12 134 läst ·
37 svar
12k läst
37 svar
Kapskiva för sten
Sida 1 av 3
Tjena
Vilket råd ger proffsen mig?
Jag behöver kap/diamant-skiva för sten (ej betong utan tänk "natursten").
Diametern är 125mm till den ena och 230mm till den andra maskinen.
Jag googlar hittan och dittan och inser att det inte bara finns hur många alternativa handlare som helst utan också att handlarna erbjuder samma varor till helt olika priser.
Kvalitetsskillnaderna och modellerna (design) är högst olika och jag gissar att man får vad man betalar för, ELLER?
Jag kommer i en tid framöver att behöva ett större gäng skivor, därav min fråga. Hade jag bara behövt en eller tre så hade jag inte orkat uppta er tid med frågan. Kan väl också nämna att detta är privat och att jag inte har företag att dra moms på.. Det rör sig mao inte om någon industriell skala utan bara en längre period med intensivt arbete i sten.
Målet med den här frågeställningen är att jag skall hitta en handlare (lokalt eller på webb) som jag kan slå mig till ro med utan att hela tiden jaga
Tack så mycket på förhand!
MVH Niclas
Vilket råd ger proffsen mig?
Jag behöver kap/diamant-skiva för sten (ej betong utan tänk "natursten").
Diametern är 125mm till den ena och 230mm till den andra maskinen.
Jag googlar hittan och dittan och inser att det inte bara finns hur många alternativa handlare som helst utan också att handlarna erbjuder samma varor till helt olika priser.
Kvalitetsskillnaderna och modellerna (design) är högst olika och jag gissar att man får vad man betalar för, ELLER?
Jag kommer i en tid framöver att behöva ett större gäng skivor, därav min fråga. Hade jag bara behövt en eller tre så hade jag inte orkat uppta er tid med frågan. Kan väl också nämna att detta är privat och att jag inte har företag att dra moms på.. Det rör sig mao inte om någon industriell skala utan bara en längre period med intensivt arbete i sten.
Målet med den här frågeställningen är att jag skall hitta en handlare (lokalt eller på webb) som jag kan slå mig till ro med utan att hela tiden jaga
Tack så mycket på förhand!
MVH Niclas
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
vad har du för behov då?
Jag har en 230mm klinga som är inköpt på Jula för typ 190 kr, för några år sedan.
Den har fått kapa ca 50 lpm granitskivor 30mm tjocka (trappsteg och gång till entretrappa). Dessutom har jag kapat ca 10 st kantstenar. och ca 30 lpm skiffer, ca 20mm tjock. och en del plattor marksten i betong.
Jag har inte mätt hur mycket som är förbrukat av skivan, men jag bedömer att minsta halva slitytan är kvar.
Jag har en 230mm klinga som är inköpt på Jula för typ 190 kr, för några år sedan.
Den har fått kapa ca 50 lpm granitskivor 30mm tjocka (trappsteg och gång till entretrappa). Dessutom har jag kapat ca 10 st kantstenar. och ca 30 lpm skiffer, ca 20mm tjock. och en del plattor marksten i betong.
Jag har inte mätt hur mycket som är förbrukat av skivan, men jag bedömer att minsta halva slitytan är kvar.
Om du ska kapa mycket är nog en kap med vattenkylning att föredra. Då går det inte åt så mycket kapskivor.
Beroende på tjockleken på stenen så finns det ju olika lämpliga skivor att kapa med. Vad är det ska kapas?
Beroende på tjockleken på stenen så finns det ju olika lämpliga skivor att kapa med. Vad är det ska kapas?
Behovet består som sagt i att kapa natursten i en mer omfattande omfattning, dock privat och inte industrimässigt.
Natursten kan vara så mycket.. för att nyansera mig lite så kan det handla om att spränga större stenar och sedan kapa. Stenarna i sig kan vara av både liten storlek (tänk ala fotboll) och större blockstorlek upp till låt oss säga 200kg.. i olika former.
Jag är på det klara med att en regelrätt kapmaskin är bra för stora objekt men sämre när det blir mer finlir på mindre objekt.
Ev. så kommer jag att hyra en kapmaskin där detta krävs. Resten beräknar jag att jag klarar med mina två rondeller...
