D
duell: Eftersom jag saknar framförhållning och frågade sista sekunden så har jag redan borrat. Började torrt, men det blev så varm. Var lite rädd att vattnet skulle bilda typ välling och gegga igen hålsågen, men jag doppade den i vatten med jämna mellanrum och det gick jättebra. :)
2 svar · 1,4k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Det finns en bra funktion på vissa slagskruvdragare (funkar bra på Hitachi i alla fall) som saktar ner slag och hastighet när motståndet ökar. Det funkar perfekt med tex farmarskruv och liknande självborrande skruv som man vill köra i max hastighet i början men inte när skallen når ytan.
6 svar · 9,7k läst
D
DDD80: En fråga till angående bänkslipar. Har än så länge min stående på en mdf-skiva, vilket gör att den inte vill vara still. Det finns två hål i dess stativ, för att kunna fästa den i underlaget. Frågan är emellertid hur detta görs på bästa sätt. Som det är nu har jag bara borrat ett hål i skivan + spånskivan undertill som jag sedan fäster med mutter och bricka underifrån.
9 svar · 4,1k läst
·
B
beqen: Om den passar är det ju bara att dra ur wiren en bit och kapa höljet med den lika mycket som det är för kort
25 svar · 2,6k läst
·
S
saiter: Är det en borrmaskin ?? En bild kanske kan hjälpa? //AA
1 svar · 833 läst
B
boohoo: Hus byggt -65. Samtliga innerväggar i plank, typ 2"4. En hel del plank har slagit sig åt något håll, vilket för med sig ojämnheter i väggen. Huset håller på o få en totalmakeover, ny el fräses i plankväggarna etcetc. Har funderingar kring hur jag lättast och bäst jämnar till dessa ojämnheter. Elektrisk hyvel är min tanke, men tänkte kolla med er här om någon sitter inne på
0 svar · 870 läst
Bart
Bart: Engångsmaskerna har åkt ut för min del. Dels är jag lite skäggig för det mesta. Dels sitter de aldrig bra. Sen efter att tittat i en ny mask jag använt en dag vid slipning av färgad puts och sett att den var ordentligt infärgad av damm på insidan också tog jag beslutet att köra med halvmask framöver. Bra att de har olika filter att byta med också så att jag kan ha damm och/eller
7 svar · 2,4k läst
D
declan: Tack Micro, de 4 skruvarna se väldigt små ut. Men jag försöka och återkomma.
2 svar · 3,3k läst
H
HansOT: Kollat på reservex?
3 svar · 4,9k läst
R
RealElwood: Ser ut att kunna fungera, vill du vara ännu mer optimerad kan du sätta en pelarborr/stativ på vä sida om sågen.
1 svar · 2,8k läst
·
Alltgår
Alltgår: [citat] Hade tänkt 3g2.5 och sådana här, och egen 16 A säkring. [bild] [bild]
22 svar · 2,6k läst
·
jac
jac: Jag har inte testat den själv men DrillDoctor brukar väl anses ok: https://drilldoctor.co.uk/
4 svar · 4,7k läst
P
Per_Eriksson: Kör med den lilla.
7 svar · 3,0k läst
·
P
C
corre: [citat] Jag skulle använda en trekantfil istället, enklare at få in på rätt plats och vinkel. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/filar-raspar-och-hyvlar/filar/trekantsfil-065056/
41 svar · 24,5k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Tänk på att 51kg blir pallfrakt från Norge.
6 svar · 3,6k läst
H
Hallerudsbo: Köpte från gik turboteknik till en passat för 2 år sedan. Gav 2500 då, dock hade jag kundrabatt från ett företag i Karlstad.
8 svar · 1,9k läst
J
Jan271: Skicka ett mail till tuffsaw med vad du har för såg och vad du vill göra. Jag lovar dig, dan efter har du ett detaljerat svar. Bara att beställa sen. Maken till service har jag aldrig varit med om. Att klingorna sen skär som i smör och att frakten är billig gör det inte sämre.
2 svar · 1,4k läst
·
john68
john68: [citat] Precis en sån!
11 svar · 2,0k läst
·
Mac_attack
Mac_attack: Hej! Någon som har tips på en regelsökare som känns användbar och pålitlig? Har kikat på "Gör det själv":s test där Stanley S300 var vinnaren, men användarrecensioner verkar tycka annorlunda. Tänker i prisklassen max 500 kr.
0 svar · 1,2k läst
useless
useless: Slangpass och lite vatten. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/vattenpass/slangvattenpass-160000/
13 svar · 21,2k läst
·
M
Micc: Det måste vara den mitt emellan (40-1656 för 895 kr). Meckigt att leta fram den nu efter flytt. Men den tar 13 mm borr vet jag, och det ingick en kabelvinda minns jag, så det måste vara den. Sen minns jag också att jag köpte en extremt billig borrmaskin på Jula någon gång på i mitten eller under senare delen av 1980-talet när vi hade köpt en sommarstuga, och jag tröttat på att ha
23 svar · 7,4k läst
·
bengtn
bengtn: Kolla att utmatningsbordet går att justera utan att inställningen ändras. På min A3/31 gick en del i inställningen sönder. Om jag minns rätt så är det en plåt med hål i som sitter i justeringen. Lätt att göra en ny min irriterande innan jag hittade felet /B
1 svar · 1,5k läst
Frustrator
Frustrator: [citat] De ska gå emot om du matar på
28 svar · 6,4k läst
·
H
Hobby Bob: [citat] Stort tack för det!
2 svar · 1,3k läst
·
Anders 1920-tal
Anders 1920-tal: Fräst ner en incra-skena på det som ska bli fräsbord
8 svar · 3,7k läst
·
Frustrator
Frustrator: [citat] Ingen erfarenhet av ozongenerator. Dessto större erfarenhet av en 35kvm sommarstuga som luktar :) Är det inte bättre att försöka lokalisera orsaken till doften?
2 svar · 3,5k läst
S
snowjim: Jag har kört med Bosch PWB 600 ett tag nu och tycker det är riktigt stabilt o bra! Finns säkert bättre men detta räcker lång för mig :)
17 svar · 8,7k läst
·
M
megamatch: Så, här kommer lösningen. 1. Skruva loss den röda plastskruven som man lossar på för att justera höjd. Skruva tills den lossnar, ta bort. 2. Där den satt fanns en bricka, byt ut denna mot bricka/brickor av lämplig tjocklek. Detta kommer göra att plattan förskjuts litet så man får prova sig fram. För mig funkade det att ha en bricka av halva tjockleken mot den som satt, dock var min
20 svar · 9,8k läst
·
V
Vardagsrum: [citat] Bra att väska finns. Hopplöst annars.. Parallellanslag är en sak som iaf jag har nytta av mellan varven. Skickar Metabo med ett? Det följde inte med Boschen iaf. Köpte ett original för runt 150-lappen som även löste cirkelsågning/hålupptagning. Blev dock av med skruven så f.n är det obrukbart.
5 svar · 3,8k läst
J
JeLö: [citat] Då är ju det att föredra! Var min rörmokare som sa att det var Aqua plus som gällde när man skulle fräsa in i betongväggar i efterhand.
13 svar · 10,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.