har ett hus nu under vintern som snart ska säljas.
Kommer bli en hel del skottande närmsta månaden, inför visningar osv.

Funderar på att köp en snöslunga och sälja om en månad för att spara några timmars skottande för hand.

Men läser om de flesta snöslungor att det passar för asfalt och annat hårt underlag.
I mitt fall så är det mestadels grusad yta.
Gruset är ju dock ganska hårt och ganska tillplattat så att säga.

Vad tror ni, bör det funka?

Jag har väl tänkt batteridriven då jag tror att det är smidigast.
Orkar inte mecka med Benin och så.

Ja men att köpa en batterislunga för att ha när det är mycket är bakvänt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag kan tänka mig ett annat problem.

Vad jag kan få fram så kostar batteridrivna snöslungor mellan 2–5 tusen och bensindrivna snöslungor 10–20 tusen, ibland ännu mer. Om tanken är att sälja den relativt snart, vilken slags snöslunga är din potentiella köpare ute efter? Jag kan tänka mig att begagnatmarknaden för stora bensindrivna monster är stor, men vill köpa en begagnad batteridriven snöslunga för några tusenlappar? Jag skulle hellre köpa en helt ny batteridriven snöslunga än att chansa på en begagnad för när det ändå handlar om relativt små summor.

P
Man kan ställa höjden så att den inte gräver upp grus.

D Donald-Duck skrev:
Vad jag kan få fram så kostar batteridrivna snöslungor mellan 2–5 tusen och bensindrivna snöslungor 10–20 tusen, ibland ännu mer.
Du kan väl inte jämföra en liten enstegsslunga med en stor tvåstegsslunga?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kan väl inte jämföra en liten enstegsslunga med en stor tvåstegsslunga?
Tanken var ju att köpa en snöslunga, använda den i en månad och sälja den igen. Då kan jag tänka mig att det är betydligt smartare att köpa en 2-stegs slunga även om det för mina egna behov hade räckt med en liten 1-stegs.

Stickan56
Om man vill ha en snöslunga som gör nytta vid mycket snö, så skall den vara kraftig och då kostar det.

Stickan

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Just enklare enstegsslungor fungerar inte så bra på grus då de drivs framåt med hjälp av snöskruven som snurrar väldigt snabbt och skrapar i marken.

Större slungor har drivning på hjulen och glider framtill på skenor så snöskruven inte har kontakt med marken.

Jag skulle köpt en begagnad lagom stor 2-stegssöunga.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Håller med föregående talare.
Kolla blocket och köp en beg. tvåstegsslunga.

//AA

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.