Cheesen
Bygger4me Bygger4me skrev:
Om du är högerhänt är det bäst med motorn på vänster sida..

Jag såg en gubbe som öppnade en Festool maskin på youtube..den hade GLID-lager istället för kullager! ...Skulle inte Festool vara topp-kvalitet?
Sänksågen är då inte det. Den gamla som är på firman vobblar klingan....
Nya 14,4 v skruvdragarna har vi bytt två eller om det är tre på garantin, växellåda ras.
Dammsugarn höll 10 månader innan den var på rep, vet dock ej vad felet var.
Upplever att kvaliteten har sjunkit rejält.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ta sågen eller elhyveln i vänster hand och börja såga eller hyvla.
Var hamnar allt såg- eller hyvelspånet?
Just det, rätt i ansiktet. Det är faktiskt ett rent helvete att stå och såga/hyvla med vänster hand :mad:.
Nja, på elhyveln ställer jag in vilket håll det ska blåsa åt, vänster eller höger, och så kan jag fästa slangen till grovdamsugaren på utblåsningsstosen också om jag vill det.;)
Kan vara ett tips att kolla det om man köper en elhyvel och är vänsterhänt att det går att skifta.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Cheesen
Emil_K skrev:
Det är väl snarare så att det börjar dyka upp sågar med motor/klinga på "andra sidan". Det är väl bara schmestool som INTE har valmöjligheten på dagens marknad.
https://www.skil.se/Historia.html

Vill påstå att sågar med motorn på rätt sida har funnits längre. Det är något nytt påhitt att ha klingan på höger sida om motorn.

Man ser i länken ovan att modellen Skil 77 såg dagens ljus 1937. Den ser praktiskt taget likadan ut idag. En sk worm drive saw med klingan på vänster sida och en tyngdpunkt som gör det mer eller mindre omöjligt att manövrera sågen med en hand. Därigenom minskar risken att man sågar sig i vänster hand. De sågar vi använder i Europa kallas i USA för side winder saws. Den amerikanska traditionen gör att worm drives är vanligare på västkusten och side winders är vanligare på östkusten. Eftersom de är möjliga att hantera med en han bör side winders ha klingan på höger sida. ’nuff said!

Cheesen
mattiasp mattiasp skrev:
. Eftersom de är möjliga att hantera med en han bör side winders ha klingan på höger sida. ’nuff said!
Med det argumentet så borde ju detsamma gälla vinkelslipen.

A
På vinkelslipen (de allra flesta) kan man byta sida på både splitterskydd och handtag

Cheesen
A Emil_K skrev:
På vinkelslipen (de allra flesta) kan man byta sida på både splitterskydd och handtag
Har aldrig sett en vinkelslip som du kan byta rotationsriktning på....

Cheesen
Såg ett utmärkt exempel på Youtube idag varför klingan ska vara på vänstersidan.. .kolla hur Colin sågar vänsterhänt när klingan är på höger sida.

Förstår inte varför man måste såga med vänsterhanden på så många sänksågar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.