15 503 läst ·
35 svar
16k läst
35 svar
Såg för att kapa tralländarna
Sida 1 av 3
Eftersom semestern snart är slut och jag vill slippa komma på att jag behöver någon maskin till altanbygget "just idag" så försöker jag tänka lite framåt och behöver er hjälp.
Vilken såg bör jag använda för att kapa ändarna på den fastskruvade trallen? På den ena sidan ska det va spikrakt och på den andra är det lite olika (en bit rakt och en i vinkel eller tom figursågad, ej bestämt).
Ska även kapa stolparna på 1,6-1,8m höjd.
Tänker att jag kan lägga trallen från den raka sidan, och på den andra går det kanske med sticksågen? Klarar jag mig med det eller bör jag skaffa en cirkel- eller sänksåg? Fördel om det är ett verktyg jag kan ha rimligt mycket användning i andra projekt framöver också.
Vilken såg bör jag använda för att kapa ändarna på den fastskruvade trallen? På den ena sidan ska det va spikrakt och på den andra är det lite olika (en bit rakt och en i vinkel eller tom figursågad, ej bestämt).
Ska även kapa stolparna på 1,6-1,8m höjd.
Tänker att jag kan lägga trallen från den raka sidan, och på den andra går det kanske med sticksågen? Klarar jag mig med det eller bör jag skaffa en cirkel- eller sänksåg? Fördel om det är ett verktyg jag kan ha rimligt mycket användning i andra projekt framöver också.
Sänksåg utan tvekan - en av de bästa investeringarna i verktyg jag har gjort.
För stolparna en bra fogsvans.
För stolparna en bra fogsvans.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Har du inte redan en cirkelsåg så köp en sådan eller en sänksåg. Jag saknar själv en sänksåg men har använt virkelsågen till att såga rent altanen osv, då med en planka som mothåll. Fungerar utmärkt!
Problemet är att all tips verkar leda till festool ts 55 som kostar en miljon. Har ingen lust att lägga 2000-3000 på "skräp" heller.Haba_tsutt skrev:
Tänker mig Max 3000kr, gärna under 2000! men då vill jag ha kvalitet också.
Hitachi C6BU2 för 1500 och en planka som mothåll, låter det klokt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det tycker jag låter klokt.
Protte
Protte
Har då kört hela livet med " en planka" som mothåll, har funkat fint. Är lite pill att mäta och fästa mothållet men till en altan och motsvarande behövs ju inte millimeterprecision heller.
Tror jag hellre skulle köpt en bra cirkelsåg än en halvdan sänksåg...
Tror jag hellre skulle köpt en bra cirkelsåg än en halvdan sänksåg...
Alternativ till c6bu2 är Batteridriven handklingsåg, om det finns till dina batterier.
Efter jag började med batteriklingsåg används gersågen typ bara hälften så mycket, och det är lika för dom flesta på jobbet.
(Hitachi är förstås bäst där också som på andra handklingsågar, Makita är helt ok det är dom två jag kört mycket)
Efter jag började med batteriklingsåg används gersågen typ bara hälften så mycket, och det är lika för dom flesta på jobbet.
(Hitachi är förstås bäst där också som på andra handklingsågar, Makita är helt ok det är dom två jag kört mycket)
Då är det Makita 18v, DSS610Z, dubbla priset. Får göra lite research om jag tycker det är värt det.larsbj skrev:
Alternativ till c6bu2 är Batteridriven handklingsåg, om det finns till dina batterier.
Intressant! Såg dock att det finns en nyare kolborstfri variant också: https://www.prishammeren.dk/shop/makita-rundsav-dhs680-4756p.html
Då är det den mot C6BU då. Någon som har några kloka synpunkter? Förutom att den ena kräver sladd förstås
Då är det den mot C6BU då. Någon som har några kloka synpunkter? Förutom att den ena kräver sladd förstås
Battericirkeln ska egentligen ses som komplement till sladdburen cirkelsåg. D.v.s. har du ingen med sladd tycker jag personligen att du ska skippa batteriversioner. För de orkar inte lika mycket, tunnare klinga i batterimaskiner som gör att det gärna blir lite snett så fort maskinen utsätts för lite sidolast.
Batteri är dock grymt på t.ex. brädgården eller snabba kap eller när man är uppe på taket. Men allt man kan göra med batterimaskiner kan man göra med sladd också och mer därtill.
Batteri är dock grymt på t.ex. brädgården eller snabba kap eller när man är uppe på taket. Men allt man kan göra med batterimaskiner kan man göra med sladd också och mer därtill.
Om det bara är en terass så färeslår jag en tandspetshärdad Sandvik fogsvans för knappt 100 kronor............ det går riktigt bra och det skulle kännas onödigt att köpa en maskin för det lilla arbetet.
Köpte en ny Bahco fogsvans på Jula häromdan men den är hopplöst sladdrig och allmänt värdelös. Hade kanske otur och tog fel modell?
Den nya Makitan (DHS680z) verkar vara en uppgradering från DSS610, från 3500 varv till 5000 t ex. Att jämföra med den hyllade Hitachi C6BU som ligger på 5500. Dessutom är Makitan vänd åt rätt håll
Detta har alltså utvecklats till en Batteri-klingkap för 2000 eller en fogsvans för 100-200. Klarar jag mig med fogsvansen och sticksågen på den 60 m2-altanen utan att svära mig sönder och samman så känns ju en Cirkelsåg som en ett rätt onödigt köp.
Den nya Makitan (DHS680z) verkar vara en uppgradering från DSS610, från 3500 varv till 5000 t ex. Att jämföra med den hyllade Hitachi C6BU som ligger på 5500. Dessutom är Makitan vänd åt rätt håll
Detta har alltså utvecklats till en Batteri-klingkap för 2000 eller en fogsvans för 100-200. Klarar jag mig med fogsvansen och sticksågen på den 60 m2-altanen utan att svära mig sönder och samman så känns ju en Cirkelsåg som en ett rätt onödigt köp.