppisar, blocket, i källare och i vanliga butiker kan man ju göra fynd ibland. Vad har ni för historier att göra oss andra avundsjuka?
Efter en vecka på Gotland där det finns en loppis var 100:de meter, har jag lite saker med mig i packningen hem:
- 2 st stämjärn, E.A.Berg, tyvärr röda plasthandtag. Kräver lite kärlek, men helt ok med 20 kr styck.
- Timmermansvinkel, 10 kr. Även denna kräver lite kärlek.
- Vinkelhake med träskaft och mässingsdetaljer, 40 kr. Kan bli väldigt fin med lite kärlek även den.
Kanske inte kvalar in för att göra er avis, men lite kul är det i alla fall!
Efter en vecka på Gotland där det finns en loppis var 100:de meter, har jag lite saker med mig i packningen hem:
- 2 st stämjärn, E.A.Berg, tyvärr röda plasthandtag. Kräver lite kärlek, men helt ok med 20 kr styck.
- Timmermansvinkel, 10 kr. Även denna kräver lite kärlek.
- Vinkelhake med träskaft och mässingsdetaljer, 40 kr. Kan bli väldigt fin med lite kärlek även den.
Kanske inte kvalar in för att göra er avis, men lite kul är det i alla fall!
Sneddade över en liten park på Södermalm i Stockholm för 20 år sen och snubblade till på nått i gräset, och där låg en slägga med skaft av ett stålrör.
Den har bankat mycket, och skaftet har aldrig gått av.
Apropå loppmarknader och verktyg. Min fru gillar att sälja på loppisar, men har ju bara sånt strunt som fruntimmer mest har, porslin, glas, prynadsprylar, kläder mm, som man får bjuda ut för nån krona om man vill sälja.
Hon kom hem och berättade att många kommer fram och frågar efter verktyg "Har du inget jag kan sälja"
Då jag har drivor med prylar plockade jag hop en låda, skrev även lämpliga priser på dom då frun inte har en aning om vad sånt kostar.
Hon kom hem överlycklig och med tömd låda, dat hade t.o.m blivit budgivning på en gammal borrmaskin med sladd och chucknyckel, jag hade skrivit 50:- men hon fick 85:-
Till nästa loppis på samma ställe skickade jag med en ny låda, den hade hon sålt/tömt innan loppisen öppnat, dom kände igen hennes bil, och stod bredvid innan hon ens klivit ur.
Bla blev jag av med en stor samling SDS borrar av den äldre modellen som inte passar i dagens maskiner
Den har bankat mycket, och skaftet har aldrig gått av.
Apropå loppmarknader och verktyg. Min fru gillar att sälja på loppisar, men har ju bara sånt strunt som fruntimmer mest har, porslin, glas, prynadsprylar, kläder mm, som man får bjuda ut för nån krona om man vill sälja.
Hon kom hem och berättade att många kommer fram och frågar efter verktyg "Har du inget jag kan sälja"
Då jag har drivor med prylar plockade jag hop en låda, skrev även lämpliga priser på dom då frun inte har en aning om vad sånt kostar.
Hon kom hem överlycklig och med tömd låda, dat hade t.o.m blivit budgivning på en gammal borrmaskin med sladd och chucknyckel, jag hade skrivit 50:- men hon fick 85:-
Till nästa loppis på samma ställe skickade jag med en ny låda, den hade hon sålt/tömt innan loppisen öppnat, dom kände igen hennes bil, och stod bredvid innan hon ens klivit ur.
Bla blev jag av med en stor samling SDS borrar av den äldre modellen som inte passar i dagens maskiner
Köpte en verktygslåda på auktion med diverse innehåll, mestadels för en skiftnyckel som låg i och gav 1-200kr.
Någon månad efter detta så skulle det vara loppis och lådan låg kvar orörd i källaren och jag kollade närmre på ett stort skjutmått som var med, det var visst ett Mitutoyo med nypris över 2k,
http://www.verktygonline.se/verktyg...ning/skjutmatt/analoga/skjutmatt-0-300mm.html
Sålde det faktist på loppisen för en 500kr för den precissionen behövder jag inte.
En annan gång var jag på en kvartersloppis och ett hus hade flyttrensning och det gällde även verktyg, var några lådor blandat med skruvmejslar och tänger med en lapp där det stod 10kr st, på ett par hyllor ovanför låg det lite blandat av 12 st Bacho rörtänger och skiftnycklar. Frågade vilket pris som gällde på de och det var samma, 10kr st. Jag tog rubbet.
Någon månad efter detta så skulle det vara loppis och lådan låg kvar orörd i källaren och jag kollade närmre på ett stort skjutmått som var med, det var visst ett Mitutoyo med nypris över 2k,
http://www.verktygonline.se/verktyg...ning/skjutmatt/analoga/skjutmatt-0-300mm.html
Sålde det faktist på loppisen för en 500kr för den precissionen behövder jag inte.
En annan gång var jag på en kvartersloppis och ett hus hade flyttrensning och det gällde även verktyg, var några lådor blandat med skruvmejslar och tänger med en lapp där det stod 10kr st, på ett par hyllor ovanför låg det lite blandat av 12 st Bacho rörtänger och skiftnycklar. Frågade vilket pris som gällde på de och det var samma, 10kr st. Jag tog rubbet.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Köpte ett helt nytt snikki snickarbälte i skinn samt ett helt nytt stort hultafors koben för totalt 150:-!
På Bahco outlet kan man göra lite schysta fynd ibland. Jag köpte där deras u-ringnyckelset 1952M för 250:- Det kostar i butik 1500:-
Annars så finns det mycket på tradera som folk inte har koll på vad det kostar. Köpte Bahcos lednyckelset 4040M där för 450:-, det kostar 3,500:- i butik, så det finns tillfällen....
Annars så finns det mycket på tradera som folk inte har koll på vad det kostar. Köpte Bahcos lednyckelset 4040M där för 450:-, det kostar 3,500:- i butik, så det finns tillfällen....
Lustigt, jag hade faktiskt fundering på att skapa en liknande tråd. Förutom en del stämjärn och hyvlar är nog mitt bästa fynd ett Mitutoyo mätur för 75kr.
Här är en bild på dagens fynd. Yxa, klubba, stämjärn samt tumstock kostade 10kr styck. Syl och Yankee fick jag för 5kr styck. Måttbandet kostade 40kr.
Här är en bild på dagens fynd. Yxa, klubba, stämjärn samt tumstock kostade 10kr styck. Syl och Yankee fick jag för 5kr styck. Måttbandet kostade 40kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den yxan kan vara ett riktigt fynd. Såg för många år sedan i TV en smed som tillverkade yxor, handsmidda, han hade beställningar från när och fjärran för de var de bästa som fanns. Är det en av hans så platsar den i finrummet.Shakula skrev:Lustigt, jag hade faktiskt fundering på att skapa en liknande tråd. Förutom en del stämjärn och hyvlar är nog mitt bästa fynd ett Mitutoyo mätur för 75kr.
Här är en bild på dagens fynd. Yxa, klubba, stämjärn samt tumstock kostade 10kr styck. Syl och Yankee fick jag för 5kr styck. Måttbandet kostade 40kr.
[bild]