Behöver skära raka snitt i 45mm takreglar och det fungerar inte med min sänksåg. Som ni ser på bilden lutar sågbladet framåt och är alltså inte helt lodrät. Ska det vara så? Har pillat med inställningarna och denna lutning är det rakaste jag kan få.
När jag slutat såga i regeln kommer alltså snittet bli vid önskat djup på ovansidan, men längre in i regeln än önskat på andra sidan.
Eller är det läge att köpa ny? Har kikat på en blå Bosch GST 90 E
När jag slutat såga i regeln kommer alltså snittet bli vid önskat djup på ovansidan, men längre in i regeln än önskat på andra sidan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Borde inte ratten på bild stänga av pendlingen om man sätter den till noll?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Bladet skär bättre om det "lutar" på det viset och att det fransar sig har varit ett problem sedan urminnes tider.
Hugg av det ytliga fibrerna med ett stämjärn i kanten på snittet.
(Svärfars B&D där lutade bladet åt andra hållet så den ville inte alls såga så den sågen är på återvinning)
Protte
Hugg av det ytliga fibrerna med ett stämjärn i kanten på snittet.
(Svärfars B&D där lutade bladet åt andra hållet så den ville inte alls såga så den sågen är på återvinning)
Protte
Det där är ingen sänksåg......M Mogg skrev:Behöver skära raka snitt i 45mm takreglar och det fungerar inte med min sänksåg. Som ni ser på bilden lutar sågbladet framåt och är alltså inte helt lodrät. Ska det vara så? Har pillat med inställningarna och denna lutning är det rakaste jag kan få.
Jag vet..K Kane skrev:
Ajdå.. Men har nog en lösning i sikte på problemet. Det går att fästa en trälist (eller liknande) på den sidan som fransar sig. Det borde gå.prototypen skrev:
Problemet är att den måste vara fin på båda sidor.useless skrev:
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Enklaste lösningen — som innebär lite slöseri — om skivan du ska såga måste vara fin på båda sidor är att du använder en offerskiva. Dvs lägg en tunn mdf-/spån-/masoniteskiva till exempel ovanpå skivan du vill såga. Såga uppifrån. Ev urslag och frasning uppstår i offerskivan.
Och ja, markeringar att såga efter måste göras på offerskivan.
//Ronnie
Och ja, markeringar att såga efter måste göras på offerskivan.
//Ronnie
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Bruksbo hör inte till den kategori maskiner jag skulle köpa.
Köp en riktig maskin istället, det finns många kvalitetsmaskiner på marknaden.
Jag har alltid köpt riktiga maskiner från 18 år ålder, och min AEG sticksåg lever fortfarande 36 år senare.
Men, tejpa runtom på listen, märk på bägge sidor och såga försiktigt, eller avsluta med en Japansåg.
Köp en riktig maskin istället, det finns många kvalitetsmaskiner på marknaden.
Jag har alltid köpt riktiga maskiner från 18 år ålder, och min AEG sticksåg lever fortfarande 36 år senare.
Men, tejpa runtom på listen, märk på bägge sidor och såga försiktigt, eller avsluta med en Japansåg.
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Finns blad med speciell tandutformning som gör att det fransar mycket mindre. Var 10 år sedan jag köpte några men då var det till en Black&Decker. Otroligt stor skillnad hur de bladen skar jämför med den vanliga utformningen som man ser på trådskaparens bild.
Typ: https://www.finewoodworking.com/2008/11/01/t308b-xtra-clean-for-wood-jigsaw-blades-review
https://www.byggahus.se/forum/threads/sticksagsblad-foer-fina-snitt.257834/
Typ: https://www.finewoodworking.com/2008/11/01/t308b-xtra-clean-for-wood-jigsaw-blades-review
https://www.byggahus.se/forum/threads/sticksagsblad-foer-fina-snitt.257834/