5 709 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Pinnsvetsar och intermittens
Diskussion om intermittens utbruten härifrån https://www.byggahus.se/forum/threads/billig-svets-stanley-star-7000.299732/
//Mod
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hur stor betydelse vikten hat tror jag handlar mest om vad man brukar svetsa.
Jag som svetsar för husbehov och bara rullar ut svetsen 10 meter över gruset fram till arbetsbänken där ute och så in igen när jag har svetsat färdigt har inga problem med att Unitorn väger en bra bit över 100 kilo och går på trefas.
Tändvillighet och stabil spänning under belastning är viktigare faktorer för mig eftersom jag inte är så skicklig svetsare men vill ha fullgott resultat endå. Det är också viktigt för mig att kunna svetsa hur många 3,2 mm stickor som helt i rad utan överhettning.
Någon som ränner omkring och svetsar armering på ett bygge eller monteringssvetsar element skulle däremot tycka att den är alldeles på tok för otymplig.
//Mod
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hur stor betydelse vikten hat tror jag handlar mest om vad man brukar svetsa.
Jag som svetsar för husbehov och bara rullar ut svetsen 10 meter över gruset fram till arbetsbänken där ute och så in igen när jag har svetsat färdigt har inga problem med att Unitorn väger en bra bit över 100 kilo och går på trefas.
Tändvillighet och stabil spänning under belastning är viktigare faktorer för mig eftersom jag inte är så skicklig svetsare men vill ha fullgott resultat endå. Det är också viktigt för mig att kunna svetsa hur många 3,2 mm stickor som helt i rad utan överhettning.
Någon som ränner omkring och svetsar armering på ett bygge eller monteringssvetsar element skulle däremot tycka att den är alldeles på tok för otymplig.
Redigerat av moderator:
Är det nåt som händer ofta att en svets går ner pga termiska skyddet löser ut? För det första är intermittensen specificerad vid 40 graders temperatur sen så är det i praktiken omöjligt att komma över 50-60% om man skall byta pinne och slagga av och då svetsar man som helvete....H heimlaga skrev:Hur stor betydelse vikten hat tror jag handlar mest om vad man brukar svetsa.
Jag som svetsar för husbehov och bara rullar ut svetsen 10 meter över gruset fram till arbetsbänken där ute och så in igen när jag har svetsat färdigt har inga problem med att Unitorn väger en bra bit över 100 kilo och går på trefas.
Tändvillighet och stabil spänning under belastning är viktigare faktorer för mig eftersom jag inte är så skicklig svetsare men vill ha fullgott resultat endå. Det är också viktigt för mig att kunna svetsa hur många 3,2 mm stickor som helt i rad utan överhettning.
Någon som ränner omkring och svetsar armering på ett bygge eller monteringssvetsar element skulle däremot tycka att den är alldeles på tok för otymplig.
Jag har sett en liten bärbar trefasinverter på 300@40% med två handtag där dom körde på 300A kontinureligt i ca 25 graders temperatur bara för att knäckan den. Efter knappt 20 minter bröt dom för att hjälmarna började "rinna" och knapparna i jackan brändes.
Å andra sidan har jag sett kineser kvalitetssäkra sina leveranser genom att köra varje maskin mot termovakt i sluttestet. Många europeiska och amerikanska tillverkare hade haft extremt långa sluttest om det skulle göras.
Jag har ritar ihop ett svetsbord på hjul med flaskställ och plats för ett par maskiner. "Mitt" bord är 90x60 + två lösa påhängsbitar som kan användas som förlängare eller som vinkelräta vinklar. Men bordet är i princip skalbart till den storlek man vill ha.DennisCA skrev:
Ett i mitt tycke roligt bord då det är som lego med snap-in och sen en hel del svetsning med. Kom annat imellan så det blev tyvärr inte mer än offererat från laserskäraren. Designen är ganska stulen kan jag tillägga. Funderar på om jag inte skall skapa en separat tråd för lite konstruktiv feedback på designen.
Nog händer det att svetsar bryter på grund av värme men då använder man egentligen den felaktigt Tar man en kempi 230 voltare och bränner 3.2 mm pinnar kommer den bryta efter ett tag men inte så konstigt då har man max ampere eller i alla fall nära. Att inte svetsen bröt efter 20 min är inte så konstigt man kan köra ganska hårt innan den bryter första gången sen bryter den oftare för den hinner ju inte kallna och normalt är tex kablar och handtag inte dimensionerat för att köra max ampere nån längre stund. Nog svetsar man mera än 5-6 min per 10 minuters period om man ligger i lite grann och man slaggar normalt inte efter varje pinne utan när man är klar.F fsn skrev:Är det nåt som händer ofta att en svets går ner pga termiska skyddet löser ut? För det första är intermittensen specificerad vid 40 graders temperatur sen så är det i praktiken omöjligt att komma över 50-60% om man skall byta pinne och slagga av och då svetsar man som helvete....
Jag har sett en liten bärbar trefasinverter på 300@40% med två handtag där dom körde på 300A kontinureligt i ca 25 graders temperatur bara för att knäckan den. Efter knappt 20 minter bröt dom för att hjälmarna började "rinna" och knapparna i jackan brändes.
Å andra sidan har jag sett kineser kvalitetssäkra sina leveranser genom att köra varje maskin mot termovakt i sluttestet. Många europeiska och amerikanska tillverkare hade haft extremt långa sluttest om det skulle göras.
