Jag har bestämt mig för att köpa en sänksåg.

Jag har sedan tidigare en någorlunda ok cirkelsåg (Ryobi), dock utan skena. Den fungerar bra till grövre snickeri, såga osb, golvspån osv där det inte blir synliga snittytor.

Dessvärre är jag en perfektionist när det kommer till lister och annat finsnickeri och då duger inte cirkelsågen. Allt går naturligtvis, men det tar oerhört mycket längre tid. Kanske vore en bordssåg det bästa valet, men tyvärr har jag inte platsen att ha denna på. Tar oftast fram de grejer jag behöver och är ute i carporten och jobbar. Visst, ett garage eller extra rum vore det bästa, men den lyxen finns inte i dagsläget.

Kommande arbetsområden där jag tänker mig att sänksågen kommer vara bra är. Innerpanel på vägg, klä in min öppna trappa med ekparkett och planhyvlade eklister fram och bak, tillverka ett eget trappräcke. Kommande renovering av kök där jag tänker mig att sänksågen är perfekt till att såga till passbitar och även göra urtag ur bänkskiva.

Hursomhelst, jag vill ha ett högprecisionsverktyg men kan inte bestämma mig för om jag ska välja Bosch GKT 55 GCE eller Festool TS 55 REBQ Plus FS.
Prismässigt så får jag Festool:en från tyskland inklusive allt för ca 4100 kr. Boschen landar på ca 3800 kr. 300 kr är visserligen lite pengar, men det är inte avgörande här.
Fördel/nackdelar som jag ser/vet om: Festoolen har klyvkniv, medföljande skena är 1400mm Festtol och 1600mm Bosch. Övrigt vet jag inte.
Vilken ska jag välja?

Övrigt i verktygsparken är det tunnt med riktiga kvalitetsverktyg, men det viktigaste jag har är följande:
Dewalt DW777 kap/ger (denna är jag mycket nöjd med och har använt extremt mycket).
Dewalt 14V Skruvdragare.
Ryobi sticksåg
Ryobi cirkelsåg
Grön bosch excenterslip
Grön bosch multiverktyg.
Billigare biltema/jula/classe saker: tigersåg, elhyvel, borrhammare, vinkelslip.

Har alltså inget systemtänk att ta hänsyn till.

Skiljer det bara 300:- så ta Festoolen, den vet jag är bra.
Skenor finns sen i alla möjliga längder att köpa till så det ska du inte hänga upp dig på.

Glöm inte bort att även kika på Makita SP6000 - En mycket bra maskin även det.

Jag är inne på min andra TS55 och är mycket nöjd.

Med Boschen kan du använda deras egna skenor, samt Makita och Festools.
(man tar bort en del under sågen).

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Har ingen erfarenhet av festools såg men jag skrev ner lite tankar om Boschen i den (långa) tråden.

Det känns som att maskinerna är väldigt lika med undantag för klyvkniven som saknas på Boschen. Jag resonerade som så att jag mest kommer att använda den till skivmaterial och då kan det ju (vilket redan visat sig) vara trevligt att kunna sänka ner och såga i båda riktningarna. Vet inte om festool fixar detta. Dessutom saknas ju normalt de inbyggda spänningarna som gör klyvkniven nödvändig vid klyvnikg av vanligt virke, är man medveten om detta känns det dock inte så svårt att applicera en kil vid dessa tillfällen...

Sedan kanske man skall väga in priser på tillbehör och klingor, festool verkar tämligen dyra. Själv följde jag tipset om att tillverka egna skentvingar så jag kanske är överdrivet "priskänslig".

Är nöjd med min Bosch sänksåg och tyckte inte festoolen kändes "bättre" när jag klämde på den lite. Har dock inte sågat med den - det tillät inte XL bygg. ;)

Kan inflika med att jag nyss fick hem skarvstycket (FSN-VEL) samt vinkeldelen (FSN-WAN) till Boschskenorna, och ett par tvingar (FSN-SZN)

Har bara testat skarva sätta ihop 2 skenor lite snabbt och det verkar som skenorna linjerar fint, inga tendenser till glapp eller att det hamnar ur linje så att säga, ser fint ut, men har inte provat i skarpt läge.

Har läst lite diskussioner här om Festools skarvstycke och det verkar inte lika enkelt att få till en rak skarv med det.

Om det sen ska påverka valet av såg låter jag vara osagt.
Festools systemtänk är svårslaget, även om andra tillverkare börjat apa efter. :)

badtastex skrev:
...Jag resonerade som så att jag mest kommer att använda den till skivmaterial och då kan det ju (vilket redan visat sig) vara trevligt att kunna sänka ner och såga i båda riktningarna. Vet inte om festool fixar detta...
Jo, det funkar om man börjar med att såga baklänges (vilket faller sig ganska naturligt). Den fjädrande klyvkniven går inte ner i sågspåret förrän man fört sågen framåt en bit.

