För ett tag sedan köpte jag en trasig Bosch GKS 18 V-Li cirkelsåg. Jag fick byta drevet till klingan och några lager (Bosch har ju en fantastisk reservdelsshop på nätet) och lite annat och nu fungerar den kanon. Det jag inte tänkte på när jag skruvade med den är att motorn sitter på höger sida av sågklingan. Nu när jag börjat använda den känns det väldigt avigt. Har jag lyckas fått tag i en model för vänsterhänta eller bygger Bosch dem så? Jag vill minnas att Festool har motorn till vänster om sågklingan.

Den är så, helt fel för min smak.

De "nyare" Bosch batteriklingorna GKS 18V-57 och 18V-57G (57G har möjliggör användning på skena) har klingan till höger på sågen. (y)
18V-LI ser väldigt bak och fram ut..

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Cheesen
johel572 johel572 skrev:
För ett tag sedan köpte jag en trasig Bosch GKS 18 V-Li cirkelsåg. Jag fick byta drevet till klingan och några lager (Bosch har ju en fantastisk reservdelsshop på nätet) och lite annat och nu fungerar den kanon. Det jag inte tänkte på när jag skruvade med den är att motorn sitter på höger sida av sågklingan. Nu när jag börjat använda den känns det väldigt avigt. Har jag lyckas fått tag i en model för vänsterhänta eller bygger Bosch dem så? Jag vill minnas att Festool har motorn till vänster om sågklingan.
Tvärtom välkommen till världen när du äntligen köpt en cirkelsåg för högerhänta. Klingan bör ju sitta på vänster sida om motorn så skyms ej siktlinjen av denna.

• Gilla
MammaScan
  • Laddar…
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Tvärtom välkommen till världen när du äntligen köpt en cirkelsåg för högerhänta. Klingan bör ju sitta på vänster sida om motorn så skyms ej siktlinjen av denna.
Du menar att "alla" sladdsågar är feltillverkade då..? :)

Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
Du menar att "alla" sladdsågar är feltillverkade då..? :)
Nej det menar jag inte, dom flesta är bara gjorda för vänsterhänta. om du får tag på en med snäckväxel så kommer du att se att dom flesta då är gjorda för högerhänta. Många äldre skilsågar är också högerhänta med klingan på vänster sida ,d.v.s rätt sida, av motorn...
Enda gången jag ser en fördel med att ha klingan på fel sida , d.v.d till höger om motorn, är när man ska köra med skena.

Skenan gör ju att man slipper siktandet så jag tycker inte det spelar någon roll då...

Det där har diskuterats oräkneliga gånger här på forumet. För högerhänta är det säkrast att ha klingan på höger sida av sågen. Håller man arbetsstycket med vänster hand och sågen i höger, minimeras risken att man sågar sig i vänsterhanden om man har klinga på höger sida. Dessutom har man stöd för bottenplattan under hela sågningen. Om man är någorlunda van vid handklingor vet man att man oftast inte behöver behöver titta på klingan. Det finns sikten på de allra flesta sågar så att man kan såga med god precision ändå. Ska man kapa med mycket god precision är det en god idé att tillverka sig en kapmojäng till sina favoritsågar. Kapmojängen finns beskriven i tipstråden. Klingan på vänster sida är idiotiskt om man är högerhänt. För vänsterhänta blir ju allt tvärt om.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det där har diskuterats oräkneliga gånger här på forumet. För högerhänta är det säkrast att ha klingan på höger sida av sågen. Håller man arbetsstycket med vänster hand och sågen i höger, minimeras risken att man sågar sig i vänsterhanden om man har klinga på höger sida. Dessutom har man stöd för bottenplattan under hela sågningen. Om man är någorlunda van vid handklingor vet man att man oftast inte behöver behöver titta på klingan. Det finns sikten på de allra flesta sågar så att man kan såga med god precision ändå. Ska man kapa med mycket god precision är det en god idé att tillverka sig en kapmojäng till sina favoritsågar. Kapmojängen finns beskriven i tipstråden. Klingan på vänster sida är idiotiskt om man är högerhänt. För vänsterhänta blir ju allt tvärt om.
Va vad säger du, är inte majoriteten av de sågar som finns med klingan på höger sida gjord för 12-15% av befolkningen?! ;)

A
Det är väl snarare så att det börjar dyka upp sågar med motor/klinga på "andra sidan". Det är väl bara schmestool som INTE har valmöjligheten på dagens marknad.

FredrikR FredrikR skrev:
Va vad säger du, är inte majoriteten av de sågar som finns med klingan på höger sida gjord för 12-15% av befolkningen?! ;)
Ni som tror att sågar mm av någon obskyr anledning är konstruerade för vänsterhänta borde göra följande experiment:
Ta sågen eller elhyveln i vänster hand och börja såga eller hyvla.
Var hamnar allt såg- eller hyvelspånet?
Just det, rätt i ansiktet. Det är faktiskt ett rent helvete att stå och såga/hyvla med vänster hand :mad:

Och för övrigt är vi bara ca 7%.

• Gilla
Christian Ek
  • Laddar…
Cheesen
A andersda skrev:
Skenan gör ju att man slipper siktandet så jag tycker inte det spelar någon roll då...
Jomenvisst spelar det roll... Fundera på var du får tryck på skenan när du sågar. Med det sagt så önskade jag gärna att vi haft en festool sänksåg på jobbet med klingan på vänster sida om motorn i förra veckan, då hade jag sluppit formatera 4,2 meters bordet med vänster hand. Då var arbetsstycket så obekvämt avigt att jag fick spänna fast skenan oavsett hur jag gjorde och sen såga med vänster hand.

Se positivt på det hela....perfekt träning för att bli ambidextriös. Tycker det är lite ovant att såga med (i mitt fall vänster) fel hand, men efter ett par snitt så spelar det ingen större roll.

Cheesen
D dostoro skrev:
Se positivt på det hela....perfekt träning för att bli ambidextriös. Tycker det är lite ovant att såga med (i mitt fall vänster) fel hand, men efter ett par snitt så spelar det ingen större roll.
Har en Hitachisåg som jag hela tiden måste såga med vänster med här hemma, annars kapar jag bara sladden hela tiden... Ett par av festool slipmaskinerna på firman är felkonstruerade, om man håller dom i höger hand så blåser dom slipdamm i ögonen när man slipar en radie eller kant... Jo jag får allt träning.

• Gilla
dostoro
  • Laddar…
Bygger4me
Om du är högerhänt är det bäst med motorn på vänster sida..
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Ett par av festool slipmaskinerna på firman är felkonstruerade, om man håller dom i höger hand så blåser dom slipdamm i ögonen när man slipar en radie eller kant.
Jag såg en gubbe som öppnade en Festool maskin på youtube..den hade GLID-lager istället för kullager! ...Skulle inte Festool vara topp-kvalitet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.