Fast det är ju inte vad diskussionen handlar om. Det är såvitt jag har sett, ingen som har förespråkat polygrip framför fasta nycklar i denna tråd. Även om de inte är det mest lämpliga att dra skruvar med, så kan ju både polygriper och rörtänger ha ett användningsområde ändå. Och tycker man det så kan det ju vara intressant att veta vilka polygriper som är bra respektive dåliga.mekar-anders skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Köpte mig en Stanley FatMax Polygrip igår, 199:-
Första brodden som satt fast fick skiten att hoppa i inställningen så käften blev för stor !!
Efter många försök började dom släppa, sakta men säkert.. polygripen hoppade om och om igen och tänderna som ska hålla fast den ser rätt slitna ut nu..
http://www.stanleytools.com/default.asp?TYPE=PRODUCT&CATEGORY=HT+FATMAX+PLIERS&PARTNUMBER=84-648
Dock skönt med stor knapp för justeringen av storleken, synd att den inte pallar trycket.. Var nära på att kasta den långt in i skogen.
Nu ska jag åka och lämna tillbaks den och köpa mig en knipex cobra eller en kamasa, stabilare låsning än de 100 små spetsarna som stanleyn använder ska jag då ha.
Första brodden som satt fast fick skiten att hoppa i inställningen så käften blev för stor !!
Efter många försök började dom släppa, sakta men säkert.. polygripen hoppade om och om igen och tänderna som ska hålla fast den ser rätt slitna ut nu..
http://www.stanleytools.com/default.asp?TYPE=PRODUCT&CATEGORY=HT+FATMAX+PLIERS&PARTNUMBER=84-648
Dock skönt med stor knapp för justeringen av storleken, synd att den inte pallar trycket.. Var nära på att kasta den långt in i skogen.
Nu ska jag åka och lämna tillbaks den och köpa mig en knipex cobra eller en kamasa, stabilare låsning än de 100 små spetsarna som stanleyn använder ska jag då ha.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Fick byta till en annan som dom hade i sitt sortiment till bra pris, den kommer imorn så då får vi se..
Försäljaren sa att "det är den bästa polygripen jag testat", pallar inte den så kommer jag häva köpet och gå till nån som säljer kamasas eller knipex, kamasa pga garantin, knipex pga alla rekommendationer och pappas 15 år gamla som fortfarande kniper hårt !
Återkommer med synpunkter när jag hunnit testa den nya
Försäljaren sa att "det är den bästa polygripen jag testat", pallar inte den så kommer jag häva köpet och gå till nån som säljer kamasas eller knipex, kamasa pga garantin, knipex pga alla rekommendationer och pappas 15 år gamla som fortfarande kniper hårt !
Återkommer med synpunkter när jag hunnit testa den nya
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Hmm redan för sent för att redigera mitt förra inlägg, jaja..
Den nya polygripen är av ett för mig okänt märke, Facom.
18.181G heter modellen jag köpte, http://www.pro.facom.com/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx (bild 6)
Mycket stabilare låsning, provat klämma lite idag och den känns utan tvekan som ett bra köp, dock en miss att ta den 18cm långa och inte den på 25, aja, behöver jag en större och den här fortsätter kännas så här även efter lite hårdtestning så kanske jag slår till på den stora (30cm).
Facom hade mycket annat rolig på sin sida, farligt att gilla såna här saker
Den nya polygripen är av ett för mig okänt märke, Facom.
18.181G heter modellen jag köpte, http://www.pro.facom.com/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx (bild 6)
Mycket stabilare låsning, provat klämma lite idag och den känns utan tvekan som ett bra köp, dock en miss att ta den 18cm långa och inte den på 25, aja, behöver jag en större och den här fortsätter kännas så här även efter lite hårdtestning så kanske jag slår till på den stora (30cm).
Facom hade mycket annat rolig på sin sida, farligt att gilla såna här saker
Jag måste bara då hylla min Knipex polygrip lite. Den har fått slita hårt under renoveringen av huset, och då som rörtångsersättare när elementen skulle ner och alla rör i vattenpannan skulle delas.
Har en Kamasa 45cm rörtång, men den kommer bara fram när momentet i knipexens 25cm inte räcker till.
Ända gången som greppkraften inte räcker till är på släta rör och då är rörtången enda lösningen.
Har en liten Bacho på ~12cm, perfekt för småjobben, men kommer komplettera med en större Knipex när tillfälle ges.
Annars är en liten rörtång att rekommendera när det handlar om runddragna muttrar eller maskinskruvar, perfekt och kraftigt grepp. lilla Bachon på 14cm har räddat otalet urskruvningar på bilar efter att blocknycklen sagt sitt.
Har en Kamasa 45cm rörtång, men den kommer bara fram när momentet i knipexens 25cm inte räcker till.
Ända gången som greppkraften inte räcker till är på släta rör och då är rörtången enda lösningen.
Har en liten Bacho på ~12cm, perfekt för småjobben, men kommer komplettera med en större Knipex när tillfälle ges.
Annars är en liten rörtång att rekommendera när det handlar om runddragna muttrar eller maskinskruvar, perfekt och kraftigt grepp. lilla Bachon på 14cm har räddat otalet urskruvningar på bilar efter att blocknycklen sagt sitt.
Produkter som diskuteras: "maskinskruvar"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Jag skulle använda en trekantfil istället, enklare at få in på rätt plats och vinkel.J johan5588 skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...r-raspar-och-hyvlar/filar/trekantsfil-065056/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

