Byggahus.se
Hej!

Startade min nya kompressor för första gången idag.
En Scheppach 24hc.

Det verkar som att den kör upp till sin maximala arbetstryck på 8 bar och sedan justerar ner det genom att lätta på trycket igen. Den gör detta upprepade gånger, bör den inte sluta pumpa in luft istället?
Kan detta påverka maskinen negativt om den överskrider 8 bar flera gånger?

Ber om ursäkt om detta är en dum fråga.

Tack!
 
Känns ju lite som att tryckströmbrytaren inte fungerar på den, dvs att den inte stänger av motorn när den uppe i det inställda trycket.
 
Var släpper den ut luft?
Är det säkerhetsventilen som löser ut? I så fall kan tryckströmbrytaren vara inställd på för högt tryck alternativt kan säkerhetsventilen vara felaktig.

Det brukar också sitta en avlastningsventil som ska släppa trycket något för att förenkla omstart. Den ska pysa till kort direkt efter stopp. Fortsätter den att släppa ut luft?
 
Vavgat Vavgat skrev:
Var släpper den ut luft?
Är det säkerhetsventilen som löser ut? I så fall kan tryckströmbrytaren vara inställd på för högt tryck alternativt kan säkerhetsventilen vara felaktig.

Det brukar också sitta en avlastningsventil som ska släppa trycket något för att förenkla omstart. Den ska pysa till kort direkt efter stopp. Fortsätter den att släppa ut luft?
Det är säkerhetsventilen som släpper luft. Har inte rört tryckströmbrytaren, står att den ska vara inställd på 8 bar, men överskrider det var gång jag kör den.
Ingen aning om var avlastningsventilen sitter.
 

Bästa svaret

Då kan man misstänka:
- Felaktigt inställt stopptryck i tryckströmbrytaren
- Felaktig tryckströmbrytare
- Felaktig säkerhetsventil

Jag skulle börja med att justera inställningen för stopptryck i tryckströmbrytaren.
 
  • Gilla
Splork
  • Laddar…
Problemet är löst. Ställde om tryckströmbrytaren.
 
  • Gilla
Vavgat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.