Har köpt en Inca bandsåg på blocket. Hittar inget namn eller modellnummer på maskinen (men gammal är den då skyddskåpan sprack i 100-bitar när den lätt föll i golvet = spröd gammal plast). Har försökt att kalibrera sågbladet utan att få den att stanna kvar i centrerat läge på hjulen. Hur jag än gör så "vandrar" bladet antingen längst ut eller längst in på hjulen, hur försiktigt jag än försöker reglera/tippa det övre hjulet. Först händer ingenting, ingenting och helt plötsligt vandrar bladet över på en gång när jag snurrar manuellt på hjulen, typ ketchupeffekten. Blir tokigt då jag nu försökt säkert 100 gånger...! Tycker inte det finns något anmärkningsvärt glapp i lagren, möjligtvis något litet i det övre hjullagret men mycket litet. Gummit på hjulen är torrt och har en massa småsprickor i sig men känns jämnt och plant.
Är det någon som kan råda mig eller var det helt enkelt ett dåligt köp?
Är det någon som kan råda mig eller var det helt enkelt ett dåligt köp?
På den vanliga inca 340 är hjulen platta och bladet ska styras att ligga med tänderna framför hjulet/gummit. Första saken att göra när man har en trilskandes bandsåg är att montera ett nytt fräscht blad då det är hopplöst att få ett misshandlat gammalt blad att tracka fint.
Jag hade en sån såg för några år sedan och jag vill minnas att det är så. De flesta bandsågar har emellertid ”boomerade” gummi och bladet kommer på en sådan såg att vilja tracka centralt över hjulet. Nån aktuell inca ägare hoppas jag fyller i om jag missminner mig.
Oavsett, köp ett nytt blad, kostar en hundralapp eller två. Först då vet du vad du har att göra med.
Oavsett, köp ett nytt blad, kostar en hundralapp eller två. Först då vet du vad du har att göra med.
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg
Flyttar över mitt svar hit från möbeldelen.
Hej
Du spänner bladet ordentligt innan du börjar justera gången? När du spänner, om du kollar från sidan, blir det någon fördjupning i fram eller bakkant av bladet?
Är det ett nytt blad du har? Vilken tjocklek på bladet?
Ta gärna några bilder så är det lättare att bedöma skicket.
Hej
Du spänner bladet ordentligt innan du börjar justera gången? När du spänner, om du kollar från sidan, blir det någon fördjupning i fram eller bakkant av bladet?
Är det ett nytt blad du har? Vilken tjocklek på bladet?
Ta gärna några bilder så är det lättare att bedöma skicket.
Hej igen
Tack för alla svar. Problemet med min Inca bandsåg kvarstår (om det nu är ett problem?!)
Bladen lägger sig antingen längst in på hjulen eller längst fram.
Omöjligt att centrera det vilket jag läst lite varstans att bladet skall göra. Har prövat olika blad som jag fick med på köpet. Alla beter sig likadant.
Som uppfattat det i några av de svar jag fått ovan ska alltså bladet ligga längst fram med tänderna utanför hjulet (som på bild 2). Har jag uppfattat det korrekt?
Tack för alla svar. Problemet med min Inca bandsåg kvarstår (om det nu är ett problem?!)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bladen lägger sig antingen längst in på hjulen eller längst fram.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Omöjligt att centrera det vilket jag läst lite varstans att bladet skall göra. Har prövat olika blad som jag fick med på köpet. Alla beter sig likadant.
Som uppfattat det i några av de svar jag fått ovan ska alltså bladet ligga längst fram med tänderna utanför hjulet (som på bild 2). Har jag uppfattat det korrekt?
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg
Bild 2 är korrekt, så ska bladet ligga. På bild 3 ser man att gummit är ganska sprucket. Är det torrt också? Min såg blev markant bättre av nytt gummi. Om man kollar på gummit på bild tre, där det bildar 'horisont' ser det ut som att det buktar in, bara perspektiv på bilden eller är det ut så i verkligheten också?Helmer61 skrev:
Nej, jag tycker inte den buktar inåt i verkligheten. Dock är det ganska torrt och med småsprickor. Var köper jag nytt gummi?Frustrator skrev:
Bild 2 är korrekt, så ska bladet ligga. På bild 3 ser man att gummit är ganska sprucket. Är det torrt också? Min såg blev markant bättre av nytt gummi. Om man kollar på gummit på bild tre, där det bildar 'horisont' ser det ut som att det buktar in, bara perspektiv på bilden eller är det ut så i verkligheten också?