Klarar man 20 minuter kontinuerligt på max så är jag tveksam till att den löser ut. Efter 20 minuters kontinuerligt tillförd effekt så är det i princip "flat line" på temperaturen på kritiska komponenter i maskinen. Termiska skyddet hittar man ofta i transformatorn.S smurfen72 skrev:Nog händer det att svetsar bryter på grund av värme men då använder man egentligen den felaktigt Tar man en kempi 230 voltare och bränner 3.2 mm pinnar kommer den bryta efter ett tag men inte så konstigt då har man max ampere eller i alla fall nära. Att inte svetsen bröt efter 20 min är inte så konstigt man kan köra ganska hårt innan den bryter första gången sen bryter den oftare för den hinner ju inte kallna och normalt är tex kablar och handtag inte dimensionerat för att köra max ampere nån längre stund. Nog svetsar man mera än 5-6 min per 10 minuters period om man ligger i lite grann och man slaggar normalt inte efter varje pinne utan när man är klar.
Man kanske svetsar mer än 5-6 minuter under nån cykel men det är mycket ovanligt. Det är nån del av 1% som svetsar på max. Tittar man på proffesionella svetsare och frågar dom så svetsar dom alltid hårt och mycket. Mäter man dom, inte så.... Undantag finns klart alltid.
Jag är helt övertygad att den kommer bryta efter längre tids max belastning har inga teoretiska uträkningar på det men har svetsat ett antal år och inga svetsar jag provat bryter i början men efter en stunds maxande och andra gången den bryter gör den det betydligt mycket tidigare. Normal svetsning så kör man inte mer än 5-6 minuter men vid större projekt byter man enbart pinne och kör vidare och det tar inte lång tid. Kanske jag tillhörde undantagen på den tiden jag jobbade som svetsare. Normalt använder man inte för liten maskin som riskerar bryta på grund av värme för den har troligtvis för klena kablar och handtag vilka blir heta och rätt otrevliga efter en stunds hård svetsning men ibland har man inte tillgång till rätt maskin så maskiner som bryter är nog inget som drabbar professionella svetsare så ofta det är nog oftare det drabbar privat personer med begränsad tillgång till rätt maskin.
Anar jag ett "bet"?S smurfen72 skrev:Jag är helt övertygad att den kommer bryta efter längre tids max belastning har inga teoretiska uträkningar på det men har svetsat ett antal år och inga svetsar jag provat bryter i början men efter en stunds maxande och andra gången den bryter gör den det betydligt mycket tidigare. Normal svetsning så kör man inte mer än 5-6 minuter men vid större projekt byter man enbart pinne och kör vidare och det tar inte lång tid. Kanske jag tillhörde undantagen på den tiden jag jobbade som svetsare. Normalt använder man inte för liten maskin som riskerar bryta på grund av värme för den har troligtvis för klena kablar och handtag vilka blir heta och rätt otrevliga efter en stunds hård svetsning men ibland har man inte tillgång till rätt maskin så maskiner som bryter är nog inget som drabbar professionella svetsare så ofta det är nog oftare det drabbar privat personer med begränsad tillgång till rätt maskin.
Fixar du material och pinnar så ska jag knäcka den jag har nog inte grövre tråd än 3.2 mm hemma och då blir det svårt. Har svårt att tro att tillverkaren anger sämre värden än vad spetsen klarar. Vet faktiskt inte ens vilka pinnar man använder om man kör på 300 A tror inte jag svetsat på så höga ampere nån gång ? I dag är det nog väldigt ovanligt med så grova pinnar som behövs till 300 A ofta ersätter man då pinnsvetsen med en mig svets med rör tråd och försöker bygga in sig i nån typ av vind skydd om det är utomhus det går rätt mycket fortare att svetsa med en sån även om ställ tiden är högre.
Redigerat:
Det är ju det vanliga förfarandet, rot med 4 och sen MAG på det. För 300A skulle det behövas 5mm eller kanske 6mm? Det kommer at bli dyrt för mig med pinnar innan du ger upp efter 40 minuter. Har vi nåt i potten, annars blir det en brakförlust för mig?S smurfen72 skrev:Fixar du material och pinnar så ska jag knäcka den jag har nog inte grövre tråd än 3.2 mm hemma och då blir det svårt. Har svårt att tro att tillverkaren anger sämre värden än vad spetsen klarar. Vet faktiskt inte ens vilka pinnar man använder om man kör på 300 A tror inte jag svetsat på så höga ampere nån gång ? I dag är det nog väldigt ovanligt med så grova pinnar som behövs till 300 A ofta ersätter man då pinnsvetsen med en mig svets med rör tråd och försöker bygga in sig i nån typ av vind skydd om det är utomhus det går rätt mycket fortare att svetsa med en sån även om ställ tiden är högre.
Du får 1000 kr om jag inte lyckas få den bryta inom en timme om den har 40% intermittens vid 300 A bör det gå fortare men jag kommer använda en hink med vatten att kyla handtaget med för det går antagligen inte hålla i annars. Har nog kanske kört med 5or nån gång med men vet inte om jag sett 6 mm pinnar ens. Har aldrig kört roten med pinne och sen automat på det är det nån som brukar det ? Enda anledningen förutom att få ok intermittens vid lägre ström styrkor är nog om man använder sig av kolbåge då krävs höga ampere.
Vad bra, då går jag bara 2000kr backS smurfen72 skrev:Du får 1000 kr om jag inte lyckas få den bryta inom en timme om den har 40% intermittens vid 300 A bör det gå fortare men jag kommer använda en hink med vatten att kyla handtaget med för det går antagligen inte hålla i annars. Har nog kanske kört med 5or nån gång med men vet inte om jag sett 6 mm pinnar ens. Har aldrig kört roten med pinne och sen automat på det är det nån som brukar det ? Enda anledningen förutom att få ok intermittens vid lägre ström styrkor är nog om man använder sig av kolbåge då krävs höga ampere.
Ja, det är inte helt ovanligt vid tex installations- och konstruktionssvets och på tex varv med rot-pinne och sen fylla upp med mag.
Klicka här för att svara