Flest lådor vinner eller................?
När man under många år har köp på sig olika maskiner och verktyg har staplarna med Bosch/Festool lådor blivit större och större.
När man åkt iväg för att göra ett jobb har packning och lastningen tagit väldigt lång tid. Alla lådor måste med! Tänk om man plötsligt skulle behöva en speciell låda och den stod kvar hemma. Katastrof!
Visst ser det imponerande ut när lådorna lastas av. Med så många verktygslådor ger man ju ett seriöst intryck och imponeringseffekten är stor.
Men så till slut så hinner verkligheten i fatt. Verkstadsutrymmet krymper betydligt. Verkstaden ser mer ut som en maskinaffär och arbetet med att leta igenom lådorna efter speciella saker tar längre och längre tid.
Så jag bestämde mig för att göra ett "lappkast"!
Tömde alla lådor på innehåll och valde ut ett antal av dom större där jag samlade dom olika maskinerna och tillbehören. Numera har jag en låda utan inredning där alla Bosch 18v maskiner och en laddare får plats. Boch 10.8v-12v maskinerna fick också en egen låda med laddare. Alla tillbehör och olika sågklingor packades i överblivna skruvlådor som enkelt fick plats i en låda.
Vilken skillnad! Tre lådor att lasta och alla batterimaskiner med tillbehör är med. Dom oändliga staplarnas tid är förbi!
När jag ändå höll på att organisera maskinparken ville jag försöka lösa "sladdhelvetet" med dom nätanslutna maskinerna. Jag förvarar alla maskiner på hyllor i några större säkerhetsskåp och med ormboet av sladdar kors och tvärs var det alltid ett litet helvete att få ut en maskin utan att sladden drog med sig några andra maskiner.
Snabbkopplingar!!!!!!!
Jag har några Festoolmaskiner med snabbkopplingar och det gav mersmak. Men priset på Festoolkopplingarna avskräckte. Forskade då runt på nätet och hittade Neutrikkopplingar till avsevärt lägre pris. Beställde 15 hankopplingar och 5 honkopplingar och började klippa av maskinsladdarna. På dom mjukaste och längsta monterades dom 5 honkopplingarna. Vilken förändring! Alla maskiner ligger numera snyggt på hyllorna och det är en barnlek att ta fram rätt maskin utan att några andra ramlar efter. Oftast räcker det med två anslutningssladdar med snabbkoppling för att täcka elbehovet på arbetsplatsen.
Som tur är så tycks inte alla ha samma uppfattning när det gäller lådor! Har nu sålt undan mer än 20 stycken Festool / Bosch lådor som försvann som en avlöning och utrymmet i verkstaden har ökat markant. Att maximera verkstadsutrymmet har alltid prio ett!
När man under många år har köp på sig olika maskiner och verktyg har staplarna med Bosch/Festool lådor blivit större och större.
När man åkt iväg för att göra ett jobb har packning och lastningen tagit väldigt lång tid. Alla lådor måste med! Tänk om man plötsligt skulle behöva en speciell låda och den stod kvar hemma. Katastrof!
Visst ser det imponerande ut när lådorna lastas av. Med så många verktygslådor ger man ju ett seriöst intryck och imponeringseffekten är stor.
Men så till slut så hinner verkligheten i fatt. Verkstadsutrymmet krymper betydligt. Verkstaden ser mer ut som en maskinaffär och arbetet med att leta igenom lådorna efter speciella saker tar längre och längre tid.
Så jag bestämde mig för att göra ett "lappkast"!
Tömde alla lådor på innehåll och valde ut ett antal av dom större där jag samlade dom olika maskinerna och tillbehören. Numera har jag en låda utan inredning där alla Bosch 18v maskiner och en laddare får plats. Boch 10.8v-12v maskinerna fick också en egen låda med laddare. Alla tillbehör och olika sågklingor packades i överblivna skruvlådor som enkelt fick plats i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vilken skillnad! Tre lådor att lasta och alla batterimaskiner med tillbehör är med. Dom oändliga staplarnas tid är förbi!
När jag ändå höll på att organisera maskinparken ville jag försöka lösa "sladdhelvetet" med dom nätanslutna maskinerna. Jag förvarar alla maskiner på hyllor i några större säkerhetsskåp och med ormboet av sladdar kors och tvärs var det alltid ett litet helvete att få ut en maskin utan att sladden drog med sig några andra maskiner.
Snabbkopplingar!!!!!!!
