Hej

Jag är på jakt efter en multifräs, engelskans ord är bättre dock Fixed base router. Det innebär alltså att fräsen kan monteras i olika typer av verktyg. Ett bra exempel på detta är Makitas RT0700CX5J 019970baeadea80daf3a55d1006045a6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag tänkte bygga ett eget fräsbord blir det lite klent med just den tyvärr (700W). Dom enda jag hittat hittills på den svenska marknaden är

Bosch GMF 1600 CE, ca 5300 Kr
AEG MF 1400 KE, ca 4000 Kr

...vilket blir lite väl dyrt för hobbybruk. Det känns som jag sökt igenom hela den svenska marknaden, har jag missat något, någon som har ett tips vart jag kan söka vidare?

Tack

bulleribock skrev:
Festool 1400an och 2200 kan med fördel monteras i bord.
Dock blir även det kostsamt, men ändå inte dyrt (beroende på hur man ser på saken)
[länk]
Tack, har kikat på liknande system och dom brukar ligga runt 10 000 - 15 000. Festools ligger väl runt 14 000.

Naturligtvis fungerar vilken spindelmotor som helst med bytbara hylsor.

Har ett annat förslag. Köp en billig vertikalfräs, lämna in spindeln och svarva om den så den kan ta er20 hylsor. Nya remskivor så du får upp hastigheten. Då har du ett riktigt fint fräsbord. Gjutjärnsbord, tappsläde, kraftig motor och bra anhåll. Du slipper köpa fräslyft och det blir bra mycket bättre än ett hembyggt.

Sedan köper du en bra handöverfräs. Urvalet blir bra mycket större om du inte begränsar dig till fräsar med utbytbara basar. Du slipper även mecket med att flytta fräsen i och ur bordet.
Då kommer du bra under 10000kr med en handöverfräs av hyfsad kvalite.

Bara ett förslag.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Jag tänkt göra som katos föreslog. Och det krävs en frekvens styrning. annars måste man ha en väldigt stor remskiva på motor. Och det går inte för periferi hastigheten på motorns remskiva blir för hög. Och balanserade remskivor är inte billigt kan jag bara säga.

Så jag säger Det är tanken som räknas

Intressant Per. Vet du vad en frekvensstyrning skulle kosta. Blir det värt det att bygga om?
Men om man har en remskiva på motor som är 10cm diameter och det ger 9600 varv/min. Så borde en remskiva på 14cm ge 18000v/min om jag inte räknar fel. Låter ju inte mastodontstort. Men jag kan inte särskilt mycket om remskivor. Hur är det med lager tror du? Tål dom det ökade varvtalet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.