hej!
Ibland går det lite fort när man plockar isär grejer och man hinner inte uppfatta hur allt satt från början när man ska sätta ihop allt igen.
Önskar hjälp med hur jag ska koppla ihop det som bilderna visar på ett korrekt sätt. Det är en liten bärbar kompressor (stanley air boss) som jag lagt i en l-boxx. Det ska kopplas en brytare, någon form av tryckgivare misstänker jag och själva motorn.
Har någon en lösning på detta?
Ibland går det lite fort när man plockar isär grejer och man hinner inte uppfatta hur allt satt från början när man ska sätta ihop allt igen.
Önskar hjälp med hur jag ska koppla ihop det som bilderna visar på ett korrekt sätt. Det är en liten bärbar kompressor (stanley air boss) som jag lagt i en l-boxx. Det ska kopplas en brytare, någon form av tryckgivare misstänker jag och själva motorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon en lösning på detta?
Bästa svaret
Du bör sträva efter att själv förstå hur en så enkelt koppling bör och kan vara gjord, men jag kan försöka ge dig ett förslag ändå.
Bild 1 och 3 med sladdändar brun-blå med kabelskor ska du koppla till brytaren som visas i bild 4 och 5. Du kan tex ta den med stickpropp och ansluta brun-blå till de övre stiften som sitter bredvid varandra på bild 5.
Och på undre stiften tar du den kortare och använder änden där den grå klossen, snubbern sitter. I andra änden av denna sitter redan blå till ena motoranslutningen och den fria bruna sätts då till ett av stiften på tryckbrytaren i bild 2. Andra stiftet på den brytaren ska du då ansluta till andra svarta tråden från motorn som försvinner ur bild men som bör ha en kabelsko på sig också.
Bild 1 och 3 med sladdändar brun-blå med kabelskor ska du koppla till brytaren som visas i bild 4 och 5. Du kan tex ta den med stickpropp och ansluta brun-blå till de övre stiften som sitter bredvid varandra på bild 5.
Och på undre stiften tar du den kortare och använder änden där den grå klossen, snubbern sitter. I andra änden av denna sitter redan blå till ena motoranslutningen och den fria bruna sätts då till ett av stiften på tryckbrytaren i bild 2. Andra stiftet på den brytaren ska du då ansluta till andra svarta tråden från motorn som försvinner ur bild men som bör ha en kabelsko på sig också.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Stänga in en kompressor i en isolerad låda verkar ju kanske inte vara den bästa idén?
Värmen lär väl effektivt förkorta livslängden på den?
Värmen lär väl effektivt förkorta livslängden på den?
På bilderna syns inga ventilationshål i lådan? Det bör du nog ordna, helst på ett sätt som låter den friska luften passera delarna som kräver kylning (cylinder och motor) på vägen genom lådan.
Jag har en tyst isolerad kompressor som funkar jättebra men den har en genomtänkt ventilation med kanaler som leder fläktens flöde rätt.
Jag har en tyst isolerad kompressor som funkar jättebra men den har en genomtänkt ventilation med kanaler som leder fläktens flöde rätt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det har du och nanowire helt rätt i.Dan_Johansson skrev:
Det är något som återstår att fixa. Lösningen jag tänkt mig är att sätta en 120 mm fläkt i ena väggen och borra hål för genomströmning i andra och kanske även i en tredje vägg.
Men först måste jag ta itu med problemet att en slangkoppling verkar otät och en lossnade helt vid uppstarten efter hjälp av GK100.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Tänk på att du kommer att behöva nån form av dammfilter också .. 
Fundera på om du kan placera avskärmningar i lådan, tex tunnare plast du formar med värmepistol och limmar dit. Då får du inte bara effektivare kylning, ljuddämpningen blir också bättre.F fangalid skrev:Det har du och nanowire helt rätt i.
Det är något som återstår att fixa. Lösningen jag tänkt mig är att sätta en 120 mm fläkt i ena väggen och borra hål för genomströmning i andra och kanske även i en tredje vägg.
Men först måste jag ta itu med problemet att en slangkoppling verkar otät och en lossnade helt vid uppstarten efter hjälp av GK100.
Så här är det löst på en Atlas Copco LXF:
Insidan av den isolerade lådan är uppdelad i två delar där den enda vägen emellan är via fläkten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten suger in luft genom gallren på sugsidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och blåser den över motor, cylinder och vidare ut på andra sidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lycka till och hoppas du löser problemen
Det där såg ut som en gedigen lösning, snyggt! jag ska definitivt fundera på detta då jag vid uppstart märkte hur fort den kom upp i hög temperatur. Tror även det kan vara det som var boven med kopplingen som lossnade. Det var den som satt på själva motorn och även kopplingen blev het och slangen såg lite skadad ut invändigt efteråt. Misstänker att slangen smälter lite grann av värmen, det kanske får bli stålrör eller koppar istället.nanowire skrev:
Fundera på om du kan placera avskärmningar i lådan, tex tunnare plast du formar med värmepistol och limmar dit. Då får du inte bara effektivare kylning, ljuddämpningen blir också bättre.
Så här är det löst på en Atlas Copco LXF:
Insidan av den isolerade lådan är uppdelad i två delar där den enda vägen emellan är via fläkten
Fläkten suger in luft genom gallren på sugsidan
Och blåser den över motor, cylinder och vidare ut på andra sidan
Lycka till och hoppas du löser problemen![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
