Behöver skära raka snitt i 45mm takreglar och det fungerar inte med min sänksåg. Som ni ser på bilden lutar sågbladet framåt och är alltså inte helt lodrät. Ska det vara så? Har pillat med inställningarna och denna lutning är det rakaste jag kan få.

När jag slutat såga i regeln kommer alltså snittet bli vid önskat djup på ovansidan, men längre in i regeln än önskat på andra sidan.

Eller är det läge att köpa ny? Har kikat på en blå Bosch GST 90 E

• Elektrisk sticksåg med lutande sågblad mot en melerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid läge att köpa blåa Bosch. ;)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Bladet har väl pendling? I så fall kommer det ju att peka lite framåt i vissa lägen... Dock borde man kunna stänga av/justera ner pendlingen?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Borde inte ratten på bild stänga av pendlingen om man sätter den till noll?

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Borde inte ratten på bild stänga av pendlingen om man sätter den till noll?
När jag drar ratten åt noll lutar sågbladet mer framåt i stillastående läge, men har inte kollat hur den fungerar vid användning

• Gilla
Arvid1342
  • Laddar…
Det löser sig nog. Har testat att såga med den, både med fast-cut och clean-cut sågblad. Problemet är att träet ”frasar” sig på den sida som uppemot sticksågen. Det ser inte trevligt ut.. Lösning på det?

Jag är inte riktigt med på hur du vill såga, men, en multimaskin såsom en Feiner, bosch, Hitachi fungerar troligtvis bättre än en sticksåg.

Mvh P-A

Bladet skär bättre om det "lutar" på det viset och att det fransar sig har varit ett problem sedan urminnes tider.
Hugg av det ytliga fibrerna med ett stämjärn i kanten på snittet.

(Svärfars B&D där lutade bladet åt andra hållet så den ville inte alls såga så den sågen är på återvinning)

Protte

M Mogg skrev:
Behöver skära raka snitt i 45mm takreglar och det fungerar inte med min sänksåg. Som ni ser på bilden lutar sågbladet framåt och är alltså inte helt lodrät. Ska det vara så? Har pillat med inställningarna och denna lutning är det rakaste jag kan få.

När jag slutat såga i regeln kommer alltså snittet bli vid önskat djup på ovansidan, men längre in i regeln än önskat på andra sidan.

Eller är det läge att köpa ny? Har kikat på en blå Bosch GST 90 E
Det där är ingen sänksåg......:cool:

M Mogg skrev:
Det löser sig nog. Har testat att såga med den, både med fast-cut och clean-cut sågblad. Problemet är att träet ”frasar” sig på den sida som uppemot sticksågen. Det ser inte trevligt ut.. Lösning på det?
Lösningen är att man vänder den sidan som ska vara fin nedåt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det där är ingen sänksåg......:cool:
Jag vet.. :D Menade att jag först testat med min sänksåg och det fungerade inte riktigt. Därefter testade jag med sticksågen (ekorrpicken).

prototypen prototypen skrev:
Bladet skär bättre om det "lutar" på det viset och att det fransar sig har varit ett problem sedan urminnes tider.
Hugg av det ytliga fibrerna med ett stämjärn i kanten på snittet.

(Svärfars B&D där lutade bladet åt andra hållet så den ville inte alls såga så den sågen är på återvinning)

Protte
Ajdå.. Men har nog en lösning i sikte på problemet. Det går att fästa en trälist (eller liknande) på den sidan som fransar sig. Det borde gå.

useless useless skrev:
Lösningen är att man vänder den sidan som ska vara fin nedåt.
Problemet är att den måste vara fin på båda sidor. :(

Redigerat:
M Mogg skrev:
Problemet är att den måste vara fin på båda sidor. :(
Varför då?

Enklaste lösningen — som innebär lite slöseri — om skivan du ska såga måste vara fin på båda sidor är att du använder en offerskiva. Dvs lägg en tunn mdf-/spån-/masoniteskiva till exempel ovanpå skivan du vill såga. Såga uppifrån. Ev urslag och frasning uppstår i offerskivan.

Och ja, markeringar att såga efter måste göras på offerskivan.

//Ronnie

Bruksbo hör inte till den kategori maskiner jag skulle köpa.
Köp en riktig maskin istället, det finns många kvalitetsmaskiner på marknaden.

Jag har alltid köpt riktiga maskiner från 18 år ålder, och min AEG sticksåg lever fortfarande 36 år senare.

Men, tejpa runtom på listen, märk på bägge sidor och såga försiktigt, eller avsluta med en Japansåg.

MultiMan
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.