Jag har några Festoolmaskiner med snabbkopplingar och det gav mersmak. Men priset på Festoolkopplingarna avskräckte. Forskade då runt på nätet och hittade Neutrikkopplingar till avsevärt lägre pris. Beställde 15 hankopplingar och 5 honkopplingar och började klippa av maskinsladdarna. På dom mjukaste och längsta monterades dom 5 honkopplingarna. Vilken förändring! Alla maskiner ligger numera snyggt på hyllorna och det är en barnlek att ta fram rätt maskin utan att några andra ramlar efter. Oftast räcker det med två anslutningssladdar med snabbkoppling för att täcka elbehovet på arbetsplatsen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som tur är så tycks inte alla ha samma uppfattning när det gäller lådor! Har nu sålt undan mer än 20 stycken Festool / Bosch lådor som försvann som en avlöning och utrymmet i verkstaden har ökat markant. Att maximera verkstadsutrymmet har alltid prio ett!
Produkter som diskuteras: "avskräckte"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Förstår inte hur man kan ha kvar lådorna, brukar ta högst någon månad innan man river sönder dom, spännerna är i dålig plast och gångjärnen håller inte. Nä köper gärna mina verktyg i kartong när det går så jag slipper skräpet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Maskinlådor är bra till mycket annat än maskiner... Jag har ex en med olja/applicerare, ett antal med skruv, någon med fog, en med distanser osv.
Rymmer du alla maskiner i två lådor har du för lite maskiner.
Rymmer du alla maskiner i två lådor har du för lite maskiner.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
För en som inte använder alla maskinerna dagligen är det praktiskt att ha dem i märkta lådor tillsammans med tillbehören.
Så det är olika behov helt enkelt, vissa har verktygstavlor, andra slänger allt i en verktygslåda.
Så det är olika behov helt enkelt, vissa har verktygstavlor, andra slänger allt i en verktygslåda.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag håller med dig. I verkstan vill jag också ha maskin + tbh samlat i en systainer. Fixar man utdragbara hyllor / rackskenor blir det överskådligt och lätt att hålla ordning.
Ute på fält däremot känner jag igen mig i TS beskrivning.
Ute på fält däremot känner jag igen mig i TS beskrivning.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
@jonko @C.Lundin; Nu har jag inte i närheten av 50 lådor, rättare sagt tre (och jag använder bara två)..
Men jag har funderat på att köpa någon extra, för att få någon ordning på var alla tillbehör är. Finns kanske bättre lösningar men jag vet att allt som hör till fräsen ligger i lådan tillsammans med maskinen
Ni som tycker att lådorna är hemska, hur förvarar och flyttar ni era maskiner med alla tillbehör?
Men jag har funderat på att köpa någon extra, för att få någon ordning på var alla tillbehör är. Finns kanske bättre lösningar men jag vet att allt som hör till fräsen ligger i lådan tillsammans med maskinen
Ni som tycker att lådorna är hemska, hur förvarar och flyttar ni era maskiner med alla tillbehör?
Det är framför allt på jobbet det är många maskiner, hemma har jag bara 11-12 maskiner som förvaras på hyllor. Har några lådor med tillbehör i, t.ex. borr och mejslar till slagborren.K_arlstrom skrev:
@jonko @C.Lundin; Nu har jag inte i närheten av 50 lådor, rättare sagt tre (och jag använder bara två)..
På jobbet förvaras allt på hyllor också, och hyllor i bilen om det är aktuellt att förflytta.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Medlem
· västragötalands
· 199 inlägg
Var köpte du kontakterna? Var de dyra?
K_arlstrom skrev:
I verkstan och hemma ligger maskinerna på hyllor, i servicebilen ligger dom också på en hylla och slängs ner i antingen verktygsväskan (om max 2 maskiner ska med) eller i en större låda som rymmer det mesta som behövs.
Hej Fredrik_Lerum!F Fredrik_Lerum skrev:
Jag köpte kontakterna på
https://www.thomann.de/se/neutrik_nac3_fx_w_true1.htm och det är honkontakten som monteras i strömkablarna. 6.3 EUR
https://www.thomann.de/se/neutrik_nac3_mx_w_true1.htm och det är hankontakten som monteras vid maskinen. 5.7 EUR
Jag beställde 5 st.till strömkablar. Dom har jag monterat på lite olika kabellängder. Jag tror jag har en lång på 7m.
Dom andra 15 monterades på dom avklippta maskinsladdarna.
OBS! Elverktygen har oftast bara två ledare i kabeln så ingen jordledare kan monteras.
Mvh/Dag
Medlem
· västragötalands
· 199 inlägg
Satte ihop två kontakter för att se hur de passade. Nu får jag inte loss den gängade bakkåpan. Vet du om det sitter någon spärr där eller skall man bara ta i mer