Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Dagens tankevurpa!
Jag håller på att bygga ett tiltbart bord till en tallriksputs. Prototyp av bord och tallrik i MDF än så länge tills jag ser att allt funkar som tänkt.
I dag fick jag just erfara att det inte funkar som tänkt. När jag tiltar bordet blir det en spalt mellan bord och tallrik. Det var ju just det jag inte ville
. Jag testade med en pappmodell och tyckte det funkade. Dock så har jag ju en offset från centrum lika med bordets tjocklek.
Vridpunkten är nu i liv med framkant tallrik.
Någon som har tips eller är det lagring med överfall som gäller?
Plant läge
Tiltat läge
Centrum
Jag håller på att bygga ett tiltbart bord till en tallriksputs. Prototyp av bord och tallrik i MDF än så länge tills jag ser att allt funkar som tänkt.
I dag fick jag just erfara att det inte funkar som tänkt. När jag tiltar bordet blir det en spalt mellan bord och tallrik. Det var ju just det jag inte ville
Vridpunkten är nu i liv med framkant tallrik.
Någon som har tips eller är det lagring med överfall som gäller?
Plant läge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tiltat läge
Logga in
Skapa konto
Centrum
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag kanske missförstår, men jag tror du vill att tallriken alltid ska ligga på ett bestämt avstånd från bordet?
En förutsättning för det borde väl vara att linjen du vrider kring tangerar både ytan på tallriken och ovansidan på bordet? Jag tycker det ser ut som att den i nuläget ligger i centrum på bordet.
En förutsättning för det borde väl vara att linjen du vrider kring tangerar både ytan på tallriken och ovansidan på bordet? Jag tycker det ser ut som att den i nuläget ligger i centrum på bordet.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Tack för svar, ja det är nog som du säger att det är där det blivit fel.
Jag säger det samma. Jag skulle sätta ledpunkten i linje med övre hörnet på bordskanten som vätter mot slipskivan.
Jag tror också att jag skulle sätta in en sned vantskruv mellan ytterkanten på bordet och maskinstommen så bordet garanterat håller inställningen.
Får jag vara nyfiken och fråga hur man fäster slippappret på en tallriksslipmaskin?
Jag har nämligen en svarv med sliptallrik på kommande.
Jag tror också att jag skulle sätta in en sned vantskruv mellan ytterkanten på bordet och maskinstommen så bordet garanterat håller inställningen.
Får jag vara nyfiken och fråga hur man fäster slippappret på en tallriksslipmaskin?
Jag har nämligen en svarv med sliptallrik på kommande.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag gjorde kardborre också till min svarv (225mm), använde kontaktlim men skiten släppte nyligen då jag skulle ta av sandpappret. Använder egentligen inte den så mkt längre, en bandslip är ett bättre koncept tycker jag och en maffigare sådan, eller två (en för trä, en för metall) kommer jag bygga som ersättare.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Det finns dubbelhäftande kardborrehane (på rulle som används inom industrin) som sitter grymt bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden