Har köpt en ny Stiga Estate och undrar vad för bränsle jag bör använda. Mest för att motorn ska hålla bra. Kör Aspen 2T i trimmern för att slippa obehagliga avgaser men frågan är vad min Stiga Estate mår bäst av. En del säger att Aspen ger avlagringar, andra säger tvärtom och någon säger 95-oktan första tanken, sedan Aspen 4T...

MultiMan
Alkylat är bland det renaste av alla flytande bränslen, så avlagringar lär inte förekomma och aldrig något jag märkt, tvärtom. Kört alkylat i minst 10 år, troligen 15 (oftast Aspen eller Stihl) i alla maskiner utan problem annat än en Honda som gick lite för magert så jag fick justera till lite fetare blandning. Oljan i fyrtaktare smutsas ner betydligt mindre med alkylat än vanlig bensin.

Alkylat tål lagring i flera år utan att försämras eller ge avlagringar i bränslesystemet, så det är ytterligare en fördel.

Valet mellan vanlig 95 och alkylat är väldigt enkelt till alkylatens fördel. Bättre på alla sätt utom priset.

Det skrivs mycket konstigt på internet och ibland/ofta rena felaktigheter, även på Byggahus.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det blev Alkylat direkt och den gick riktigt fint på det, i alla fall i 40 minuter men sen när jag skulle starta skiten igen efter att ha tömt uppsamlaren så startar den inte mer. Startmotorn drar inte ens runt med 13V på batteriet och säkringarna är hela...

Sprillans ny maskin och man måste börja felsöka direkt?!

T Thesvensk skrev:
Det blev Alkylat direkt och den gick riktigt fint på det, i alla fall i 40 minuter men sen när jag skulle starta skiten igen efter att ha tömt uppsamlaren så startar den inte mer. Startmotorn drar inte ens runt med 13V på batteriet och säkringarna är hela...

Sprillans ny maskin och man måste börja felsöka direkt?!
Startspärr?

Startspärr är min tanke med.
Sätt dig ordentlig, kolla så växeln är ur, klippaggregat avstängt , bromsen i

MultiMan
Oljenivån korrekt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.