Byggahus.se
En verkstad med diverse träbearbetningsmaskiner och råmaterial redo för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En organiserad verkstad med diverse träbearbetningsmaskiner och rördragning för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E ___EM skrev:
Okej. Men då funkar det rätt bra låter det som?
Cyklonen har effekt åtminstone :)

Hur mycket rör och avstick har du och vad kör du för dimension? Passar på att tacka för info också. Är en djungel det här :D
Jag kan skicka dimmensioner imorgon när jag är i verkstan igen. Under tiden kan du få lite bilder på min lilla verkstad och rördragningen
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Bilder är alltid skoj :)(y)

Du ser ut att ha dragit en bit i taket. Förlorar du mycket effekt på den sträckan bort till sågen tycker du? Sen ser jag att du har en del T-rör istället för Y-rör, funkar det bra?

EDIT: kanske bara ett T-rör vid närmare titt?
 
E ___EM skrev:
Bilder är alltid skoj :)(y)

Du ser ut att ha dragit en bit i taket. Förlorar du mycket effekt på den sträckan bort till sågen tycker du? Sen ser jag att du har en del T-rör istället för Y-rör, funkar det bra?

EDIT: kanske bara ett T-rör vid närmare titt?
Jag har inte använt röret vid sågen så mycket utan jag tar 6m slang från T-röret bakom hyveln och byter mellan hyveln, sågen och bordsfräsen, suget därifrån är det inget fel på. Får förhoppningsvis en leverans med 4 meter slang imorgon så jag slipper byta framöver. Det som tar ner sugförmågan rejält är naturligtvis om det är öppet på två ställen samtidigt. Jag har en 6m 70mm slang som jag ibland glömmer att stänga och då blir det märkbart mindre sug. Jag har totalt 3st T-rör på hela linan bara ifall att jag skulle behöva framöver. Det skulle nog vara bättre med 45’ böjar och Y-grenar men jag tänkte att det är så kort lina att jag kunde skippa det. :)
 
Okej, kul att höra att det funkar bra (y)
 
E ___EM skrev:
Okej, kul att höra att det funkar bra (y)
Dimension på rören är 160mm på hela linan av spirorör samt till och från cyklonen. Spiroröen beställde jag på soliduct där det var betydligt billigare än övriga ställen. Men dessa rör har en tätning istället för två som det dyrare har, men det kan man lösa med lite aluminiumtejp och plåtskruv i skarvarna. Kom ihåg att jorda linan för att minska risken för dammexplosion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.