Verktyg & Maskiner
Dan_Johansson: [citat] Haha, överdrivet komplicerade lösningar på enkla problem är lite av ett signum för mig... :crysmile: Snabbtvingen räcker dock gott och väl... :)
Pysslarn: På ett tokigt bra snickeri jag har förmånen att besöka med en viss frekvens används en produkt som heter Carmalit. Otroligt lättapplicerad med "blomspruta" och gör enorm skillnad för att eliminera friktionen. Ingen polering eller annat utan man bara sprayar några gånger på bord och anhåll. Kan så klart sprayas på handhyvlar och annat också. Så smidigt att det är vad jag tänker
ohlinpeter: Efter mycket letande verkar det vara som du säger, en brandning, t.ex. av Elektra Beckum och Metabo. Vi kanske kan fastslå att de tillhör mellanskikt eller strax under. Tack för hjälpen!
Setomidor: [citat] Allt ser bra ut när man öppnar magasinet; men tror att jag har hittat felet: de nya spikarna är 1,4 mm och maskinen säger faktiskt 1,2 mm. Så lärdomen är nog att kolla noggrannare på spiklådan i framtiden! Tack för feedback alla!
Workingclasshero: Sticksåg fungerar fint. Annars fila ner skaftet, givet att du kan fila.
eddiw: [citat] Avstår nog tror jag, men tack ändå ;) Ajdå låter inte som något vidare bemötande från dom. Vad trist. Jag har handlat lite grejer från dom, men aldrig behövt reklamera. Kanske tur det :p
PNO: Såg att Toolab har kampanjpris på Festool Rubin 2 slipband. Typ samma pris som ordinarie pris på Bosch slipband i samma dimension. Är det någon som vet vilket av dessa band som är bäst på trä respektive färg? Jag förutsätter att vare sig Festool eller Bosch tillverkar slipband själva, utan det är säkert rebrandat slipmateriel från någon av de stora tillverkarna.
Daniel_N: Lite svårt att svara tror jag, kanske mest för att frågan är lite speciell. En vertikalfräs är en av de absolut viktigaste maskinerna i ett snickeri, som kan göra otroligt mycket. En mh410 är typ motsatsen till det. Men till att fräsa spont på golvbrädor är säkert en mh410 bra.
Stefan N: Det va länge sen det va kopior på Tradera men nu finns det möjlighet att fynda. https://www.tradera.com/item/302432/355573620/makita-skruvdragarset-med-batterier-och-laddare-18v
Uffe A: [citat] De har flyt?[/QUOTE] Autospell har slagit till igen, skulle vara håltagare ;)
___EM: [citat] Tanken är att ha den gamla som endast plan ett tag framöver. Tills jag har tid att fixa ordning anhållet på den och sälja den och köpa en bredare planhyvel. Jag pratade med Kenneth på Ejca och det fanns fulla justeringsmöjligheter på bägge borden enligt honom. Det var lagerhusen som kunde va problem att få tag i som reservdel i övrigt skulle det va samma komponenter som i
Pugetik: Intressant. Funderar också att köpa Metabo lackfräs för fasad. Som jag läste att "se upp" spikskallar. Ja det jag tänker på, men kom på om man ta dorn och hammare ner djup 1 mm innan kör lackfräs borde klarar bra. Ni som har kört på fasad eller liknar, hur många kvm går de 4 st skär åt? Om så behöver man köpa 10-pack skär som jag hittat billigt på e-bay men fråga är de lika
Sthlm1891: Hade inte fått någon notis om att ni svarat, så jag hade helt missat det. Köpte en spray på Classe och det fungerar bättre nu, tack.
carthago: [citat] lite diesel så lossar den,gammalt bergsprängartips
Raskus: [citat] Nu ska vi inte haka upp oss på detaljer. Sommarpersonalen på Julaministeriet har gjort så gott de kunnat.
Skooda: Via Blocket. Finns nya här https://pk-produkter.se/produktkategori/emballage-tillbehor/fat-och-dunkar/?gclid=EAIaIQobChMI7Nm32pKC4wIVzsqyCh0OMgCaEAAYASAAEgKUovD_BwE [citat]
Maestrono: Tack för svar! Tänkte hyvla eftersom det blir snyggt och är väldigt smidigt. Inser väl att budgeten kanske inte tillåter för någon hyvel med min spec men hittade att jag kunde hyra Festool HL 850 billigt i närheten så får prova den.
NyaTorpane: Jag får slå ett slag för boschs gipsautomat! Har sedan tidigare Hiltis automat men sålde denna och köpte en Festool dwc 4500, alla lovordade den. Men jag fick ingen ordning på den var tredje skruv gick i ordentligt, lämnade tillbaka den och nu ska dom byta elektroniken i den, hoppas verkligen den blir bra efter det, Men i mellantiden köpte jag Boschs automat eftersom jah sedan tidigare
FredrikR: Mitt velande gjorde att den hann bli såld :) Men tack för svaret.
Raskus: [citat] Tack! Jag lyckades smörja den genom att vräka på krypolja. Som ny igen!
Frustrator: [citat] Lithiumfett är det som vart där innan. Men det kräver att man regelbundet smörjer. Teflonspray funkar men jag vart mer nöjd med fett faktiskt.
Alfredo: [citat] Slangen är skräp i det där setet. Övriga grejor funkar väl även om jag inte vet något om hur noggrann "däckpåfyllaren" är. Denna slang tycker jag är OK för priset: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressortillbehor/slangar-och-vindor/tryckluftsslang-079086/ Vill du ha en riktigt bra slang gissar jag att den blir dyrare än din kompressor och det är
RoBo: https://www.toolab.se/produkt/DeWalt-fot-till-sagbank-DE7023-DE7033
Beretic: Det gör det absolut, finns 100 guider på Youtube kring detta.. Kolla även "sacrificial fence" så får du 100%öga snitt varje gång(y)
fiskbuggaren: [citat] Just på stegen är det skönt att slippa sladden. Jag ser störst poäng i energikrävande verktyg med ganska stationär användning. Tänk CS70 eller kapex med dubbeldrift. Det och dammsugare.
nino: Ok ja jag upplever att den funkar när den flödar. Är det nåt att prova renovera eller är det bara att köpa nytt?
spånskiva: Tack, det kanske ligger runt 45 - 50mm då, på en 180mm klinga...