Jag har en uppsättning stämjärn, eller rättare sagt två uppsättningar. Den ena är gamla stämjärn jag "lånat" från far min på obestämd tid. Den andra uppsättningen är nåt jag köpte från Axminster som ett impulsköp när jag ändå beställde grejer.

Enligt farsan är hans grejer inga speciella märken. Köpta vid behov under 70-talet på byggmarknaden. Plasthandtag, som i och för sig känns rejäla. Men i övrigt vekar de väldigt lika de jag köpte.

Men … När jag använder dem så får mina stämjärn snabbt en böjd krokig egg. Jag måste ofta justera eggen med bryne för att den ska ligga rätt och ta ordentligt. Naturligtvis mest vid arbete i hårda träslag. Farsans gamla trotjänare kan jag misshandla rätt hårt utan att de förlorar skärpan lika snabbt. När de förlorar skärpan kan jag dock inte köra handbryne för att få till en bra egg igen. Bara att ta fram Tormeken.

Så … Är det sån skillnad i stål mellan vad jag tycker är ganska likvärdiga stämjärn? I alla fall prismässigt? Eller är det mer vinkel på eggen, tjocklek i gods mm?
Hur vet man vad man ska köpa om man vill ha en långvarig egg som kräver lite mer arbete men inte lika ofta? Finns det nån magisk siffra i specifikationerna man ska leta efter?

Stålet är väl olika mjukt, den ny kanske är mjukare så att det är lättare att slipa, och den andra är hårdare men svårare att slipa.
Jag är INTE maskinist eller verktygsexpert men ett sätt att testa olika kvalite på stål innan man köper är att skrapa lite på järnet och se hur mycket det skadar. Om du ska köpa bra kvalité så köp inte billigt.

Det där är väl ett allmänt syndrom, att vanliga bruksföremål är av sämre kvalitet nuförtiden än de var för 30-40 år sen. Likadant med köksknivar t ex. Samtidigt som vi stirrar oss blinda på priset.

• Gilla
Katkarlsson och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det där är väl ett allmänt syndrom, att vanliga bruksföremål är av sämre kvalitet nuförtiden än de var för 30-40 år sen. Likadant med köksknivar t ex. Samtidigt som vi stirrar oss blinda på priset.
Ja, det svåra är att hitta ett snyggt pris/kvalitets-index.

Sen är det väl så att de som överlevt i 50år är de som höll hygglig kvalitet från början. Skräpet är slängt.

Frustrator Frustrator skrev:
Ja, det svåra är att hitta ett snyggt pris/kvalitets-index.

Sen är det väl så att de som överlevt i 50år är de som höll hygglig kvalitet från början. Skräpet är slängt.
Ja, det där att bra grejer överlevt finns det väl till och med ett namn på. Survivorship bias eller något liknande.

Ni är nog inne på det jag också funderade på. En kombination av olika hårdhet i stålet, samt att skillnaden i stål helt enkelt beror på att man använde bättre grejer förr om åren. Eller andra grejer? Men, måste jag upp i stora pengar för att hitta något liknande idag? Eller är det helt enkelt olika hårdhet i olika märken och primära användningsområden?

Jag gillar inte att behöva bryna och slipa för ofta, så jag lägger gärna en peng på grejer som har stål av sorten hårdare men som kräver mer vid slipning. Frågan är hur man kan utläsa det? Dyrare = bättre? Eller ska jag dammsuga loppmarknaderna på jakt efter guldkornen från 50, 60 och 70-talet?

Det finns fortfarande Bahco som är tillverkade i Sverige. Vill du ha billig men hög kvalité så leta på loppmarknaden.

Jag tror att det är en allmän ”sjuka”, i takt med att ekonomin blivit det allt överordnade självändamålet för företagen. Visionen om att tillverka bra grejer blir allt mer sällsynt, medan kostnader ska jagas och resultaten maximeras. Där är ju vi som kunder medskyldiga genom att hela tiden jaga billigt-billigt-billigt.

• Gilla
Erik Kihlberg
  • Laddar…

Bästa svaret

När det gäller stämjärn (och ävenså hyvelstål) så är det flera saker som styr hur länge eggen håller.
  • Eggvinkel: låg, mindre än 25 grader, skär utmärkt men ger sig snabbt. Hög, 25 grader och uppåt, helst över 30 grader, håller längre men kan ej brynas så vass kanske.
  • Användning: Hugga med hjälp av klubba viker en egg (speciellt med låg eggvinkel) fort. Skära tunt för hand gör att eggen håller längre.
  • Material. Gamla stämjärn (E A Berg med röda handtag t. ex) har ett helt annat stål än moderna Veritas eller Lie Nielsen. Citat från Lie Nielsen hemsida "They are made of A2 Tool Steel, hardened to Rockwell 60-62, cryogenically treated and double tempered." A2 brukar betyda egg som håller länge men som är tar lite längre tid att slipa/bryna.
Ovanstående grundar sig på mina egna erfarenheter av min mammas morfars gamla stämjärn och ett antal loppisfynd typ E A Berg och Bacho med röda handtag, som är lättslipade och vassa men som blir slöa ganska fort. De gamla stämjärnen är säkert av kvalitet O1, dvs oljehärdat stål. O1 kan säkert finnas i olika varianter också. Mina modernare stämjärn (tyska Kirchen) håller kanske lite längre men tar lite längre tid att slipa. Jag har också hyvelstål i A2 kvalitet och där får man slipa på Tormek om man vill ha en bra grundegg och jobba lite mer när man bara bryner.
Så vill man inte slipa så ofta så skall man välja stämjärn av A2 kvalitet men då kostar det. Köper man riktigt billigt så kanske härdning mm inte är den bästa och då hjälper det inte hur mycket man bryner.

Finns säkert andra som kan komplettera med mer info...

Hälsar den Händige

• Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Strålande utläggning från Händige Herrn. Besvarar alla frågeställningar. Stort tack.
Tack till alla er andra som bidragit också. Jag slutar aldrig förvånas över forumets samlade kompetens.

Då blir det loppisdags till sommaren när rundresorna börjar igen.

Tackar för berömmet :)! Bara en avrundning eftersom jag insåg att mitt citat kan misstolkas. Det är alltså nya moderna stämjärn som är av A2 kvalitet, dvs egg som håller länge men som tar lång tid att slipa och som kostar en slant. På loppisjakten hittar du säkert mest gammalt stål som blir vasst men behöver brynas ofta. Jag föredrar det sistnämnda.

Det kunde vara intressant att se lite bilder på stämjärnen. På 70-talet så var utbudet betydligt mer begränsat än idag när marknaden svämmar över av produkter med undermålig kvalitet. Det fanns säkert produkter av sämre kvalitet även på den tiden men det är inte alls omöjligt att det faktiskt är något riktigt trevligt som du har fått tag på. Finns det någon text eller stämplar på stämjärnen?

Ska kolla lite noggrannare i helgen. Men det är ganska anspråkslösa saker med svarta plasthandtag. Ser billiga ut helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.