Sitter reglarna på plats eller är de inte uppsatta ännu?

Att finsåga 45reglar med en sticksåg, klyva, är inte vad sticksågen är till för.

Om du har reglarna lösa och inte har tillgång till en klyvsåg så är fogsvansen bra, om det inte är många reglar.

Vad skall du ha reglarna till?

Mvh P-A

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Sitter reglarna på plats eller är de inte uppsatta ännu?

Att finsåga 45reglar med en sticksåg, klyva, är inte vad sticksågen är till för.

Om du har reglarna lösa och inte har tillgång till en klyvsåg så är fogsvansen bra, om det inte är många reglar.

Vad skall du ha reglarna till?

Mvh P-A
Misstänkte det. Det är 9 takreglar på 45x220 som behöver sågas lite i för att passa på bärlinan. Regeln på bild är bara på prov då jag testar fram en sågmall. Men å andra sidan kan jag lägga regeln på bärlinan som den är utan att såga till den?

Ingen regel ligger på plats än, men de ska bli till ett tak på badrum.

• Träregel provisoriskt placerad på en vitmålad betongvägg med metallbeslag på väggen som stöd, i väntan på kapning för takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste det verkligen bli fint på bägge sidor då? Kommer regeln vara synlig.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Misstänkte det. Det är 9 takreglar på 45x220 som behöver sågas lite i för att passa på bärlinan. Regeln på bild är bara på prov då jag testar fram en sågmall. Men å andra sidan kan jag lägga regeln på bärlinan som den är utan att såga till den?

Ingen regel ligger på plats än, men de ska bli till ett tak på badrum.

Okej!
Ett steg i rätt riktning, inga reglar på plats ännu.
Följdfrågan är då; - varför behöver du såga lite, och vad behöver du såga?

Om bärlinan ligger fel av någon anledning, jacka ur i reglarna/takbjälklaget, komplettera med balkskor om du är osäker på hållbarheten i infästningen.

Klart att du kan lägga bjälklaget direkt på "bärlinan", om du menar den mot väggen.
Kortla mellan bjälklagsreglarna så att de inte vrider sig, alltså kortlingen skall sitta mellan bjälklagets bjälkar, ovanför bärlinan, mot väggen, fäst balkskor i kortlingarna efteråt om du vill spara in på väggen som jag antar att du bygger mot den gråa väggen.

Alternativt skruvlimma en till regel utanpå din bärlina, då får takbjälklaget en bättre anliggningsyta.

Mvh P-A

Har du ingen gersåg, cirkelsåg, sänksåg eller liknande med klinga istället för blad?

Hej

Jag förstår inte vad du håller på med, men det där ser inget bra ut, hur har du fäst in "bärlinan"?

Men jag kanske förstår fel......
Lägg upp en bild på ritningen du bygger efter så jag/vi förstår helheten.

Och ska du snickra så ska du köpa riktiga verktyg!
De gör halva jobbet liksom.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Jag förstår inte vad du håller på med, men det där ser inget bra ut, hur har du fäst in "bärlinan"?

Men jag kanske förstår fel......
Lägg upp en bild på ritningen du bygger efter så jag/vi förstår helheten.

Och ska du snickra så ska du köpa riktiga verktyg!
De gör halva jobbet liksom.
Bärlinan på 5.1m sitter fast i väggen med 14 st M16 gängstänger och ankarmassa. Den bör sitta redigt.. Men jag skippar förmodligen att såga till takbalkarna, utan lägger dem på bärlinan såsom de är och fäster med takåsbeslag.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om du vill ha raka snitt så hade jag ingen lycka med Gst90. Köpte en och upptäckte att plattan inte var helt i vinkel mot bladet. Byter ut den och fick en likadan och tar med den till butik och kollar på 3 ex till och alla hade samma problem. Dessutom går inte vinkel. Möjligt att problemet är fixat för det var 2 år sedan men jag kontaktade Bosch och dom brydde signinte alls om den info jag gav.

Fick idag en GST 60 PE. En blå Bosch.. Har inte hunnit testa den än, men den är väl använd. När slutade de att säljas?

Omdöme om denna modell?

Redigerat:
M Mogg skrev:
Fick idag en GST 60 PE. En blå Bosch.. Har inte hunnit testa den än, men den är väl använd. När slutade de att säljas?

Omdöme om denna modell?
Modellen är nog iaf 20år gammal, oklart hur länge den såldes.

FredrikR FredrikR skrev:
Modellen är nog iaf 20år gammal, oklart hur länge den såldes.
Ursprunget är ännu äldre, 70talet och då hette den något fyrställigt.
Men i grund samma maskin, robust och enkel och fortfarande möjlig att köpa reservdelar till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.