Hej

Köpte för typ 2-3 månader sedan en 18v batteridriven cirkelsåg från fysisk butik. Har använt den för att göra lätta arbeten hittills typ såga osb, klyva brädor.

Nu när jag ska klyva 2x2 tum reglar så stannar den hela tiden för att den inte orkar. Har en ny klinga från samma märke som sågen och som tillverkaren rekommenderar.
När jag även skulle kapa av 8 tryckta 120 brädor för en jämn kant hände samma sak. Drar den väldigt långsamt och stadigt med en sån där masonit DIY styrskena som finns massa videos på som jag gjort själv.

I deras beskrivning på nätet står det tydligt att sågen är kraftfull och perfekt för klyva brädor, reglar och tryckimpregernat.

Något handhavande fel som jag missat? Syrrans makita glider igenom dessa som smör när jag kört den.
Vad har jag rätt att kräva av tillverkaren/återförsäljaren? Skulle helst vilja ha en såg som lever upp till annonsen utan att lägga ut mer pengar då min ekonomi är rätt stram för tillfället.

Vad är det för såg?

Nyper det kring klingan? Är det en klyvklinga?

Väldigt få cirkelsågar har klyvkniv nuförtiden tyvärr. Då kan virket nypa åt kring klingan. En svagare såg stannar, en starkare kastar... skulle föredra det förra!

Jag upplever inte att den nyper. Kör som sagt på skena och reglarna har jag liggandes på en frigoĺitskiva på golvet så materialet har stöd.

Ingen klyvkniv. Det är en grovtandad 150mm klinga för trä. Vet inte om det är en klyvklinga?

H Holmspel skrev:
Vad är det för såg?
Grön bosch, kommer inte ihåg exakt modellnr men tror dom bara har en 18v variant.

En 2” regel kan nypa ordentligt även om den ligger bra pga spänningar i virket.

Vad är det för klinga du har exakt? 2” är inte så lite att klyva, en klyvklinga behövs definitivt. En batterisåg är långt mycket svagare än en nätansluten. Men även en nätansluten kan få problem med brännmärken t.ex. om man klyver 2” med fel klinga. Exempel på klyvklinga: https://www.toolab.se/produkt/Festo...lMbw7jHqcDLf_vTENT5alwylCZeVt4cxoCUOYQAvD_BwE

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag skulle med tro att regeln nyper klingan. När du har sågat en liten bit slå i en liten kil strax bakom sågen för att dela på regeln så att du kan fortsätta såga.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Ni har säkert rätt, vet inte exakt klinga då den ligger på landstället just nu. Vet att det var en grovtandad som rekommenderas till den sågen för trä.

Tyckte det var underligt att när jag lånade syrrans såg med exakt samma förutsättningar gick det utan prob.

Efter cirka 30-50 cm på regeln har sågen förbrukat ett 2.5ah batteri. Tyckte det var väldigt dåligt med tanke på att den annonseras som bra för att klyva reglar på klasses sida (där jag köpt den).

Har kollat runt lite recensioner på nätet om sågen och hittade en som hade i stort sett samma problem.

https://www.xn--bst-i-test-q5a.se/cirkelsag

Den där kampanjen på festool klingor såg ju lockande ut, skulle behöva en ny till bordsågen.

Hade egentligen inte tänkt använda cirkeln till så mycket regelkapning men tyckte det var så himla dåligt. Ska försöka ta kontakt med Bosch och se vad som händer tror jag.

Jag har en ryobi 18v.
Klyva regel så får man som sagt slå en kil bakom.
Sen suger dom batteri så jag har skaffat ett 5.0 batteri får se det går bättre än att käka en drös 2,5 och 1,5 som jag har flera stycken av :)

Ja konstigt att utvecklingen gått bakåt. Köpte en begagnad Hitachi C6BU själv för 250kr, sladd men den orkar allt och har klyvknivsfäste.

@Tosse tror du var inne på rätt spår.

Farsan var förbi med sågen idag, efter tips från nån engelsk sida (kommer inte ihåg vilken, kollade igår) så skulle man kolla om klingan låg parallellt med plattan.

I mitt fall skiljde det 3mm när jag drog ner klingan fullt, mätte avstånd så långt fram som möjligt mot bottenplattan och sen samma sak där bak, så när jag kört på spår så klingan hela tiden sågat snett, vilket förmodligen gjort att den nypit och överbelastats.

Så.. någon som har nåt fix eller lämna in?

Det beror kanske lite på vad man tycker sågen är värd, hur rädd man är om den, om an ev tänkt sälja den nån gång eller det garanterat ska behållas. Jag hade samma problem på en gammal B&D cirkel när jag gjorde egna skenor. Jag tog en bandslip och justerade basen tills den var helt parallell med klingan, med tänket att jag kör tills den dör och då ska jag ha en "riktig sänkis. Bedragit mig en aning i tanken för skiten har hållit och sågat en hiskelig massa de senaste 10-12 åren, och skenorna har hängt med dom också. Men nu får den snart stryka på foten iaf, för jag vill ha en blå såg, eller möjligtvis en röd om lädret kan tänka sig att öppna sig så mkt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tillbaka med sågen till inköpsstället. Så länge du har garanti ska den nyttjas. Hade det varit en äldre såg hade jag ordnat det själv, men den här är ju ny.

• Gilla
megamatch
  • Laddar…
Åkte till claes Ohlsson, förklarade mitt problem. Dom var jättetrevlìga, fick en ny utan något tjaffs. Måste säga bra kundservice!

Kommer hem, öppnar paketet och tänker kan ju kolla för säkerhets skull. Samma problem igen. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta nu hehe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.