Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med risk för att starta en kamikazetråd som dör fortare än kvickt gör jag ändå ett försök:
Jag trivs med en kniv i arbetsbyxorna både när jag är i verkstaden och när jag jobbar på huset. I många år har jag kört med en som hetat Miki, se bilderna, den har passat mig av flera skäl. Dock så börjar mitt privata lager att tryta och jag hittar den inte till salu någonstans. Kanske för att den inte tillverkas längre, i Varberg kan inte någon av handlarna ge något besked.
Så vad säger ni som har koll, finns den att få tag i någonstans?
Om inte, finns det något alternativ till den trista Morakniven?
Jag blir tacksam för alla tips!
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "Morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Tryter lagret pga att du sliter ut dem? Rejält i så fall måste säga! Använder normalt aldrig sådana knivar men när det händer så tycker jag att hultafors knivar funkar bra. Men ta det tipset för vad det är, jag har ingen stor erfarenhet.
Sliter ut dem är nog för mycket sagt. Oansvarig hantering och misshandel är väl snarare orsak än normalt slitage dessvärre.
//Ronnie
PS. Igår slapp jag springa efter en såg när jag behövde en bit masonit (det rimmade), kapade en skiva på tvären med metoden du tipsade om. Som jag sa då "nu har jag lärt mig något riktigt användbart!" DS
//Ronnie
PS. Igår slapp jag springa efter en såg när jag behövde en bit masonit (det rimmade), kapade en skiva på tvären med metoden du tipsade om. Som jag sa då "nu har jag lärt mig något riktigt användbart!" DS
Jag kan inte låta bli att trots allt lyfta fram Morakniv - Det borde verkligen vara ett alternativ på din lista.
Kolla på videon längst ner på den här sidan där de testar Mora Robust: https://sandbergsjarn.se/produkter/handverktyg/knivar/morakniv-robust/
Jag använder just den modellen, bytte från Hultafors och kommer aldrig att gå tillbaka. Jag har fortfarande kvar min gamla trotjänare men ärligt talat, Robust har i princip ersatt mitt stämjärn också. Håller helt galet bra trots att jag minst sagt plågat den.
Den rekommenderas!
Kolla på videon längst ner på den här sidan där de testar Mora Robust: https://sandbergsjarn.se/produkter/handverktyg/knivar/morakniv-robust/
Jag använder just den modellen, bytte från Hultafors och kommer aldrig att gå tillbaka. Jag har fortfarande kvar min gamla trotjänare men ärligt talat, Robust har i princip ersatt mitt stämjärn också. Håller helt galet bra trots att jag minst sagt plågat den.
Den rekommenderas!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det är väl som förr i tiden. En tillverkare av knivbladet och en annan av handtaget. "Miki" finns väl inte kvar längre.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kör med en fällkniven F1 och en wm1 samt en h1a i verkstan.
Annars är hultafors Gk fin.
Annars är hultafors Gk fin.
Mora har garanterat byggt hela kniven. Nog närmare 10 år sen den togs ur tillverkning.Johan Gunverth skrev:
Alltså, TS, köp dig en Morakniv om du gillade hur denna skar. Slipningen ser mycket snarlik ut den som finns på nuvarande Clipper.
Kör mycket kniv på jobbet. Används primärt till att kapa surrningsband. Banden är tunna (1-2mm kanske) och cirka 25mm breda. Jag ljuger inte om att alla är värdelösa efter 10-20 band. Det är vansinnigt vad påfrestande för skärpan dessa band verkar vara... Alla fabrikat är lika dåliga där...