7 411 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Hur mycket billigare är elverktyg nu? Vad kostade de då?
Läste inte hela tråden innan jag svarade, och ser nu att 1000 kr 1980 påstås vara 3349 kr idag. Jag minns det som att det var närapå en veckolön - men om det idag motsvarar 3349 kr så stämmer ju inte det....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tja, tror det kommer härifrån...M Micc skrev:
Då stämmer det ju ändå ganska bra enligt Dans inlägg. Känns galet. 1000 kr är ju inte ens en dagslön idag.M Micc skrev:
Ett av mina favotitverktyg är en blå borrmaskin från biltema, tror inte den kostade ens 100-lappen, fungerar fortfarande utmärkt ca 20 år senare.
Det där med prisindex är rätt vanskligt. Jag tog för övrigt 1979 och fick 3795 kronor för en tusenlapp i stället, så inflationen var stor. Sen har vi mer pengar att röra oss med överlag, särskilt när de fasta kostnaderna för mat och hyra är avräknade. Och SÄRSKILT för hantverkare har reallönerna gått upp rätt bra.M Micc skrev:
Sen verkar det på tidigare inlägg som att särskilt priserna på de billigaste prylarna gått ner. Inte konstigt då utvecklingen väl gått snabbast med dem. Medan traditionella kvalitetsprodukter antagligen har haft en mer stabil prisbild. Från den fina länken med kataloger från Classe kostade en slagborrmaskin från AEG mellan runt 500-1000, vilket väl var kvalitet då(?), och det är väl samma pris nu.
Ja, kul att se de gamla Classe-katalogerna.
Och en sån slagborrmaskin finns också i gömmorna, har också använts otroligt mycket och funkar fortfarande, tror inte ens jag bytt kol i den. Borrade massor i betong en sommar, den var så varm att det knappt gick att hålla i den. Går dock inte att reversera, det är ju det man saknar idag...
Sid 8, högst upp. https://www.clasohlson100.com/wp-content/uploads/2018/01/katalog_1980-1981.pdf
Och en sån slagborrmaskin finns också i gömmorna, har också använts otroligt mycket och funkar fortfarande, tror inte ens jag bytt kol i den. Borrade massor i betong en sommar, den var så varm att det knappt gick att hålla i den. Går dock inte att reversera, det är ju det man saknar idag...
Sid 8, högst upp. https://www.clasohlson100.com/wp-content/uploads/2018/01/katalog_1980-1981.pdf
När min 15 år gamla Metabo vinkelslipmaskin dog och inte gick att reparera fick jag så lov att köpa en Fein för att inte gå ned i kvalitet.
Att jämföra priset på samma mittemellanmärke nu och då berättar ingenting eftersom kvaliteten har gått ned.
Att jämföra priset på samma mittemellanmärke nu och då berättar ingenting eftersom kvaliteten har gått ned.
Den för 665 kronor eller över tusen spänn?M Micc skrev:Ja, kul att se de gamla Classe-katalogerna.
Sid 8, högst upp. [länk]
Ser att en Tormek däremot har gått upp i pris rejält. Fast nu får man motor på köpet och trycker inte in sin egen borrmaskin i Tormeken. Kan tänka att motorn i en borrmaskin inte riktigt är gjort för sådan kontinuerlig drift det är frågan. Sen har den väl blivit bättre också, men inte så mycket att det motiverar den prisskillnaden. Väl? Men det är kul att se ett svenskt företag lyckas i en nisch, och leva vidare och göra profit.
Det måste vara den mitt emellan (40-1656 för 895 kr). Meckigt att leta fram den nu efter flytt. Men den tar 13 mm borr vet jag, och det ingick en kabelvinda minns jag, så det måste vara den.
Sen minns jag också att jag köpte en extremt billig borrmaskin på Jula någon gång på i mitten eller under senare delen av 1980-talet när vi hade köpt en sommarstuga, och jag tröttat på att ha med hela verktygsarsenalen när vi åkt till stugan.. Om jag minns rätt kostade den 149 kr, jag hade aldrig sett en så billig borrmaskin förut. Borrade två hål i trä (inte grova så att det gick tungt, kanske 10 mm), sen slutade den fungera. 75 kr per hål - knappast billigt! Minns inte att jag reklamerade den, men lärde mig att väldigt billigt oftast är rätt dåligt...
På senare år har jag köpt en del begagnade proffsgrejer om jag tyckt att nytt varit för dyrt. Kostat hälften eller långt mindre än hälften, och ända funkat klockrent. Tex en Kemppi Minarc 150 för 2000 spänn
https://www.kemppi.com/sv/offering/family/minarc/ och en rejäl 3-fas klyvsåg (tror den heter Luna Perfekt 803?). De anses ju lite för stora och tunga för snickarna att ta med sig, men har man plats för en sån så är det ju en riktigt bra grejer
Sen minns jag också att jag köpte en extremt billig borrmaskin på Jula någon gång på i mitten eller under senare delen av 1980-talet när vi hade köpt en sommarstuga, och jag tröttat på att ha med hela verktygsarsenalen när vi åkt till stugan.. Om jag minns rätt kostade den 149 kr, jag hade aldrig sett en så billig borrmaskin förut. Borrade två hål i trä (inte grova så att det gick tungt, kanske 10 mm), sen slutade den fungera. 75 kr per hål - knappast billigt! Minns inte att jag reklamerade den, men lärde mig att väldigt billigt oftast är rätt dåligt...
På senare år har jag köpt en del begagnade proffsgrejer om jag tyckt att nytt varit för dyrt. Kostat hälften eller långt mindre än hälften, och ända funkat klockrent. Tex en Kemppi Minarc 150 för 2000 spänn
https://www.kemppi.com/sv/offering/family/minarc/ och en rejäl 3-fas klyvsåg (tror den heter Luna Perfekt 803?). De anses ju lite för stora och tunga för snickarna att ta med sig, men har man plats för en sån så är det ju en riktigt bra grejer
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden