Eftersom jag verkar oförmögen att handsåga tillräcklig rakt när jag ska foga en fönsterbåge med tappar har ju börjat titta på en bandsåg i prisklassen kring 4.000:-.

Behöver inget monster, men vill ha bra kvalité och goda inställningsmöjligheter.

Är det någon som har en uppfattning om METABO Bas 261 400W? På pappret verkar den vara vad jag söker. Eller har jag missat ett mer prisvärt alternativ?

https://www.bauhaus.se/bandsag-metabo-bas-261-400w.html

Du ska ha gjutjärnsbord, så köp en gammal stadig maskin.

S S_B_O skrev:
Eftersom jag verkar oförmögen att handsåga tillräcklig rakt när jag ska foga en fönsterbåge med tappar har ju börjat titta på en bandsåg i prisklassen kring 4.000:-.

Behöver inget monster, men vill ha bra kvalité och goda inställningsmöjligheter.

Är det någon som har en uppfattning om METABO Bas 261 400W? På pappret verkar den vara vad jag söker. Eller har jag missat ett mer prisvärt alternativ?

[länk]
För fönsterbågar räcker sågen alldeles säkert.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Tittade lite på duab husets bandsågar också men slutade med att jag slog till på Metabon.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Väcker liv i den här istället för att starta ny tråd.
@S_B_O är du nöjd med sågen?

Är det möjligen någon annan som testat den och kan ge ett utlåtande?

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Väcker liv i den här istället för att starta ny tråd.
@S_B_O är du nöjd med sågen?

Är det möjligen någon annan som testat den och kan ge ett utlåtande?
Slog du till på den som nyss gick på Tradera eller?

Nix, köpte min 2017-11-17.

S S_B_O skrev:
Nix, köpte min 2017-11-17.
Ja... jag quotade ju snajgel, så det var honom jag frågade.

Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Ja... jag quotade ju snajgel, så det var honom jag frågade.
Nope inte jag som klippte den. Håller på att försöka bestämma mig för vilken bandsåg av bänkmodell jag ska ha... :)

S snajgel skrev:
Nope inte jag som klippte den. Håller på att försöka bestämma mig för vilken bandsåg av bänkmodell jag ska ha... :)
Om du tar bort bort bänk- ur kravspecen tror jag du ökar chansen att bli nöjd.

nanowire nanowire skrev:
Om du tar bort bort bänk- ur kravspecen tror jag du ökar chansen att bli nöjd.
Misstänker det, har dock begränsat med plats. Men det är klart, dyker en mindre enfasmaskin upp som står på stativ(?), så kanske jag slår till i alla fall. :)

S snajgel skrev:
Misstänker det, har dock begränsat med plats. Men det är klart, dyker en mindre enfasmaskin upp som står på stativ(?), så kanske jag slår till i alla fall. :)
Inca-sågarna är relativt vanliga och folk verkar nöjda med dessa. Andra mindre sågar har jag inte sett så mycket positivt om :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.