6 434 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Inca bandsåg "vandrande" sågblad
Jag har ett blad som vandrade/wobblade och jag höll på att bli knäpp för att jag inte lyckades få bort det. Sen slog mig tanken att kolla själva bladet - och där låg problemet, det hade nypt en gång, och därmed fått en kink. Bara att byta...
På min nuvarande (och även förra bandsåg) har jag 3 tpi 1/2” i bimetall. Har andra blad men tycker inte det är värt besväret att byta så använder det till allt från kurvor till mindre stockar.C carlbanan skrev:
Men kanske på gränsen för vad din Inca klarar att spänna?
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Det är tyvärr för kraftigt för att funka bra på incan.nanowire skrev:
Kolla på tuffsaws.co.uk så finns massa alternativ.
Kikar på detta nu, https://www.tuffsaws.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=174Frustrator skrev:
Bi-metall 3/8" (10mm), 1854mm, 4tpi. Borde fungera bra enligt rekommendationer ovan? Eller ska man välja 8tpi?
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Kan återkoppla att med bladet från Tuffsaws blev det väldigt mycket bättre. Såg att bladet som satt i antagligen var 1874 mm, och därför inte gick att spänna ordentligt.
Har gjort lite tester, bland annat en 120 mm regel på högkant och får jämna och raka snitt (efter att ha ställt in anhållet ordentligt).
Köpte tidigare ett anhåll från Axminster som passar direkt i bordet. Märkte dock att anhållet inte blir rakt i höjdled i förhållande till bordet, löstes med två brickor som mellanlägg för ena skruven.
Ett problem kvarstår dock att lösa. Det låter som att något tar i eller att det är obalans någonstans så att det uppstår mindre vibrationer i hela sågen. Det är dock inget som jag visuellt kan se (att det tar i alltså). Det låter så fort jag startar sågen och är oberoende av belastning. Tips på var jag borde börja att titta?
Har gjort lite tester, bland annat en 120 mm regel på högkant och får jämna och raka snitt (efter att ha ställt in anhållet ordentligt).
Köpte tidigare ett anhåll från Axminster som passar direkt i bordet. Märkte dock att anhållet inte blir rakt i höjdled i förhållande till bordet, löstes med två brickor som mellanlägg för ena skruven.
Ett problem kvarstår dock att lösa. Det låter som att något tar i eller att det är obalans någonstans så att det uppstår mindre vibrationer i hela sågen. Det är dock inget som jag visuellt kan se (att det tar i alltså). Det låter så fort jag startar sågen och är oberoende av belastning. Tips på var jag borde börja att titta?
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Börja kolla det övre och nedre kullagret som ligger bakom bladet i själva styrningen. Ibland är det spår i dem som ställer till det. Lätt att kolla och uteslutaC carlbanan skrev:Kan återkoppla att med bladet från Tuffsaws blev det väldigt mycket bättre. Såg att bladet som satt i antagligen var 1874 mm, och därför inte gick att spänna ordentligt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Klicka här för att svara