hej!
Ibland går det lite fort när man plockar isär grejer och man hinner inte uppfatta hur allt satt från början när man ska sätta ihop allt igen.

Önskar hjälp med hur jag ska koppla ihop det som bilderna visar på ett korrekt sätt. Det är en liten bärbar kompressor (stanley air boss) som jag lagt i en l-boxx. Det ska kopplas en brytare, någon form av tryckgivare misstänker jag och själva motorn.

Person som håller en elkabel nära en delvis monterad bärbar kompressor i en l-boxx med skumfodring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en gul kompressor med kablar och delar markerade för hjälp med återkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en bärbar kompressor och elektriska komponenter inuti en skyddande förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en brytare framför öppen l-boxx med en demonterad gul bärbar kompressor och oanslutna elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en elektrisk kontakt framför en bärbar kompressor och olika komponenter i en blå verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har någon en lösning på detta?
 
Immobil Immobil skrev:
Varför plocka i sönder något utan att memorera eller dokumentera hur det satt ihop från början?
Svar som dessa undanbedes
 

Bästa svaret

Du bör sträva efter att själv förstå hur en så enkelt koppling bör och kan vara gjord, men jag kan försöka ge dig ett förslag ändå.

Bild 1 och 3 med sladdändar brun-blå med kabelskor ska du koppla till brytaren som visas i bild 4 och 5. Du kan tex ta den med stickpropp och ansluta brun-blå till de övre stiften som sitter bredvid varandra på bild 5.

Och på undre stiften tar du den kortare och använder änden där den grå klossen, snubbern sitter. I andra änden av denna sitter redan blå till ena motoranslutningen och den fria bruna sätts då till ett av stiften på tryckbrytaren i bild 2. Andra stiftet på den brytaren ska du då ansluta till andra svarta tråden från motorn som försvinner ur bild men som bör ha en kabelsko på sig också.
 
  • Gilla
fangalid och 1 till
  • Laddar…
Stänga in en kompressor i en isolerad låda verkar ju kanske inte vara den bästa idén?

Värmen lär väl effektivt förkorta livslängden på den?
 
På bilderna syns inga ventilationshål i lådan? Det bör du nog ordna, helst på ett sätt som låter den friska luften passera delarna som kräver kylning (cylinder och motor) på vägen genom lådan.
Jag har en tyst isolerad kompressor som funkar jättebra men den har en genomtänkt ventilation med kanaler som leder fläktens flöde rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
fangalid och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Stänga in en kompressor i en isolerad låda verkar ju kanske inte vara den bästa idén?

Värmen lär väl effektivt förkorta livslängden på den?
Det har du och nanowire helt rätt i.

Det är något som återstår att fixa. Lösningen jag tänkt mig är att sätta en 120 mm fläkt i ena väggen och borra hål för genomströmning i andra och kanske även i en tredje vägg.

Men först måste jag ta itu med problemet att en slangkoppling verkar otät och en lossnade helt vid uppstarten efter hjälp av GK100.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att du kommer att behöva nån form av dammfilter också .. (y)
 
F fangalid skrev:
Det har du och nanowire helt rätt i.

Det är något som återstår att fixa. Lösningen jag tänkt mig är att sätta en 120 mm fläkt i ena väggen och borra hål för genomströmning i andra och kanske även i en tredje vägg.

Men först måste jag ta itu med problemet att en slangkoppling verkar otät och en lossnade helt vid uppstarten efter hjälp av GK100.
Fundera på om du kan placera avskärmningar i lådan, tex tunnare plast du formar med värmepistol och limmar dit. Då får du inte bara effektivare kylning, ljuddämpningen blir också bättre.

Så här är det löst på en Atlas Copco LXF:
Insidan av den isolerade lådan är uppdelad i två delar där den enda vägen emellan är via fläkten Isolerad låda med avskärmningar bredvid öppen mekanisk anordning, troligen för kylningsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläkten suger in luft genom gallren på sugsidan
Fläkt i svart plasthölje med etikett, synlig i ett rörigt utrymme, föreslagen för effektivare kylning och ljuddämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och blåser den över motor, cylinder och vidare ut på andra sidan
Insida av en maskin med fläkt, motor och kylflänsar, demonstrerar luftflödets väg för effektiv kylning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till och hoppas du löser problemen :)
 
nanowire nanowire skrev:
Fundera på om du kan placera avskärmningar i lådan, tex tunnare plast du formar med värmepistol och limmar dit. Då får du inte bara effektivare kylning, ljuddämpningen blir också bättre.

Så här är det löst på en Atlas Copco LXF:
Insidan av den isolerade lådan är uppdelad i två delar där den enda vägen emellan är via fläkten

Fläkten suger in luft genom gallren på sugsidan


Och blåser den över motor, cylinder och vidare ut på andra sidan


Lycka till och hoppas du löser problemen :)
Det där såg ut som en gedigen lösning, snyggt! jag ska definitivt fundera på detta då jag vid uppstart märkte hur fort den kom upp i hög temperatur. Tror även det kan vara det som var boven med kopplingen som lossnade. Det var den som satt på själva motorn och även kopplingen blev het och slangen såg lite skadad ut invändigt efteråt. Misstänker att slangen smälter lite grann av värmen, det kanske får bli stålrör eller koppar istället.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.