Verktyg & Maskiner
heimlaga: Det håller säkert att hänga på väggen. Såhär går det annars till att smida en sån här gammaldags yxa med mera komplicerad form när man gör det enligt konstens alla regler: [MEDIA=youtube]WxNhBor3pr4[/MEDIA] [MEDIA=youtube]0bwVejbYnUo[/MEDIA] [MEDIA=youtube]bQ5ujC_P0t8[/MEDIA] Såhär kan man stålsätta en utsliten yxa så den blir som ny: [MEDIA=youtube]9HcpX7Ult9I[/MEDIA] Såhär
J_M_K: Hej på er! Tänkte komplettera min scando flexy ställning. Men det verkar som att scando gått i konkurs? Någon som vet någon firma som sitter på delar till flexy ställningar? /Johan
Bowser: S70 från -98 lyfte hela sidan på bilen, originaldomkraft.. väldigt behändigt vid hjulbyte!
pilen: Kan rekommendera denna. https://verktygsboden.se/dammsugare/grovdammsugare-80-l-3-motorer Lite dyr men värd varenda krona om man har behovet. Ett jäkla sug och den suger både vått och torrt. Normalt använder jag en motor men ifall man behöver mer sug så finns där två till att ta till. Använt den till mycket förutom vanlig grovrengöring under de 5-6 åren jag har haft den. - Sög ut
Tokslut: [citat] Det skulle jag tro, de är också ganska mycket starkare än min speciellt om man räknar i % hehe
Tokslut: Thule alla dagar i veckan, själv har jag 3 Thulesläp :geek:
Zynvinkeln: Vi pratar inte om att det rör sig mycket, kanske 0,5mm, men vid kapning av lister vill man ju få det helt rätt
Pucco: Ytterhöljet på nätsladden på min Attix 560-21XC har gått av precis där den går in i dammsugren så den hänger i innerledarna. Jag behöver dra in kabeln någon decimeter (eller kapa och krimpa på nya kontakter) så det blir en frisk kabel där den går in. Problemet är att jag inte kommer in i den. [bild] Jag har bara hittat 5 skruvar som håller ihop motorbasen med locket. En lång
nanowire: Mafell och Bosch har FSN WAN som funkar riktigt bra, kan förlängas till valfri längd med de vanliga fsn-skenorna. Använder nästan aldrig kap/gersåg sedan jag skaffade den. Nackdelen jmf med Festools är väl att den inte sitter fast på sågen. [bild]
kristofo: Vad för renoveringar ska göras? Jag tycker det är en ganska viktig parameter för val av verktyg. Renovera invändigt och utvändigt tycker jag är lite vag. Men det är klart, kan det generera nästan 60 svar så kanske det är specifikt nog (-: På sättet som ursprungsfrågan är ställd gissar jag att @Hoburgsgumman inte har jättestor erfarenhet av sågar, med det vill jag bara säga att
megamatch: Hej, vet att det är sent svar har haft en del att göra efter stormen :) tänkte uppdatera ifall någon vill veta hur det gick. Köpte en bosch pof1200 på jula som klarar 6mm, 8mm och 1/4tum bits. byggt ett eget fräsbord med lite skenor och featherboards (svenska?). använde en laminatköksbänkskiva som blivit över och tillverkade egen fästplatta av mdf som jag fräst ur ett hål till. (ska
özach: hej undrar om denna är på rea nån gång på jula ? Med vänlig hälsning örjan
johnboy: Hur gick det sen med detta går i tankar om att köpa ett enklare bordsåg för att kunna såga till fogar till ett gäng plywood lådor tex
heimlaga: En torksäsong (april-midsommar) per tum alltså ett och ett halvt år för två tums virke är idealiskt för snickarvirke medan byggnadsvirke och båtvirke klarar sig med kortare torktider.
Daniel_N: [citat] Aldrig använt så kan inte uttala mig. Slipar nästan bara på plats i snickeriet där slang o sladd redan finns vid arbetsplatserna så det är inget vi har någon större nytta av.
nanowire: Dax för tvätt :) Detta är vad jag vanligen har i snickarbyxorna: [bild] Elkniv och stämkniv. Knipexpolygripen är en favorit, självinställande och helt enhandsopeterad. Fick jag bara välja en sak vore det talmetetern.
stigen: Uppdatering av Moxon (vers: 1.2) Upptäckte när jag höll på att slipa en stor skärbräda i ek att det var besvärligt att både hålla den tunga skivan på plats mellan spännbackarna och spänna fast samtidigt. Lösningen blev två centrerade 20mm hål i främre backen. En bit VP-rör som går igenom hålet håller biten lätt på plats och inspänningen går som en dans! Vid mindre bitar
Stefan N: Nja, jag sålde min krysslaser ganska snabbt när man insåg att en 360 graders laser gjorde jobbet 10 ggr bättre. Själva lasern i sig funkar nog om man vill ha ett kryss på väggen, men oftast vill man ju ta ut höjder runt om utan att flytta på lasern.
Hjulbent: Vilken storlek på motor, inga stor sådana det kostar på 1 fasen rätt häftigt och motorn ska kopplas i delta 3X220V
nanowire: Det är bara du som vet(?) vad du ska måla och hur länge du behöver kunna göra detta utan avbrott. Min erfarenhet av hvlp-sprutning är begränsad till ett fläktdrivet boschsystem så jag vet inte hur de erfarenheterna översätter till den spruta du siktar på så du får läsa nedan med det i åtanke. När jag målat möbler, köksluckor och liknande har resultatet blivit bäst när jag
nanowire: [citat] Bra gjort, inte schysst att lägga allt ansvar att samla damm på Tomten (y):D
Myckling: La en entré i hallen med 30x60 granitklinker för några veckor sedan. Hyrde då en klinkerkap över en helg på Ramirent för drygt 300 kr. Lätt värt varenda krona. Stabil maskin som gav snygga och raka snitt. Klämde på Julas maskin lite senare och den såg ut som en leksak i jämförelse.
Bryggmästaren: Lennox har diamantskivor för metall och de minskar troligen minimalt i diameter. De kapar dock långsammare än de vanliga.
norrbottenssnickaren: [citat] Det vore en absolut dröm :)
stigen: Uppdatering "Extra Fräsbord" (version.1.2) När jag nyligen byggde mitt Moxon bord testade jag 20mm VP-rör för att fästa i 20mm hålen på bordet och det fungerade över förväntan. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-moxon.333812/ I dag när jag använde mitt extra fräsbord uppe på MFT-bordet insåg jag att det behövs nog några fästpunkter på den hala ytan. Jag bestämde mig
Pattefalk4: [citat] [citat] Tack! Det följer med en del slippapper också. Det finns att köpa, Cramo uthyrning (säkert fler) kan ta hem på beställning. Dock svårt att söka upp på nätet själv.