N
Jag har lyckats kröka mitt schaktblad. Det är ena staget i främre delen som gett sig. Är det någon här som vet hur man riktar det? Måste man värma det först eller går det att bara försöka trycka det tillbaka med lämplig utrustning ?

Böjt schaktblad med skada på stag i snöig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
Är det härdat till en viss hårdhet eller lite bonnjärn i, bäst är att rikta det mot något med slägga och då ska det värmas så det är rött, annars följer inte metallen med till rätt riktning, kroknar på annat ställe

Svårt att få en bild av hur grovt stålet är men jag gissar på typ 8mm.

Att rikta den är inte så svårt, du värmer en triangel och ger den några smällar med släggan. Är det nå grövre än uppskattat är det nog idé att rikta med värme och portopower.

Är det nå annat som blivit krokigt också?

N
Har inte mätt men skulle tro att det är 8 mm.
Har inte hittat något annat som blivit krokigt. Men jag kan ju ha missat det.

Månne man lyckas värma det med gasoldriven blåslampa eller krävs det gassvets ?

H
Klart har du en s.k. bonsunbrännare och en full P11 Gasoltank kaaan du få det rött,som behövs men jag skulle gå på svets

N
Gissade det. Skulle jag ha en gassvets så skulle jag givetvis använda den.
Men får väl vänta tills snön börjar minska istället för växa och fråga runt om någon i närheten har en gassvets att låna ut.

H
Har du någon som har en herrejösses blåslampa så får du det rött på kanske 15 min, det är en oerhörd kraft i dom, man brukar i bland få tända dom med en mindre då dom måste bli på gränsen till röd i brännaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.