Värdefullt att höra att bild 2 är som det ska. Tack för den informationen.
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg
Jag köpte mina gummin här: https://woodworkerstoolworks.com det stället är inte billigast och det tar ett tag att få dem därifrån men av diverse skäl blev det därifrån ändå.Finns säkert fler ställen.
Finns massa på nätet om hur hård späningen ska vara jag fick mest på känsla..min skala var inte tillförlitlig.
Finns massa på nätet om hur hård späningen ska vara jag fick mest på känsla..min skala var inte tillförlitlig.
Stort tack för all hjälp. Toppen!Frustrator skrev:
Lyfter tråden lite. Även jag har en sådan Inca, köpte den för några år sen och ska nu fixa till den.
Började med att byta kullager vid bladstyrningen, de gamla hade slutat snurra
Har några frågor som ni kanske kan hjälpa till med;
Behöver gummit på rullarna bytas ut?
Är gamla trärester som kanske kan rengöras (med vad?), men de ser allmänt gamla och slitna ut. Tacksam för tips på nytt gummi, gärna i svensk butik.
Behöver tips på blad också. Känner jag mig själv rätt så kommer inte bladet att bytas beroende på vad som ska sågas, så gärna tips på ett blad som fungerar ok till mycket. Jag nyligen en del mindre stockar (upp till 15 cm diameter) som behöver sågas upp, samt att jag behöver dela några ämnen på högkant. Är givetvis trevligt om samma blad fungerar till enklare radier.
Slutligen, jag har gjort några enkla försök att få till det sågblad jag fick med, att ligga ok på rullarna men lyckas inte riktigt. Det vandrar in och ut ca 5 mm. Ska det räcka att justera bladspänningen samt det övre hjulet in och ut? Kan det även vara så att man måste ta loss hjulen och justera (läste tråden som Ola C länkade)? Kan det vara så att slitet gummi och befintligt blad gör det svårt att ställa in ordentligt?
Började med att byta kullager vid bladstyrningen, de gamla hade slutat snurra
Har några frågor som ni kanske kan hjälpa till med;
Behöver gummit på rullarna bytas ut?
Logga in
Skapa konto
Är gamla trärester som kanske kan rengöras (med vad?), men de ser allmänt gamla och slitna ut. Tacksam för tips på nytt gummi, gärna i svensk butik.
Behöver tips på blad också. Känner jag mig själv rätt så kommer inte bladet att bytas beroende på vad som ska sågas, så gärna tips på ett blad som fungerar ok till mycket. Jag nyligen en del mindre stockar (upp till 15 cm diameter) som behöver sågas upp, samt att jag behöver dela några ämnen på högkant. Är givetvis trevligt om samma blad fungerar till enklare radier.
Slutligen, jag har gjort några enkla försök att få till det sågblad jag fick med, att ligga ok på rullarna men lyckas inte riktigt. Det vandrar in och ut ca 5 mm. Ska det räcka att justera bladspänningen samt det övre hjulet in och ut? Kan det även vara så att man måste ta loss hjulen och justera (läste tråden som Ola C länkade)? Kan det vara så att slitet gummi och befintligt blad gör det svårt att ställa in ordentligt?
Hade samma problem med min, bytte alla hjul/nållager samt beställde nya gummin från eBay för att utesluta eventuella felkällor.
Efter allt var bytt så vandrade bladet ändå en del fram och tillbaka. Det var nära att den hamnade i metallskrot bingen
efter någon vecka gjorde jag ett försök igen o spännde bladet ytterligare (trodde jag hade spänt tillräckligt) men sen dess har bladet legat perfekt på hjulet.
Verkar i slutändan som det var bladspänningen.
Efter allt var bytt så vandrade bladet ändå en del fram och tillbaka. Det var nära att den hamnade i metallskrot bingen