Hej,.
jag är intresserad av att skaffa en hyvel för att hyvla socklar. spontat virke lite sådär för eget bruk..

vad är en vettig maskin för detta ? jag vill kunna sponta 2" virke och hyvla lister.

jag har absolut ingen koll på vad som är bra och dåligt, lätt att ha å göra med osv..
just därför frågar jag er som har koll..

Om du tänker hyvla sågade bräder till hyvlade och spontade/profilerade så måste du ha minst en tvåkutterhyvel. En för flatsida och en för kant. Då blir det minst två genommatningar innan du har en färdig produkt. Om du skall klara det med en genommatning så måste det vara en fyrkutterhyvel eller helst en femkutterhyvel.

Moretens /Logosol tillverkar nya små tvåkutter och fyrkutterhyvlar. De är ganska klena men för småskalig hyvling lär de vara bra. Problemet är att de är hiskeligt dyra och om man lägger till kostnaden för bett och kuttrar så blir priset på tok för högt för en hobbyhyvlare. Ända rimliga möjligheten är om du hittar någon begagnad.

Annars så är ju Sverige fullt av gamla fina trekutterhyvlar och fyrkutterhyvlar och femkutterhyvlar som har blivit för gamla för storhyvlerierna och storsnickerierna.
-De äldsta har fasta fyrkantkuttrar som inte är utbytbara. Sådana maskiner skall man undvika för fyrkantkuttrar är för farliga att använda. De gamla snickarna låg alltid hopkrupna i någon skyddad vinkel på golvet då de startade stora hyvelmaskinen för att inte träffas av kringflygande hyvelbett.
-Nyare modeller har utbytbara kuttrar. De är fullt gångbara än i dag för småskalig användning. De olika kuttrarna och matarvalsarna drivs med flatremmar från en mellanaxel som i sin tur drevs med rem från en stor elmotor. Privatpersoner som har för små säkringar för elmotorn brukar lämna bort den och koppla mellanaxeln till kraftuttaget på traktorn.
-Ännu nyare modeller har separata elmotorer för varje kutter. Många av dem tar alldeles för mycket ström för vanligt folks elanslutningar. En mindre maskin från den tiden skulle vara helt perfekt för dig men tyvärr brukar de vara ganska dyra. Stenberg tillverkade en fin liten hyvelmaskin som har extremt bra rykte:
http://www.blocket.se/varmland/Listhyvel_Stamborrmaskin_Tappmaskin_63147653.htm?ca=2&w=3

Vad du än köper begagnat så får du räkna med att nya bett och kuttrar kostar minst lika mycket som maskinen. Förr körde alla med fyrkantkuttrar så det är bara sådana som kommer på köpet med de flesta begagnade maskinerna. Många småhyvlerier och husbehovshyvlare kör med fyrkantkuttrar än i dag men de har varit förbjudna i lag sedan någon gång på 70-talet och det finns en uppenbar orsak till förbudet.

Här är annars en mycket intressant maskin. Mycket sällsynt.
Den har bara en kutteraxel men man kan sätta i vilken sorts bett och kuttrar som helst på den axeln. Kombinerat med en modern logosolkutter skulle den bli en verklig universalmaskin för ett lågt pris. Ända nackdelen är att den hyvlar bara en sida i gången. http://www.blocket.se/varmland/Listhyvel_62993758.htm?ca=2&w=3
Jag är riktigt sjuk på den själv........ men vet inte hur jag skulle få hem den från Hagfors.

• Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.