Byggahus.se

Skaffa ny bordssåg

1. Dragon85
    Medlem · 46 inlägg

Dragon85

Medlem
    Är ny här på forumet och är relativt ny på det här med snickeri. HAr dock fått upp intresset och kollar mycket på instrucktionsfilmer på youtube och får en massa inspiration. Har en gammal 1-fas bordssåg ifrån Clas Ohlsson som i princip är en likadan som denna
    Den har dock några år på nacken och själva bordsytan är inte längre flat då tyngden av motorn har dragit ner den i mitten några mm. Så det är därmed väldigt svårt att göra bra och precisa sågningar. Den har dessutom inga skåror längs med bladet så att man kan göra en släde för att förenkla sågningar samt att förbättre precision och säkerhet. Har visserligen den där vagnen på sidan men den är inte så bra eller exakt samt är inte rak så den fastnar på sidan av bordet samt på skyddet runt klingan. Motorn är inte heller i så bra skick längre och stannar lätt och sågar väldigt långsamt. Har bytt sågbladet och visst fungerade det då bättre men fortfarande inte bra.
    Så behöver skaffa en ny bordssåg. Har dock inte varit det enklaste att hitta rätt. Vill ha en med gjutjärrns bord eller åtminstone inte bara stålplåt då den antagligen kommer att börja bågna tids nog också. Vill även ha skåror som man kan bygga en släde till den. Gillar även att den har en stor diameter på klingan speciellt ifall man ska ha en släde som då tar bort en del av sågdjupet. Så är inte så intresserad av de små portabla sågarna som är nästan det enda som byggfirmor verkar ha. De har även mindre klingor.
    Vad heter de stationära bordssågarna? På engelska heter det ju cabinet saw och det närm aste jag kan se är jusersåg vilket inte heller är helt rätt då de är lite större än vad jag är ute efter och har ofta en sådan där vagn på sidan vilket inte är av intresse för mig. De är även på tok för dyra för min budgett som ligger helst under 10k.
    Så någon som har några svar vad en sådan såg heter så man kan leta bättre på blocket/tradera etc. eller några tipps på en bra såg? Viktigaste är gjutjärns bord samt att det är spår längs med sågklingan för en släde. Resten är mer önskemål och inte krav ifrån min sida.
    Undrar också ifall någon vet varför klingfästet på sågarna här i Europa är mycket kortare och omöjligör att man använder Dado klingor?

Redigerat 1 aug 2017 21:04
  2. H
    Medlem · Österbotten · 6 593 inlägg

heimlaga

Medlem
    Orsaken till att de flesta (inte alla) bordscirkelsågar i Europa inte är anpassade för dadoklingor är att de europeiska arbetarskyddsbestämmelserna kräver dels en bromsanordning som kan bromsa klingan till stillastående inom 10 sekunder efter att man slår från strömmen och dels ett klingskydd över klingan.

En broms som är så kraftig att den kan bromsa en tung dadoklinga är ganska dyr i tillverkning och riskerar dessutom att bromsa en vanlig klinga för snabbt så muttern lossnar.
    Ett klingskydd över en dadoklinga måste vara monterat på en arm och det blir dyrare för tillverkaren än ett skydd monterat på klyvkniven.
    Med andra ord är det billigast för tillverkaren att inte fundera på någon dadoklinga.
    Ja..... jag tror du har hela förklaringen här.
    Av tradition använder yrkesfolk i Europa vertikalfräsen till det mesta som amerikanerna gör med dadoklingan och en kraftig handöverfräs eller en överfräs till resten så då behövs ingen dadoklinga och de flesta nya bordscirkelsågarna av bättre modell säljs åt yrkesfolk eller skolor.

Personligen tycker jag att amerikanernas sätt att använda bordscirkelsåg utan klyvkniv och utan klingskydd och med långt anslag är på tok för farligt. Konstigt att inte hobbysnickarna i USA har utrotat sig själva;)
    Jag vill ha en kort klyvkniv som inte sticker upp över klingan och ett klingskydd monterat på en arm över bordet och ett kortare eller allra helst ställbart anslag.

Jag vet nästan ingenting om splitternya sågar men jag kan litet äldre modeller. De bästa du kan få för din budget är väl en begagnad Ejca/Luna L18 eller L20 eller en Rapid eller en Wadkin-Bursgreen 10 AGS eller 12 AGS eller en Manko eller en Stenberg eller någonting annat i den stilen.
    .

3. pools
    Hobbysnickare · Vindeln, Västerbotten · 220 inlägg

pools

Hobbysnickare
    En blå Bosch kanske. https://www.bosch-professional.com/se/sv/gts-10-xc-26179-ocs-p/
    Kostar 7595 hos Lindarn.se
    Jag själv har en grön Bosch. Den är lite enklare och jag har fått modifiera och justera lite för att den ska uppfylla mina önskemål. Om man bygger några sidobord så kan man få en riktigt bra såg.

4. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Tyvärr så är det så illa att det du vill ha inte går att köpa för (rimliga) pengar på denna sidan atlanten. Inte nytt åtminstone.

En ny mindre justersåg eller en äldre begagnad som heimlaga räknar upp ovan är det närmaste du kan komma.

Jag håller inte med om att det nödvändigtvis är farligare med en "amerikansk" modell av bordssåg. Nya amerikanska "cabinet saws" har självklart klyvkniv.

5. H
    Medlem · Österbotten · 6 593 inlägg

heimlaga

Medlem
  6. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 3 974 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
    Heimlagas tips angående ejca L18....osv är bra, dom han räknade upp i det inlägget tar inte större plats än en plastsåg av modernt snitt. L18 sågen dyker upp rätt frekvent, både med och utan justerbord och de brukar ligga från 5k och uppåt.

Kan bidra med lite söktermer för blocketsökning eftersom folk kallar sågarna för allt möjligt.

Bordsåg, bordssåg, sågbord, cirkelsåg, justersåg (folk kallar dom det ibland även då de saknar justerbord), klyvsåg, sågklinga, snickerisåg... dubblera sen med alla särskrivna variantet. Bord såg, bords såg, såg bord....ja du fattar.

Redigerat 1 aug 2017 22:33
  7. D
    Medlem · Österbotten · 4 098 inlägg

DennisCA

Medlem
    Med en budget på 10.000kr borde du inte ha några problem att få tag i en rejäl begagnad såg om du håller utkik och söker runt, lite tålamod bara.

Jag fick min såg (rapid pk100 med justerbord) för 7000kr + frakten på ett par tusen till (fraktades från Sverige till Finland).

Den har ingen motorbroms (byggd 1974) men inte heller någon dado kapacitet. Det är synd, skulle gärna haft en sådan då sågen är så skön att använda och jag saknar pengar/rum till en riktig vertikalfräs. Fräsbordet är inte samma sak... Skulle ju va möjligt att fixa en adapter dock, har en 20mm axel istället för den moderna 30mm standarden, så man kunde göra en 30mm adapter som är lite längre som man skruvar på. Vips så har man dadokapacitet.

Kanske ett projekt för den dagen man skaffar metallsvarv.

Redigerat 2 aug 2017 08:47
  8. T
    Medlem · Gävleborg · 44 inlägg

Tiwatz

Medlem
    Själv har jag precis köpt en DeWalt dwe7491 och är väldigt nöjd med den. Den har lite längre axel och går alldeles utmärkt att köra dadoklingor i. Den enda nackdelen jag kan se är att bordet är en aning litet men anhållet går att dra ut så man kan klyva upp till 800mm. Det går ju att bygga in sågen i någon form av bänk om man vill ha större sågbord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.