Verktyg & Maskiner
Needas: Hittade en hobart potatisskalare för storkök och såg genast potentialen som organdonator. [bild] [bild] Lite modifiering sen blir den en utmärkt kapsling med utsug vid klingan.
j.f.s: Men fan. Dessa är ju grymma! För köpa några kartonger..
buildman: Hej! Jag kommer att sätta ihop en arbetsstation för listbearbetning och funderar på bästa möjliga maskiner till detta ändamål. Kapsågen kommer att sitta på stationen medan klyvsågen monteras som bordssåg. Gemensamma krav för båda maskinerna är att de ska vara robusta men små och lätta. Drivs med 230v. Priset är ingen issue. Spånsugsmöjlighet behöver finnas på maskinerna.
fremar: Har skaffat en släpvagn, blev en lite större kärra än jag tänkt då den dök upp till bra pris. Är ett CO-släpet 1000 GLFT i bra skick överallt förutom flakbotten som är trasig längst bak och har lossnat på halva släpet. Måtten på flaket är 325x140 så där dök problemet upp när jag skulle köpa ny skiva. Lokala bygghandeln kunde bara få hem 305x152.5. Tänkte istället köpa
nanowire: [citat] Kan nog vara bra för att inte sätta igen fönsterventilationen också. Men jag tror du får svårt att få tillräckligt flöde genom de små hålen under fönstret. Annars är din ide med köksfläkt bra, de är billiga/gratis, har filter och kan utgöra taket i ditt lilla dragskåp. Om du nu inte kan dra ut ventilationsröret så finns köksfläktar med kolfilter vilket kan ta bort
megamatch: [citat] Offtopic men fan va fint de där såg ut :D(y)
Lime113: Blev det något köp för er? Hur långt ifrån kommer man på lösningen man kan köra på pelarborr och lager?
Johan Gunverth: Denna har jag använt en (1) gång och är de lika bra som tryckluftsvarianterna, behöver du nog inte söka längre. https://www.cejn.com/sv-se/products/pneumatics/hose-cable-reels-closed/safety-reel-series-911-cable/ Finns bl.a. på Duabhuset: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=21573
Frustrator: [citat] Jag var bara bitter för att jag behövde såga granit istället för att få leka i verkstan :)
spånhyvel: [citat] Trådlyft, hittade du något som uppfyllde dina krav @Emil_K? På jakt efter något liknande (förutom bälteskroken) och är sugen på Stanley Fatmax men skulle helst ha ett med enbart metrisk skala och inte både tum/metrisk. På ett så brett band är det jobbigt om man absolut måste vända det åt rätt håll för att få det exakt. Nu verkar de ha flera modeller så kanske någon
petererlandsson1194: [citat] Låter som en dålig ide...
LittleFish: Trevlig såg. Har en likadan, lite svårt att hitta blad som passar bara men har för mig det var dem här med "dubbelnockfäste" https://www.proshop.se/Verktyg/Bosch-5-delars-sticksaagsbladsats-T-44-D-2x-T-1-B-2x-T-18-A/2615705
megamatch: Hej, Är själv en hemmapulare som gillar att småfixa. Eftersom du bor i lägenhet så skulle jag nog kanske först fundera på 3-4 konkreta projekt som du vill genomföra. Jag vet att en bordssåg är ett väldigt bra verktyg för möbelsnickeri, pålitligt med hög repetabilitet men om du bara börjar just nu så hade jag personligen lagt fokus på en bra begagnad sänksåg (med skena
Ropa: Eller bara ta ändarna med fogsvansen. Då har du ju ett snitt att linjera mot på baksidan. Annars kan man ju klyva...
granis70: https://www.adlibris.com/se/bok/engelsk-svensk-teknisk-ordbok-9789197137294?gclid=EAIaIQobChMIrbHMkN-b4wIVhE0YCh08Sgp_EAQYASABEgKtXvD_BwE
ZipLock: [citat] Den stora fördelen med bits i hylsnyckelsatsen är att man då slipper släpa med sig skruvmejslar.
Springpojker: [citat] Äsch, ingen fara! Det var lärorikt!
p.lundgren: Tack för länkarna! Jag ser nu att jag redan läst de trådarna sedan tidigare. Mitt minne är bra men kort. Vi får se om jag hinner skruva ihop något fräsbord i år, men tanken är att göra något enkelt för att lära mig vad jag behöver ha och hur jag ska göra.
useless: Utvidgningen på grund av temperaturen är försumbar. Det som orsakar trycket är diverse ämnen i vätskeform som förgasas.
nanowire: [citat] Blåste ur och torkade av med babywhipes innan bilderna men den var väldigt ren inuti.
Hennke85: Låter bra. Tror att 800 bord duger för mitt hobbysnickeri. Större hyvel tar ju en massa plats. Får väl barlasta bordet den står på om den kasar runt för mycket. Tack för all hjälp.
H.Olsson: [citat] Har provat den. Fungerar kanon om du inte ska göra större gjutningar. Har nu en större 800w 210 liters, men hade inte bytt om jag endast gjutit plintar och andra mindre gjutningar.
Anders243: Tack för alla bra tips! Jag ska först testa med aceton och se om jag kan lappa ihop befintlig plast, sen ska jag testa att tillföra lite nytt material (om det är ABS). Funkar inte det så blir det att testa antingen loctite eller epoxy. Rapport kommer.
Springpojker: [citat] Tack för tipset. Jag kollade lite mer och i det större kugghjulet (som driver axeln där klingan satt), så är det en liten metallbit (mässing?) som sitter i en bussning på motorn, för att liksom hålla den på plats. Kan vara den som skriker? Och det skriker riktigt högt. Min sambo trodde att det var något djur som höll på att dö.
FRS05: [citat] Lämna in den på annat ställe då, de kommer fixa det. Hade problem med motorn till min och de fixade den utan problem. Skrev en felbeskrivning till verkstaden, skickade med garantibevis och lämnade in maskinen. Ett par veckor senare var den hemma igen med bytt motor.
Jakob72231: Är medveten om att detta är en väldigt gammal tråd men jag hade samma problem alldeles nyligen med min Stiga Multiclip 46. Vi köpte den begagnad och den var nog ganska välanvänd då. Vi körde den några timmar och då funkade den kanon men så plötsligt så började den gå väldigt ojämnt. Hela tiden dippade varvtalet ner så att den nästan dog, men så hoppade den upp lite granna,
bulleribock: Håller med, min kom med 420 skenan, det är sällan jag inte använder 250 skenan, det är i alla fall bra att den tar sig igenom en 45-regel rakt. Gick inte det vore den värdelös, trevligast vore om den kunde det i 45 grader, men man får inte allt. En toppensåg i varje fall