P
Hittade just detta! Mafell kommer med 2 olika 18v skruvdragare och en 10,8v! verkar vara baserad på Metabos maskiner

Jag är själv ägare av Metabos BS 18 LTX BL och den är hur grym som helst. lite grov i greppet men annars är det en helt grym maskin! nu när Mafell har "förädlat" den så blir man lite intresserad.. Mafell har ju som många vet en av de bästa sticksågar och helt grymma sågar.

i set versionen så ska samma tillbehör följa med (värde 97 euro) som finns att köpa till metabos maskiner så då är det möjligt att festools centrotec chuck oxå passar till mafells maskiner :wow:

http://mafell-shop.nl/mafell-a-18-m-bl-accu-schroefboormachine

Blir ett intresserat år detta :thumbup:

• Mafell drills 2015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mafell-asb18mbl.jpg
  • pol_pl_Wiertarko-wkretarka-Metabo-BS-18-LTX-BL-Quick-5-2-Ah-1529_1.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Kul att se, ett erkännande för Metabo! Skulle tippa på att maskinerna kommer att vara likvärdiga med originalen på de flesta punkter. Gäller att köpa från den tillverkare som ligger bäst till i pris, helt enkelt :)

Såg dock att Mafell inte har tre års garanti på batterierna (hittills åtminstone).

Redigerat:
P
Det enda jag kan se som är lite dåligt med metabo är att det är en liten försening när man ska skruva(iaf på min maskin).. alltså det tar en halv sekund/en sekund innan det händer något när man tryckt in brytaren, vilket är rejält irriterande, sen att greppet är lite grövre än dewalt/makita/bosch/festool osv

Är det så med övriga Metabo skruvdragare att det är ett litet tidssläpp?

Jag har aldrig tänkt på det innan, men när jag jämför min nya SB 18 LT med den äldre BS 14.4 LT så svarar den nya klart snabbare när man trycker in brytaren. Antar att din är av förra generationen?

Det finns några andra detaljer som de skulle kunna förbättra. Mer distinkt omkopplare för rotationsriktning och en fördröjning innan belysningen släcks. Men det är småsaker egentligen, och belysningen är tydligen rörelseaktiverad i senaste LTX-maskinerna, så det problemet är nog redan löst.

P
Märkligt. Kanske är det så att den borstlösa tekniken inte är riktigt mogen än? Det är ju den absolut första generationen av borstlöst. Min känsla för LTX-maskinerna är väl iofs inte direkt att de är avsedda för finlir, så en viss yxighet är nog att förvänta.

tacho skrev:
Märkligt. Kanske är det så att den borstlösa tekniken inte är riktigt mogen än? Det är ju den absolut första generationen av borstlöst.
Njae...Festool har väl haft borstlösa skruvdragare i typ 12 år nu?

Jag var lite otydlig där, menade första generationen borstlöst från Metabo (och detsamma gäller ju många andra tillverkares modeller).

Festool måste ha varit extremt före sin tid när de började med det.

P
Fundera lite på om Mafell kopierat maskinerna rakt av eller om dom gjort mer gods i plasten, detta hände med min dyra metabo för ett tag sedan,, antagligen farsgubben som tappa den från snickarbänken.. och nån garanti gäller inte enligt FFX :/

IMG_8070.jpg
Skapa konto
IMG_8071.jpg
Skapa konto
IMG_8072.jpg
Skapa konto

:(

Det går kanske att limma, beror på vilken plast det är.
Kan du se någon märkning?

P
corre skrev:
:(

Det går kanske att limma, beror på vilken plast det är.
Kan du se någon märkning?
skall ta en titt såfort jag kommer hem :) hoppas det går att limma annars blir den ett väldigt dyrt bojsänke :/

batterierna är ju väldigt stora och tunga på dessa metabo,och nu när de släppt LiHD 6,2ah så blir man mörkrädd hur grejjerna ska hålla..

• 12219469_10153384787963003_5343917427785196797_n.jpg
    Skapa konto
Du måste haft otur där, själv har jag tappat på sätt som jag aldrig trott skulle sluta lyckligt men det har gått fint på alla sätt precis som man är van vid på detta "Work dont play" fabrikat. Samma med den fördröjning du har, det är inget jag sett på flera av denna typen jag brukar köra med emellanåt.

Mycket nöjd med dessa dragare och lika med borrhammare, mycket konstigt att de inte syns mer.

Redigerat:
Det där ser väldigt märkligt ut. Har du varit i kontakt med Metabo angående det? Jag har fått väldigt bra service från Metabo UK tidigare, säg till om du vill ha deras mailadress.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.