Verktyg & Maskiner
OXYD: Haha. Skumt den dök upp. Trodde jag var under senaste. Men bättre någon svarar än ingen. Problemet är kanske inte löst :rofl:
nanowire: [citat] Inca-sågarna är relativt vanliga och folk verkar nöjda med dessa. Andra mindre sågar har jag inte sett så mycket positivt om :)
heimlaga: Jag har en sådan adapter till min Stenberg men jag har aldrig använt den. Det är bara ett litet fåtal specialbyggda vertikalfräsar som har tillräckligt högt varvtal för att det skall fungera. Då man använder bett med liten diameter måste ju varvtalet vara högt för att få en vettig skärhastighet. Förr då handöverfräsbetten var av snabbstål lär det ha fungerat i nödfall men
Frustrator: [citat] För att förtydliga så var det nog en cyklon att koppla till dammsugare som jag menade :) https://www.byggahus.se/forum/threads/cyclonrenare-till-dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat.229321/
Freee123: [citat] Nu såg jag att priset inte kom med, men runt 150-200kr kostar dom, finns på Beijer men är nog några kronor billigare om man har tid o beställa online
Strontus: Tänk också på att om du bara skaffar större tank så kommer du visserligen att kunna köra längre stunder åt gången, men å andra sidan så måste du vänta längre på att den fyller upp sedan.
nikasp: Ah, då blir det nog tillräckligt bra med bladen jag har. Tänkte köra ner en tunn spackel eller liknande så jag garanterat inte kör i spånskivan/väggen.
daniel enberget: [citat] Jag var lite otydlig. Vill att den är så liten(billig) som möjligt. Behöver inte kunna hyvla bredare än 300mm. Egentligen har jag allt utom hyvel redan, men vore smutt att ha allt i en maskin. Alternativt köper jag bara en hyvel.
lpehr: Då är jag med. Efter kontroll på orginalet kom jag fram till 11° så diffen blr bar 1mm acceptabelt:) Stort tack för hjälpen. Och länken om shimningen var mycket förklarande. /lpehr
heimlaga: [citat] Tack för tipset! Det är för mycket pengar för mig just nu men det är inte helt oöverkomligt.
tobben87: Jag skulle rekommendera dubbelhäftande tejp av bättre modell. Typ 3M eller liknande. De kommer hålla fint.
Loweann: Hej Är Nilsfisk ATTIX 33-2M IC samma dammsugare som milwaukee AS-30MAC? Vad jag kan se är Nilfisken på 1400 watt och milwaukeen på 1200 watt med samma sugförmåga. Nilfisken -> https://www.proffsmagasinet.se/byggtillbehor/dammsugare/natdrivna-dammsugare/nilfisk-attix-33-2m-ic-vat--och-torrdammsugare--- Milwaukeen ->
ceson: Jag har min också i bord i fasta basen med extern nollspänningsbrytare jag har även haft den monterad i bord utan originalbas med hemmagjord "tjuvkoppling" :) [bild]
spångubben: [citat] Tack.Jag kollade att rycka kontakten,och jämförde med när jag startar [citat] Tack. Jag jämförde genom att rycka kontakten.Mot normal start. Jag märkte ingen större skillnad. Hade dock ingen fräs monterad. Så den lilla olägenheten kan jag leva med.Tack för alla svar.
nanowire: [citat] Geringsanhållet lämnar övrigt att önska kan man lugnt säga.
Byggnovisen: [citat] Topp. Jag har beställt en Makita nu. Någon som har tips på någon prisvärd luftslang samt vilken diameter jag bör ha? Kommer enbart användas inomhus.
Hjulbent: Har du någon som har en herrejösses blåslampa så får du det rött på kanske 15 min, det är en oerhörd kraft i dom, man brukar i bland få tända dom med en mindre då dom måste bli på gränsen till röd i brännaren
saiter: Håller med föregående talare. Kolla blocket och köp en beg. tvåstegsslunga. //AA
Snickerick: Bra, tack. Tänkte att mina dammsugarslangar till grovdammsugaren och cyklonen är ju inte mycket kortare, och de har ingen jordning, borde funka här också :) Jag har redan slangar med koppar i till spånsidan, så kör med det där, och skippar på andra sidan. Har nämligen slang utan koppar till det också. Gött, då e e de bara å tuta å köra :)
Stefan N: Kör Aspen (eller motsvarande) alla dagar i veckan, den lilla extra kostnaden har man råd med.
VidarH: Helt klart har det svällt. Provade med epoxy igår kväll som fick härda över natten. Funkade inte. Så jag drog i en skruv. Det funkade. På första batteriet... Andra satt som berget och jag har numera en tömd metallbehållare som sitter fast. Jag hoppas på att kunna ta en rundstav och försiktigt försöka knacka ner i fjädern och på så vis bryta eventuella bindningar innan jag letar
Lime113: En annan lösning jag experimenterade med innan var att helt enkelt klämma skenan mellan bordsplattorna på den högra sidan. Skenan flexade i mitten men det kanske inte en Inca originalskena gör. Alternativt att man stagar upp den. [bild] Förebilden var en koreansk bloggare om jag inte minns fel. [bild] [bild] [bild]
Stickan56: Lundqvist Maskin & Verktyg AB Smidesvägen 5, 171 41 SOLNA Där kan du handla som privatperson. Stickan
EscapeLake: [citat] Grymt tips. En sats med 4 stål gick på 520:- inkl frakt. Exakt samma produkt från första bästa svenska site skulle ha 1275:- inkl frakt