1 833 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tips på en fas kompressor?
1
12kvadrat
Hobbysnickare
· stockholm
· 4 inlägg
12kvadrat
Hobbysnickare
- stockholm
- 4 inlägg
Jag är på jakt efter en en fas kompressor till min mini hobby verkstad (12 kvadrat golvyta plus två förråd). Det finns ingen möjlighet att dra in 3-fas så en fas blir begränsningen med 2st 16a,
Kollat på jula idag vad gäller stanley men en del säger att fat max en fas är likvärdig med Meec som ju har samma pris normalt. Andra levererar visst inte den mängd luft eller det tryck de påstår osv så jag känner mig lite vilsen på vad jag bör köpa.
Jag har en 2 stegs turbin och enklare hvlp som jag använt i ett popup tält ifrån 24mx att lacka möbler i på sommaren. Helst skulle jag vilja ha nog med luft att kunna lacka med kompressorn i stället under sommaren och eventuellt kompletterar den med en till tank då som är släpbar ur förrådet samt väljer spruta och caps med lägre krav på luftmängd/tryck. På vintern kommer jag att ha den stationärt i verkstaden för slipning och dyckert/stift pistol mest. Helst vill jag hamna under 5k för kompressor då det ska till så mycket mera grejer sen att det lätt landar på 5k för allt annat som skall till också.
Finns det några tipps på nått prisvärt idag under black friday? Är det ens realistiskt att få till med en fas kompressor även om den kan få 16a själv?
Kollat på jula idag vad gäller stanley men en del säger att fat max en fas är likvärdig med Meec som ju har samma pris normalt. Andra levererar visst inte den mängd luft eller det tryck de påstår osv så jag känner mig lite vilsen på vad jag bör köpa.
Jag har en 2 stegs turbin och enklare hvlp som jag använt i ett popup tält ifrån 24mx att lacka möbler i på sommaren. Helst skulle jag vilja ha nog med luft att kunna lacka med kompressorn i stället under sommaren och eventuellt kompletterar den med en till tank då som är släpbar ur förrådet samt väljer spruta och caps med lägre krav på luftmängd/tryck. På vintern kommer jag att ha den stationärt i verkstaden för slipning och dyckert/stift pistol mest. Helst vill jag hamna under 5k för kompressor då det ska till så mycket mera grejer sen att det lätt landar på 5k för allt annat som skall till också.
Finns det några tipps på nått prisvärt idag under black friday? Är det ens realistiskt att få till med en fas kompressor även om den kan få 16a själv?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
100 liter luft levererad per minut för varje kWh är ett riktvärde som verkar stämma. Vilket gör att det är trefas som krävs för mer kompromisslös användning med färgsprutor mm.
Ett alternativ är att köra två enfas på varsin fas och parallelkopplade.
Ett alternativ är att köra två enfas på varsin fas och parallelkopplade.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
En stanley kanske är likvärdig med en Meec vad gäller prestanda, men det är ju en Atlas Copco med samma prestanda också
Den är däremot inte likvärdig i övrigt, när kag köpte min stanley för några år sedan så var allt bättre gjort än på en Meec, rör, kopplingar o.s.v.
Däremot tycker jag Stanleyn är rätt så medioker, den ska vara 280 minutliter, men tar låång tidd att fylla sin 50l tank, min gamla atlas copco med ungefär samma kapacitet men med en cylinder borta är kraftigare.
Aldrig provat att lacka däremot.
Den är däremot inte likvärdig i övrigt, när kag köpte min stanley för några år sedan så var allt bättre gjort än på en Meec, rör, kopplingar o.s.v.
Däremot tycker jag Stanleyn är rätt så medioker, den ska vara 280 minutliter, men tar låång tidd att fylla sin 50l tank, min gamla atlas copco med ungefär samma kapacitet men med en cylinder borta är kraftigare.
Aldrig provat att lacka däremot.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Stor tank är att föredra helt klart. Kolla även biltema, swedol, verktygsboden, classe etc. Man vet aldrig var det dyker upp en bra deal.
Skruvkompressor brukar vara lite effektivare men är tyvärr ganska ovanliga
Skruvkompressor brukar vara lite effektivare men är tyvärr ganska ovanliga
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden