M
Nu gick Bosch borret sönder. Tror den fastnade. Huvet/spetsen gick av i hålet =(

Micke64 skrev:
Jag kör en liten stund och sen doppar spetsen i vatten. Efter ett tag blir hela borrent varmt och då byter jag till borr nr 2.
Hej, tips är att avstå att doppa borret i vattnet. Doppar du borret i vattnet efter det blivit varmt lossnar kronan pga av den snabba temperaturskillnaden...

Lycka till

M
R R1chard skrev:
Hej, tips är att avstå att doppa borret i vattnet. Doppar du borret i vattnet efter det blivit varmt lossnar kronan pga av den snabba temperaturskillnaden...

Lycka till
Ja, du har nog rätt. =( Men är det ok att borra 50cm rakt ner i sten då? det blir ju räjält varmt.

Man brukar borra några sekunder sedan upp med borren i ett antal sekunder i luften för att kylas av sakta, precis som när man kör med klinga i betong eller sten. Alternativt stannar och låter borret vila i hålet.

Funkar det att vattna i hålet? Då begränsas ju temperaturen till 100grader.

M
R R1chard skrev:
Man brukar borra några sekunder sedan upp med borren i ett antal sekunder i luften för att kylas av sakta, precis som när man kör med klinga i betong eller sten. Alternativt stannar och låter borret vila i hålet.
Hm. Du har rätt, men det lär ta en månad att hinna med mina hål då =(

Temperaturen begränsas inte till 100 grader. Men du håller nere temperaturen. Jag tror att du ska köra utan vatten men testa gärna. brukar står på förpacknigen om de tål vattenkylning. Vissa borr tål inte vattenkylning då kronan kan släppa.

Den där gummirondellen på bilden använder jag som stänkskydd.
Jag kyler kontinuerligt med vatten när jag borrar utomhus och det stänker ganska friskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.