Yrrol skrev:
Jag har den då omtalade Makita SP6000, inte riktigt vant mig med den. Känns spegelvänd, som om jag fått en maskin för vänsterhänta.

Är samtliga sänksågar utformade som SP6000?

//Sänksåg är dock ett måste att äga// :)
Du måste ha fått en ryss-såg...

12650971.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snacka om att man skulle såga fingrarna av sig på nolltid...

FredrikR skrev:
När jag beställde lite smågrejerna ovan (skarvstycke, tvingar, vinkelgrej till skena mm) så kom det med Posten, skickades med DHL i Tyskland, som är samma som tyska posten.
När jag beställde cirkelsåg och skena för ett år sedan kom dessa med UPS, som ville köra in innanför stängslet och ner till den avdelningen jag jobbar, men jag valde att möta upp dom på parkeringen. :)

Jag fick lov att fråga om kollinummer, så mitt råd är att göra desamma, förmodligen har du dom imorgon. :)
Är det ett 12siffrigt nummer så är det nog Posten du ska jaga.
Frågade om kollinummer redan igår morses, har fortfarande inte fått något svar. Skrev visserligen på engelska då min tyska är obefintlig, men det borde dom väl fatta?

Bästa svaret

Ja, jag har mailat på engelska och fått svar, om än fåordiga. :)

Nu fick jag svar, skickat med tyska DHL. Där sas det att paketet anlänt till mållandet, ringde då posten och fick mitt tyska DHL kolli-id översatt till postens kolli-id, sen gick det bra att spåra. Verkar som att den kommer imorgon, spännande!

Härligt!
Beställde du såg och skena eller blev det nå mer på samma gång? :)

Nej, det blev "bara" paketet med såg, skena och L-box!

vectrex skrev:
Nej, det blev "bara" paketet med såg, skena och L-box!
Räcker långt. Om du inte ofta ska köra med såg och skenor i bilen så satsa på en lång skena också för att kapa hela skivor. Jag själv har haft först Makita SP6000 och sen Festool TS55 men bytte till Boschen för att det skulle matcha övriga maskiner i färg och l-boxx ;)

Kör själv Bosch 1,4m skena och min gamla 3 meters Makita skena. Det funkar perfekt för mig hemma i snickarverkstan. Däremot är 3 meters skenan ett helvete att ta med sig till stugan så där ligger faktiskt en gammal cirkelsåg med hemmabygge som skena. Är lite lockad att köpa en sänksåg dit framöver när rätt fynd uppenbarar sig ;)

Lolle skrev:
Räcker långt. Om du inte ofta ska köra med såg och skenor i bilen så satsa på en lång skena också för att kapa hela skivor. Jag själv har haft först Makita SP6000 och sen Festool TS55 men bytte till Boschen för att det skulle matcha övriga maskiner i färg och l-boxx ;)

Kör själv Bosch 1,4m skena och min gamla 3 meters Makita skena. Det funkar perfekt för mig hemma i snickarverkstan. Däremot är 3 meters skenan ett helvete att ta med sig till stugan så där ligger faktiskt en gammal cirkelsåg med hemmabygge som skena. Är lite lockad att köpa en sänksåg dit framöver när rätt fynd uppenbarar sig ;)
1,6m menar du väl, eller kör du med gamla skenan till sänksågen?

Sorry det är jag som är för inne på mina gamla skenor. Jag hade 1,4 meters skenor till makitan och festool:en men använder självklart den 1,6 meters skena som följde med

Mikael_L
Lolle skrev:

eehh, kan du inte bara köpa en tremeters skena extra då, som du långtidsparkerar i stugan?

Oj, fö'låt. Nu sabbade jag kanske lite inköp du ville göra, sorry .. :o ;)

Mikael_L skrev:
eehh, kan du inte bara köpa en tremeters skena extra då, som du långtidsparkerar i stugan?

Oj, fö'låt. Nu sabbade jag kanske lite inköp du ville göra, sorry .. :o ;)
Haha varför köpa en skena när man kan köpa en såg...

Nä sannolikt får det bli som du säger. Flexibiliteten att lätt få med alla saker är just anledningen till att jag vill ha allt i l-boxx och om jag då ska köpa maskiner till stuga mm så faller konceptet. Men man kan ju önska :)

V vectrex skrev:
Tack för input:en. Verkar inte som att någon är missnöjd med vare sig Boschen eller Festoolen.

Jag la alldeles precis in en beställning hos Johannes Lefeld på tyska ebay. Det blev en Bosch, totalpris inklusive frakt och växlingsavgifter blev 3776 kr. I slutändan blev det nog priset som avgjorde trots allt, men också att jag precis just nu har ett gäng uppsatta panelbrädor som behöver precisionskapas direkt på väggen (det borde väl gå?), detta gäng mäter 155cm, då är det bättre med 160cm skena än 140!

Så småningom blir det väl inköp av någon mer skena och skarvstycke. Men jag börjar med detta så får vi se.

Hej!
Gick beställningen bra? Är det så att det bara är på tyska sidan du beställde från? Vet att man ibland kan ändra språk men jag hittade inte det.
Funderar på en Bosch sänksåg också. Länka gärna sidan du beställde ifrån.
MVH
Jörgen

Kolla www.idealo.de för bästa pris.
Ofta brukar det finnas paket med 2st skenor och skarvstycke.

Många tyska handlare går det bra att kommunicera med på tyska. Sidorna är för det mesta på tyska.

Dingo 67 Dingo 67 skrev:
Hej!
Gick beställningen bra? Är det så att det bara är på tyska sidan du beställde från? Vet att man ibland kan ändra språk men jag hittade inte det.
Funderar på en Bosch sänksåg också. Länka gärna sidan du beställde ifrån.
MVH
Jörgen
Beställningen gick bra. Dock var detta minst 3 år sen (kanske mer). Har sedan dess handlat många fler gånger från Tyskland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.