Jag ska skära ner oljetanken i källaren och funderar på lämpliga verktyg. Tanken är enligt uppgift tömd och sanerad av auktoriserad firma, men man ska kanske slå i nån cm vatten i botten ändå så inget tar eld?

Jag har försökt hitta någon som hyr ut en nibbler, men dom jag har hittat verkar bara klara typ 1,5-1,6 mm plåt. Jag har inte mätt tjockleken, men gissar att det är runt 3mm. Vart hittar man kraftigare maskiner utan att bli ruinerad?

Alternativet är att köra med tigersågen, men då vill jag ha blad som klarar ett antal meter. Något tips?

De flesta lite större klarar 3.5-4mm, men det beror ju på kvaliteten också. Rent spontant hade jag varit lite anti tigersåg och även då vinkelslip, men är du säker på att allt är tömt så hade jag nog själv valt vinkelslip.
Funkar inte det för omgivningen kanske?

För att svara på frågan förresten, så är Lenox metallblad bra. Dock ganska dyra..

Gjorde detta för någon vecka sedan på en 2.8m3 tank. Köpte lennox blad på Ahlsell, dyra men sjukt bra.
1 blad blev helt slut det andra är 1/2 kvar

Kostade med min rabatt 950:- inkl moms för 2 st

Skärmbild av ett tigersågblad Lenox Metall Demolition CT från Ahlsell med produktbeskrivning och artikelnr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plasmaskäraren på Lidl?

• Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
E
Får du tag i en nibbler så kör på det. Dock är det inte det lättaste. Blir det tiger så kör hilti eller hikokiblad. Det är värt att lägga lite extra pengar på bladen och köra med låg hastighet och ev lite smörjolja för att inte bränna bladen eller böja dom.

När jag sågade ner min tank snålade jag på bladen och vissa blad gick bara någon decimeter innan dom fastnade och böjde sig och sedan var dom körd. Vinkelslip var hopplöst i mitt fall.

Samt ta ner tanken i mindre bitar. Jävlar vad det väger och det blir riktigt vassa kanter.

C C.Lundin skrev:
De flesta lite större klarar 3.5-4mm, men det beror ju på kvaliteten också.
Jo, jag har sett att man kan köpa såna, men jag hittar ingen som hyr ut... De flesta verkar bara ha Hitachis modell som klarar 1,6mm.

Det är samma. Men även de vanliga Lenox metall är bra. De kostar ungefär 100 spänn rätt upp och ned. Rent ekonomiskt är det nog billigare, men medför troligen fler svordomar på vägen..

H
Tigersåg oslagbart till att kapa ner en tank, inte en massa blixtar och oljud i större omfattning , en nibbla ska hugga en ofantlig massa småbitar som kanske är en 1/2 mm i storlek och skakar/vibbrerar häftigt

Lite vatten i botten och en x11a så är den nere på en kvart. Hade fasiken aldrig ens kommit på tanken att vibrera ner en tank med tigersåg.

Jag har tyvärr bara en P11a... Men jag har skickat efter några tigersågsblad så får vi se vad som händer.

Om det är olja kvar i tanken hjälper nog inte vatten då olja kommer flyta ovanpå. Att du har bra ventilation och andningsmask är nog ett gott råd.

Jag har använt milwaukee thin kerf blad, billiga och bra. Viktigt att man är minst två stycken som jobbar. En sågar och den andra bänder isär sågsnittet (så bladet inte skall klämmas fast) samt sätter en droppe olja som smörjning emellanåt vid bladet.
Byt blad ifall det blir varmt så sabbar man inte bladet.

Det brukar gå ett till tre blad då man tar ner en tank.

Absolut viktigaste är lågt varv på sågen och högt tryck på bladet, då håller ett vanligt metallblad väldigt långt.

Skulle bli förvånad om du gör av med fler än tre blad..

• Gilla
psykolog123
  • Laddar…
Kan verkligen rekomendera Boschs blåa tiger blad. Dyra i inköp, absolut. Värda varenda krona.

• Bosch tigersågblad för räddning ur fordon, 150mm, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.