Tack för input:en. Verkar inte som att någon är missnöjd med vare sig Boschen eller Festoolen.

Jag la alldeles precis in en beställning hos Johannes Lefeld på tyska ebay. Det blev en Bosch, totalpris inklusive frakt och växlingsavgifter blev 3776 kr. I slutändan blev det nog priset som avgjorde trots allt, men också att jag precis just nu har ett gäng uppsatta panelbrädor som behöver precisionskapas direkt på väggen (det borde väl gå?), detta gäng mäter 155cm, då är det bättre med 160cm skena än 140!

Så småningom blir det väl inköp av någon mer skena och skarvstycke. Men jag börjar med detta så får vi se.

Nja, du behöver start och stoppsträcka och då räcker inte 160 cm till 155 cm ämne. Det är lite olika från såg till såg då det beror på var justerrattarna sitter. Om jag inte minns helt fel nu så behövs det minst 8 cm på min Festool både vid start och slut (men jag kan ha fel, kan ha varit 7... eller 10?) hursomhelst så får du antingen skarva skenan, såga en bit och sedan flytta på skenan och såga igen eller det bästa: Lång skena, just i det här fallet ca 1800 mm.

Men rent allmänt så är det bäst med kombinationen av 800, 1400, 3000 mm. För då kan man kapa allt, de flesta skivor ligger på mellan 2400-2700 mm därav skena på 3000 mm. Och på tvären ligger de mellan 600-1200 mm därav 800/1400 mm.

Lefeld är grymma, beställde förra tisdagen, betalade på onsdagen och på fredagen var sakerna här. :)

Startsträckan tror ja du kan få till 0, men stoppsträckan när nog nån cm förbi skenan.

FredrikR skrev:
Lefeld är grymma, beställde förra tisdagen, betalade på onsdagen och på fredagen var sakerna här. :)

Startsträckan tror ja du kan få till 0, men stoppsträckan när nog nån cm förbi skenan.
Hur kom grejerna, med svenska posten? Fick du något "tracking nummer"? Beställde och betalade som jag skrev i torsdags, i fredags eftermiddag fick jag besked att dom skickat, men jag har inte fått något tracking nummer. Det brukar ju vara så att man kan hämta ut grejerna en dag tidigare om man har tracking numret eftersom man då slipper vänta på att få en avi i brevlådan. Beställer man inom Sverige brukar man ju kunna bli sms aviserad.

Y
Jag har den då omtalade Makita SP6000, inte riktigt vant mig med den. Känns spegelvänd, som om jag fått en maskin för vänsterhänta.

Är samtliga sänksågar utformade som SP6000?

//Sänksåg är dock ett måste att äga// :)

vectrex skrev:
Hur kom grejerna, med svenska posten? Fick du något "tracking nummer"? Beställde och betalade som jag skrev i torsdags, i fredags eftermiddag fick jag besked att dom skickat, men jag har inte fått något tracking nummer. Det brukar ju vara så att man kan hämta ut grejerna en dag tidigare om man har tracking numret eftersom man då slipper vänta på att få en avi i brevlådan. Beställer man inom Sverige brukar man ju kunna bli sms aviserad.
När jag beställde lite smågrejerna ovan (skarvstycke, tvingar, vinkelgrej till skena mm) så kom det med Posten, skickades med DHL i Tyskland, som är samma som tyska posten.
När jag beställde cirkelsåg och skena för ett år sedan kom dessa med UPS, som ville köra in innanför stängslet och ner till den avdelningen jag jobbar, men jag valde att möta upp dom på parkeringen. :)

Jag fick lov att fråga om kollinummer, så mitt råd är att göra desamma, förmodligen har du dom imorgon. :)
Är det ett 12siffrigt nummer så är det nog Posten du ska jaga.

Yrrol skrev:
Jag har den då omtalade Makita SP6000, inte riktigt vant mig med den. Känns spegelvänd, som om jag fått en maskin för vänsterhänta.

Är samtliga sänksågar utformade som SP6000?

//Sänksåg är dock ett måste att äga// :)
Hehe, vad får dig att känna det som om den är gjord för vänsterhänta? :)
Boschen, Festoolen, Mafellen, DeWalten ser väl snarlika ut allihopa?! :)
'Gasa' med högerhanden och använda vänsterhanden på handtaget frampå.

Y
FredrikR skrev:
Hehe, vad får dig att känna det som om den är gjord för vänsterhänta? :)
Boschen, Festoolen, Mafellen, DeWalten ser väl snarlika ut allihopa?! :)
'Gasa' med högerhanden och använda vänsterhanden på handtaget frampå.
Jag vet inte, var ett tag sedan jag sågade. Minns bara att jag varje gång kände det som om jag fick stå konstigt för att fåtill det med armar å händer. Men är väl en vanesak antar jag. Får öva litetill nu i sommar. :)
(eller så är det jag som fick en spegelvänd kopia från Ryssland)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.