S
Tänkte nosa upp en begagnad eller billigare ny röjsåg men har dålig koll på vad man ska kolla efter.
Jag kommer röja rent en tomt från jasminbuskar somr ca 2-4cm grova så jag tror en treklinga skulle funka?
Så vad ska jag köpa och hur stor?
Den får kosta ca 3-4000kr..

Är det enbart 2-4 cm kör jag med såg/röjklinga, en treklinga kör jag i långgräs med småsly.
Men hur mycket ska du ta bort och hur mycket ska du använda dig av den i framtiden?
Kolla på Stihl och Husqvarna i den prisklassen. Jag själv kör bl.a. en Stihl med 4-mix motor för sådant arbete och klen sly, den är lätt och smidig.

Går väl att hyra om det bara är för ett tillfälle.

S
Jo, det kostar 650kr för ett dygn att hyra. Och en husqvarna 336 kostar 4300kr ny... Hyr jag två dagar är den betald till 1|3...
Men är en 336 ok för detta, kollade Youtube o den såg lite klen ut...Men den borde räcka till..

Redigerat:
Jag köpte en 345FR. Klarar mindre träd mm utan problem. Den är dock lite klumpig och verkligen "overkill" om man tänker behålla den som trimmer när man röjt klart.

Kom dock ihåg att komplettera med hjälm, stövlar, dunk, filar mm. Det är som med allt annat, det slutar inte med bara en såg...

S
345 e najs, finns på rea nu... Men som du säger lite overkill för 1000m2 tomt och jag köpte nyss en husqvarna elgrästrimmer... Hade jag vetat att jag behövde en röjsåg så hade jag inte köpt den

Då skulle jag gå loss med en tigersåg och sedan trimmern.

Jag har Jonsereds motsvarighet till 345:an (samma maskin egentligen). Det är en kompetent maskin till röjning i skog och grov trädgårdsröjning. Visst, den klarar trimning också, men det känns lite bökigt att ta på sig sele och hela baletten för att köra maskinen i tre minuter.

S
Jag har en elhäcksax som jag kört med men det är inte ergonomiskt alls... Sedan e jag rädd att träffa marken.

Hur stort område är det du ska röja?

S
Det är ca 65mx4m utmed en tomt där det är omväxlande jasminsnår och smällbär. Jag ska testa ikväll att ta det med häcksaxen och en större sekatör. Det borde gå, även om prylar e kul så bär det emot att köpa något som bara kommer att ligga oanvänt efter detta...
Blir nog annars att hyra en såg om det är för mycket jobb.

Ok, är det så att det växer ut över den ytan? Tänker att efter klippningen så vill man också har bort eventuella stubbar också.

Röjsåg i all ära men om du redan har trimmer och det är i stort sett ett en-gåmgs projekt så hade jag kört med sekatör, häcksax och en grensåg. Det stora jobbet är att köra bort allt ris sen. Eller så blir det ett fint bål :)

S
Får nog hyra en jordfräs för rötterna... Eller en mindre grävmaskin

S
Har igår och idag röjt. Körde med häcksaxen och med en stor sekatör och det gick kalasbra. Tror inte det varit bättre med röjsåg då mycket hängde. Tusan vad mycket det blev att köra till tippen, redan kört 2 vändor men det lär blir minst 3 till...
Kan säga att det jobbigaste var att tippa allt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.