S
Hej!
Jag har en centraldammsugare Canvac premium Q 9 år gammal och nu har motorn börjat väsnas när den är igång, Det låter som ett högt skärande/tjutande ljud. metall mot metall eller något liknande. Den verkar fungera ok ändå men det är helt klart inte normalt.
Funderar på om det är ett lager som håller på att gå sönder, eller kanske de här kolen som har slitits ut och behöver bytas? Om den ens har kol.
Den har varit flitigt använd under dessa 9 år.
Jag skall försöka hitta lite mer info om motor och konstruktionen på nätet.

Det brukar vara relativt enkelt att byta lager i en elmotor.
Att byta kol brukar inte heller vara omöjligt men svårighetsgraden brukar bero på om kol i rätt storlek och rätt material finns att köpa eller inte.

Ljudet du beskriver brukar oftast betyda att lagren är kaputt.

• Gilla
spånskiva
  • Laddar…
Kolla lagrerna på dammsugaren, ibland är det bussningar av brons som behöver lite olja. Är det kullager i motorn så är det bara att byta.

• Gilla
spånskiva
  • Laddar…
S
Fick precis svar från canvac att det inte finns några sprängskisser på motorn och inga lager eller bussningar som reservdelar att köpa, utan det blir nytt motorpaket för 2500:-
Jag svarade, såklart varför reparera när man kan slänga och köpa nytt! ;)
Jag skall försöka öppna den och se vad det finns för lager/bussningar...

S spånskiva skrev:
Jag svarade, såklart varför reparera när man kan slänga och köpa nytt! ...
Du borde svarat: "Varför reparera när man kan slänga och köpa nytt AV ANNAT FABRIKAT"......;)

• Gilla
Asbesträdd och 4 till
  • Laddar…
Testa ändå att olja lagerna/bussningarna! Om du vill...

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
S
Japp, jag skall göra det. Känns värt att lägga ner lite jobb på detta istället för att köpa nytt.
Men jag har ju ingen aning om hur svårt det är att komma åt lagerna, men vi får se.

• Gilla
Asbesträdd
  • Laddar…
Lagerna finns garanterat att köpa någonstans, det är nog inte så vanligt att någon tillverkare väljer att ta fram egna.
Är det olejbronslager som inte är för slitna går det att koka dom i olja för att återfylla, smörja på utsidan håller inte så länge.
Kol går alltid att köpa specialtillverkade eller slipa ner några som är större om det inte går att få tag i rätt.

För 2500:- skulle jag nog inte orka bry mig, men ibland handlar det mer om princip än pengar.

• Gilla
spånskiva
  • Laddar…
S
Tack för infon!
Ja, 2500:- är väl inte så farligt men det beror ju på hur smidigt/osmidigt det är att laga.
Jag känner att jag orkar bry mig så mycket så att jag iallafall kan göra ett försök, men det kan säkert bli så att jag pungar ut med 2,5k till slut ändå.

hsd
Problemet med många motorer är att delar är gjort i plast och plasten ofta blir spröd vilket omöjliggör reparation

• Gilla
spånskiva
  • Laddar…
Om du behöver byta kullager så kan du köpa det på kullagret.com, de bör ha.

• Gilla
spånskiva
  • Laddar…
Om du skall ha kullager skall det vara C3 klass på dem. De har aningen större lagerspel vilket gör att de klarar den förhöjda driftstemperaturen i en elmotor.
Vanliga lager kan bli för täta då kulorna och lagerbanorna sväller i värmen.

Jag brukar alltid köpa lager av hög kvalitet till exempel FAG. Det är så pass mycket arbete att byta lager i motorer och maskiner att det inte lönar sig att köpa billiga lager som måste bytas oftare.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
S
Ja, om jag byter så satsar jag på lite kvalitet, tack för tipset! Jag tänkte på SKF, men det är det enda märket jag känner till ;)

• Gilla
spånskiva
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.