Verktyg & Maskiner
snowjim: [citat] Gjorde precis samma igår, hade dock inte en vattenkap så det fick bli vinkelslipen och det dammade såklart ner hela huset, särskilt när man glömmer att plasta in ;) Dock var jobbet över på mindre än 1 min.
starhawk: Det [citat] Det får stå för dig! Lösningen är i allmänt bruk bland åtskilliga, främst bland hobbysnickare dit jag räknar mig själv. Om det skulle användas professionellt skulle jag kanske satsa på en "riktig" bordsåg men denna lösning är allt annat än en fattigmansnödlösning utan fungerar mycket bra! Höjningen/sänkningen av sågklingan går tämligen lätt att göra utan en
Nyfniken: De allra bästa företagen blir ännu bättre när de gör fel.
Bernieberg: Jag har också en Makitaautomat, vet inte modell men en sladdmaskin. Jag tyckte att Jag hade färre snedskott med Byggmax skruv (låg bara i vit omärkt låda med vita band) än Essves. Lite förvånande. Bäst flyt får jag om jag inte har maskinen uppvarvad från början utan trycker på avtryckaren samtidigt som mekanismen trycks ihop. Antar att bitset lättare hittar rätt om det inte har
magnlar: [citat] Tack för ett utförligt svar Daniel. Jag ska definitiv prova ditt förslag beträffande spårfräsning. Körde med anhåll på båda sidor annars hade det varit svårt speciellt när man måste köra i flera omgångar..
Lime113: Här är profilen på Hornbachs Pattfield (såg 1100 kr, skena ca 400 kr). [bild] [bild]
Lime113: Tack! :) Satte upp ett lysrör för en månad sedan (innan dess satt det en Orrefors-liknande glaskupa!) men kommer nog sätta ett lysrör över arbetsbänkar också (från 2x25W glaskupa till 3x2x36W) :)
Mugmaz: Har inte köpt den. Kommer inte ihåg var jag fick den i från. Det var flera år sen. Nog lika bra att slänga den. Vet inte ens om den fungerar.
martin43: Metabo LGS 216 brukar gå att få tag i för 1600-1700 kr. Tycker den fungerar mycket bra, särskilt när jag köpte till en mer fintandad klinga. Kan såga melamin-hyllplan utan att det spricker.
Smissarve: Som vanligt verkar det alltså som att man får vad man betalar för. Ungarna får väl gå barfota i vinter då...
Chrissofsweden: Jag vet att tråden är gammal men ibland ser vissa inte skogen för alla träd. Om någon gammal motorsågsjägare googlar så delar jag med mig av svaret här :) [bild]
End: [citat] Det har väl med toe-in att göra? Ställer du toe-in för mycket så kommer splitterskyddet att slitas mer ju mer du sänker ner klingan kan jag tänka mig. Sen undrar jag hur du ställer in toe-in och hur ofta gör du det? Har aldrig känt ett behov av att ställa in det och därmed aldrig kollat upp det heller. Vet bara att det kommer "förinställd" som toe-in från fabrik. Förresten
bygga_bo: Absolut, då är jag med på noterna.
Klicka: Jag köpte en nobex gersåg och sen en Mitre trimmer från Axminster för att kunna trimma in sågade lister/foder till exakt rätt längd. Den hyvlar av tunna bitar, snittet blir som hyvlat :) [bild] En gammal annons från 1891 :-) [bild]
jac: [citat] Här, t.ex: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-och-tricks-med-verktyg-maskiner.18703/page-8#post-2541223
Snickarerik: Hej Jag äger i nuläget en makita 125mm excenterslip. Den gör sitt jobb men vid större slipning är jag i behov av någonting större. Har sett att vissa excenterslipar har en funktion för grovslipning och en för finslipning/ polering. Tänkte man kunde spara lite plats i verkstaden o pengar för att inte behöva köpa fler maskiner. Festools Rotex 150
peroande: Nu har jag köpt en maskin och slipat mitt tak. Det slutade med att jag köpte Julas maskin och jag är hittills nöjd. Var länge inne på den jag hittat på Tradera/Amazon etc (se ovan) men insåg sedan att den är jättetung. Skippade därför den och köpte http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-210259/ Det
nanowire: [citat] Smart! Har också tänkt och prova med gladpack runt knektar för att slipa fylla hela badkaret.
nino: Jäklar va effektiv saltsyran va, men det rostade fort när galven var borta
Ingvald: Givetvis, efteråt förstår man inte hur korkad man kan vara, tack!
Daniel_N: Tackar för tips, tänkte inte på att leta där. Ska bli intressant att se om de passar paslode.
jonko: Vet faktiskt inte, det drivs av Annika som skrivit inlägget på Facebook så fråga där är mitt tips.
Ola C: [citat] Nä den där hade jag hållt mig borta från. Flimsig bockad plåtkonstruktion, flimsigt anhåll, hyveln finns i en uppsjö olika märken, Kinatillverkad o brandad. Den väsnas sannolikt som ett jetplan också. Jag föreslår någon av dessa om jag letat billig liten hyvel https://www.blocket.se/stockholm/Snickerikombi_Kity_74280059.htm?ca=23&w=3 Emcorex B20 (dyker ofta upp på blocket
AndersS: 3M G3000 med nätvisir och så har jag mina vanliga glasögon under.
Frustrator: Och bilden kommer i verktygsinköpstråden? ;)