Min träsvarv har en alldeles för snabb motor, en 0.75kw 2850rpm motor, med den utväxling jag har så är den lägsta hastigheten 1500rpm, alldeles för snabbt för något större.

Nu dök några ABB motorer med varvtal på 480rpm ut på en lokal sida för 20e styck. Jag undrar om det kunde vara en passande motor till en träsvarv?

Funderar om dom är i slöaste laget, med bara tre hastigheter att välja mellan så kanske jag får motsatt problem med för lite fart istället. I det långa loppet skulle jag helst haft en frekvensomvandlare till svarven. då skulle fartproblemen vara lösta oavsett vilken motor jag väljer. Men i detta fall, räcker .25kw?

Vill svarva större saker som skålar och säten till stolar osv.

Jag är inte någon träsvarvare, men spontant känns det väldigt klent.

Hur stor är svarven? Max diameter?
Och är varvtalet verkligen 480 eller är det en felskrivning?

Dubbhuvudet kan svängas så man kan svarva så stora saker man nu får plats med, annars är radien 11.5cm, men större ska jag svarva. 35cm diameter iaf.

Spontant kändes även .25kw ganska mesigt i mitt tycke, men jag har läst nånstans att svarvar inte kräver mkt kraft, men jag tror det var typ 400w eller så man borde ha.

Min svarv har dubbhöjd 125 mm, 250 W motor och det räcker. Lägsta varvtalet på spindeln är tyvärr så högt som c:a 850 rpm.
250 W är kanske på undre gränsen för 350 mm fat och skålar, men med ett lågt varvtal bör motorn orka med det.

Har du haft problem när du svarvar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.