Det är inte maskinerna eller övrig utr.stn jag tänker på utan på skivorna.
Hur stor skillnad i livslängd det är mellan olika fabrikat,, om det är värt att gå upp i pris eller om det finns vissa märken som ger bang for the buck. Sedan så söker jag som sagt en handlare som kan rekommenderas före andra
Natursten kan vara så mycket.. för att nyansera mig lite så kan det handla om att spränga större stenar och sedan kapa. Stenarna i sig kan vara av både liten storlek (tänk ala fotboll) och större blockstorlek upp till låt oss säga 200kg.. i olika former.
Jag är på det klara med att en regelrätt kapmaskin är bra för stora objekt men sämre när det blir mer finlir på mindre objekt.
Ev. så kommer jag att hyra en kapmaskin där detta krävs. Resten beräknar jag att jag klarar med mina två rondeller...
Det är inte maskinerna eller övrig utr.stn jag tänker på utan på skivorna.
Hur stor skillnad i livslängd det är mellan olika fabrikat,, om det är värt att gå upp i pris eller om det finns vissa märken som ger bang for the buck. Sedan så söker jag som sagt en handlare som kan rekommenderas före andra
Redigerat:
Det låter ju fantastiskt.hempularen skrev:vad har du för behov då?
(EDIT
Jag funderar på att genomföra ett test vad det lider.
Redigerat:
Vad menar du om tjockleken på stenen? Spelar den roll menar du? Jag menar kapskivan bryr sig ju föga om hur mycket sten som befinner sig runt omkring där den arbetar..toolman77 skrev:
Är det inte mer kvaliteten på stenen som säger vilken skiva som lämpar sig bäst?
Den här har jag kört mycket med.
http://www.harald-nyborg.se/diamantklinga-segmenterad-230.html
Iofs mest betongbaserad marksten och mursten men har även funkat utmärkt till natursten som vart ivägen.
http://www.harald-nyborg.se/diamantklinga-segmenterad-230.html
Iofs mest betongbaserad marksten och mursten men har även funkat utmärkt till natursten som vart ivägen.
Tack för tips Dizzy!
Ser ut som ett bra pris om den är funkis.
Det är ju en såkallad segmenterad skiva,, sedan finns ju den där varianten som har turbokant utan djupare degment utan helt tätsittande segment ofta i sicksackmönster. Någon som vet om varianterna lämpar sig för olika arbeten och/el material?
Söker test på diamantskivor men icke ..tipsa gärna
Ser ut som ett bra pris om den är funkis.
Det är ju en såkallad segmenterad skiva,, sedan finns ju den där varianten som har turbokant utan djupare degment utan helt tätsittande segment ofta i sicksackmönster. Någon som vet om varianterna lämpar sig för olika arbeten och/el material?
Söker test på diamantskivor men icke ..tipsa gärna
Intressant. Tack för tankar!
Ska lägga en del granitplattor och sätta en gäng kantstöd i granit nu i höst. Köpte till slut bosch "standard for stone" diamantskiva 230 mm. Den är till för natursten men klarar även armerad betong om man ska tro förpackningen. Köpte en Flex L 21-6 230 att sätta den på. Skivan kostade 385 kr inkl frakt från Amazon.de Har inte använt den ännu men den har goda betyg på nätet.
Jag behöver avverka en bergknalle på tomten. Har kört med diamantklinga 230mm, men såg att någon rekommenderat vanlig kapskiva för sten. Priset är ju 1/10 av diamantklingan. Funkar det verkligen?
Tex https://www.byggmax.se/verktyg/förb...0mm-p7060779?gclid=CN3_55DUitUCFYoy0wodslID1A
Tex https://www.byggmax.se/verktyg/förb...0mm-p7060779?gclid=CN3_55DUitUCFYoy0wodslID1A
Det var många år sedan jag använde en stenskiva nu men nog funkar de. Däremot så slits de bra mycket mer än 10x så fort som diamantskivan så det går åt många stenskivor. Bra om man ska kapa en platta eller två men i ditt fall så hade jag nog gått på diamantskiva.
Ja, tänk inte ens tanken på att stå att köra berg med en sån klinga. Men vad är tanken? Ska du stå ut skära ner ett berg finns ju andra metoder som att borra och kila/snigeldynamit.