Vet inte om man kan kalla det verktyg, men 500:- för en Bosch GML 50 mer eller mindre oanvänd, bröd plasten till bruksanvisningen och kopplade in telefon och testade stereon sen var jag såld :wow:

Har faktist saknat byggstereo bara en slump att denna dök upp. Smidigt med stereo, eluttag och allt på ett och samma ställe.

Mitt bästa köp är nog ett kit från Bosch med GOP 10,8V samt GSR 10,8-2LI samt tillbehörslåda med en hel del slippapper, sågblad osv i, två batterier, laddare och L-BOXX. GOP:en var använd två gånger och skruvdragaren var aldrig använd. Såldes av en kille som hade fått flytta från huset till en hyresrätt för 900:-. Han fick ta bort annonsen innan jag ens hade hunnit dit för hans telefon ringde konstant.

En 250a oerlikon mini mig för 500kr med ett sprillansnytt 400a vattenkylt slangpaket (fråga inte varför de skickade med ett sånt slangpaket). Bytte i min tur det slangpaketet mot ett sprillans 250a luftkylt paket hos en mekanisk verkstad. + att jag fick flera lådor förbrukning för ytterligare ett nätt värde av ett par femhundringar... ibland ska man ha tur för en sån affär gör man nog aldrig igen :)

jonmo skrev:
Mycket bra inlägg här! Jag har nu hunnit ta bild på mina senaste fynd.
[bild]
Speciellt kul var det med det smala stämjärnet med träskaft. Väldigt rostigt, men jag anade något därunder.
[bild]
Jodå, visst var det en fisk även där... :)

[bild]
Igår när jag var och pillade lite i verkstan Insåg jag att vinkelhaken var en Disston No 1. Ingen dyrgrip, men helt klart värd de 40 kr jag gav. Dessutom är den spot on 90 grader så vitt jag kan avgöra med ingenjörsvikeln.

Jag frågade på en mekanisk verkstad om jag fick ta sladdarna från ett par av deras gamla maskiner de hade kastat i en liten container. Helt ok för dem, "ta vad du vill".
Jag tog en blå Bosch 900watt samt en Milwaukee 1500watt vinkelslip med mig hem. När jag kom hem öppnade jag maskinerna och såg då att sladdarna bara hade släppt. Jag satte dit dem igen och de startade fint. Använder fortfarande bägge maskinerna.
Gick tillbaka några dagar senare med en kakbit och sade att jag lagat maskinerna. De förklarade att jag kan behålla dem ändå. Det kostar mer för dem att sitta och försöka laga maskinerna än att köpa nya.
Och skulle jag behöva ha fler sladdar är det bara att kolla igen! ;)
Det är nog mitt bästa verktygsfynd.

• Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Det var riktiga tag knipo. Så skall det gå till!

Redigerat:
Mina bästa verktygsfynd är dumpstrade. Förmodligen slängt av folk som sedan åker till Jula för att köpa nya "fina" verktyg. :rolleyes: Har hittat stämjärn, hammare, späntknivar, moraknivar, skruvmejslar, lod osv. Har ett av verktygen framme som dekoration:
PICT0010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På loppis har jag köpt en skruvdragare för 20 kr, den funkar hur bra som helst även om det inte går att borra i tegel med den, men har bara en sådan vägg i huset.

Ja man kan hitta vad som helst begagnat och rentav bortkastat om man har tur.

-Jag hittade en gång en Metabo borrmaskin på kommunala soptippen. Fick hjälp av pappa att byta kondensatorn och så bytte jag schuck. Den hänger med än i dag efter 10 år.
-En nästan ny skottkärra hittade jag också där. En kraftig byggkärra. Hel och fin och ren. Någon hade kastat bort den för att det var punktering.
Sedan blev det förbjudet att ta hem grejor därifrån.

En stor del av mina verktyg och maskiner är köpta begagnade och reparerade på ett eller annat vis. Det är ett sätt att ha råd med förstklassiga grejor fastän man har knappt med kapital.

Utförsäljning på Harald Nyborg (oannonserat), Blå Bosch 10,8 V skruvdragare med batteri och l-boxx för 700 spänn. Gick därifrån med ett leende från öra till öra. Det var början på mitt verktygsmissbruk :-)
Numera bara måste jag dessutom gå in i den affären när jag passerar (tänk om där är ett fynd igen...).

• Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
trattalask
Jag är nog mest nöjd med att fått en gcm8s för 1500kr när Gärdin & Persson hade julrea på gcm800 och sålde slut den. En av mina mest maskiner. Sen fick jag tag på ett gta3800 ett tag senare för runt 1400kr (tror jag det va) några veckor senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.