Både på loppisar, blocket, i källare och i vanliga butiker kan man ju göra fynd ibland. Vad har ni för historier att göra oss andra avundsjuka?

Efter en vecka på Gotland där det finns en loppis var 100:de meter, har jag lite saker med mig i packningen hem:

- 2 st stämjärn, E.A.Berg, tyvärr röda plasthandtag. Kräver lite kärlek, men helt ok med 20 kr styck.
- Timmermansvinkel, 10 kr. Även denna kräver lite kärlek.
- Vinkelhake med träskaft och mässingsdetaljer, 40 kr. Kan bli väldigt fin med lite kärlek även den.

Kanske inte kvalar in för att göra er avis, men lite kul är det i alla fall!

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Just det, jag hittade även två riktigt breda E.A.Berg-järn i farmors garage. Det är alltid lite roligt när man kan göra fynd på hemmaplan!

Sneddade över en liten park på Södermalm i Stockholm för 20 år sen och snubblade till på nått i gräset, och där låg en slägga med skaft av ett stålrör.
Den har bankat mycket, och skaftet har aldrig gått av.

Apropå loppmarknader och verktyg. Min fru gillar att sälja på loppisar, men har ju bara sånt strunt som fruntimmer mest har, porslin, glas, prynadsprylar, kläder mm, som man får bjuda ut för nån krona om man vill sälja.
Hon kom hem och berättade att många kommer fram och frågar efter verktyg "Har du inget jag kan sälja"
Då jag har drivor med prylar plockade jag hop en låda, skrev även lämpliga priser på dom då frun inte har en aning om vad sånt kostar.
Hon kom hem överlycklig och med tömd låda, dat hade t.o.m blivit budgivning på en gammal borrmaskin med sladd och chucknyckel, jag hade skrivit 50:- men hon fick 85:-
Till nästa loppis på samma ställe skickade jag med en ny låda, den hade hon sålt/tömt innan loppisen öppnat, dom kände igen hennes bil, och stod bredvid innan hon ens klivit ur.
Bla blev jag av med en stor samling SDS borrar av den äldre modellen som inte passar i dagens maskiner :cool:

• Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Köpte en verktygslåda på auktion med diverse innehåll, mestadels för en skiftnyckel som låg i och gav 1-200kr.
Någon månad efter detta så skulle det vara loppis och lådan låg kvar orörd i källaren och jag kollade närmre på ett stort skjutmått som var med, det var visst ett Mitutoyo med nypris över 2k,
http://www.verktygonline.se/verktyg...ning/skjutmatt/analoga/skjutmatt-0-300mm.html
Sålde det faktist på loppisen för en 500kr för den precissionen behövder jag inte.

En annan gång var jag på en kvartersloppis och ett hus hade flyttrensning och det gällde även verktyg, var några lådor blandat med skruvmejslar och tänger med en lapp där det stod 10kr st, på ett par hyllor ovanför låg det lite blandat av 12 st Bacho rörtänger och skiftnycklar. Frågade vilket pris som gällde på de och det var samma, 10kr st. Jag tog rubbet.

Redigerat:
Köpte ett helt nytt snikki snickarbälte i skinn samt ett helt nytt stort hultafors koben för totalt 150:-!

• Gilla
tullemannen
  • Laddar…
en nästan ny stihl trimmer (fs45) för blyga 500kr sprang jag på.
När jag skulle prova att dra igång den kom alla gubbar på loppisen "springandes" så jag såg till att avsluta köpet snabbt.

En Stihl HSA65 häcktrimmer batteri för 1000:- använd 2 ggr samt en blå Bosch vinkelslip för 150:- köptes av samma snubbe, absolut bästa verktygsaffären jag gjort!

Inte riktigt verktyg men arbetsredskap i alla fall. En Electrolux assistent med massor av tillbehör 100kr, samt en rullboll (en sorts mus till datorn, kostar 4-5 kSEK) för 25kr

På Bahco outlet kan man göra lite schysta fynd ibland. Jag köpte där deras u-ringnyckelset 1952M för 250:- Det kostar i butik 1500:-
Annars så finns det mycket på tradera som folk inte har koll på vad det kostar. Köpte Bahcos lednyckelset 4040M där för 450:-, det kostar 3,500:- i butik, så det finns tillfällen....

Köpte en hel säck med gamla trähyvlar och extra hyvelstål för 100:- för några år sedan. Fantastiskt fin kvalité.

• Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
M
Nu missade jag den tyvärr, men för några veckor sedan var en Gossen Metrahit t-com plus ute på tradera. Den gick för lite över 500 spänn, kostar 11000 kr ny...

Åsa Lund
Köpte en Estwing hammare med gummihandtag för 20 kr på en loppis för några år sedan. Den har fått bekänna färg :-)

Köpte en Dewalt dyckertpicka, ny i kartong för 350 spänn på Tradera, säljaren ringde upp o var förbannad men att han ändå skulle skicka den för de priset

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Lustigt, jag hade faktiskt fundering på att skapa en liknande tråd. Förutom en del stämjärn och hyvlar är nog mitt bästa fynd ett Mitutoyo mätur för 75kr.

Här är en bild på dagens fynd. Yxa, klubba, stämjärn samt tumstock kostade 10kr styck. Syl och Yankee fick jag för 5kr styck. Måttbandet kostade 40kr.
20150802_100106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fremax
  • Laddar…
I
Shakula skrev:
Lustigt, jag hade faktiskt fundering på att skapa en liknande tråd. Förutom en del stämjärn och hyvlar är nog mitt bästa fynd ett Mitutoyo mätur för 75kr.

Här är en bild på dagens fynd. Yxa, klubba, stämjärn samt tumstock kostade 10kr styck. Syl och Yankee fick jag för 5kr styck. Måttbandet kostade 40kr.
[bild]
Den yxan kan vara ett riktigt fynd. Såg för många år sedan i TV en smed som tillverkade yxor, handsmidda, han hade beställningar från när och fjärran för de var de bästa som fanns. Är det en av hans så platsar den i finrummet.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.