Byggahus.se

Hur bra funkar en engångsmask?

699 läst  7 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Håller på att kapa lite marksten i betong och köpte då en halvmask med p3-filter. Har skäggstubb men masken sitter riktigt bra och täpper jag till ventilerna så får jag ingen luft. Läste på Arbetsmiljöverket att med skäggstubb så tappar man 90% av skyddet på en halvmask. Så en fundering slog mig att om min halvmask som sitter bra bara skyddar mot 10% av farliga partiklar hur mycket kan då en engångsmask p3 verkligen skydda mot? Jag har aldrig haft en engångsmask som ens är i närheten av min halvmask.

2. N
    Medlem Nivå 4
    Så länge du inte lyckas dra ”tjuvluft” med tilltäppta ventiler så skulle jag vara helt lugn. Gummimasker klarar hyfsat med skäggstubb - det är när det börjar gå mot helskägg som det börjar bli ett problem.

Edit: Nu när jag läste din fråga noggrannare så inser jag att ovanstående inte riktigt var svar på den :crysmile: Måste säga att jag håller med dig om engångsmaskerna, men har tyvärr inga data att luta mig mot.

3. B
    Medlem Nivå 3
    Nej, det hade varit intressant att se lite data på det. Gissar att det som Arbetsmiljöverket skriver kanske är ifall masken sitter väldigt uselt med skäggstubben och att det i de flesta fall är högre är 10% filtrering?

4. L
    Medlem Nivå 1
    Men hur stort är skyddet som man tappar 90% av?
    Man kan ju inte rakt av säga att skägget släpper igenom 10% av dom farliga partiklarna, kan ju vara betydligt mer ifall en halvmask inte skyddar till 100%

5. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Håll för insugshålen i filtret och prova att andas in. Jag har 4-veckorsstubb och min mask håller helt tätt iallafall.
    Annars får du köra med lumpartricket innan tårgasprovet och dra på ordentligt med kamouflagefärg i ansiktet...

• Laddar…
  6. N
    Medlem · Nivå 9
    En sundtröms eller liknande är känslig för skäggstubb. Men som nämnts avslöjar ett täthetstest hur det ligger till. Engångsmask, eller sk "BH", är i många fall falsk trygghet. Dels är passformen kass, den är svår att täthetstesta samt att begreppet P3 är missvisande på ett sätt.
    Tänk att du utför ett genomströmmningstest i ett material, stort som en femkrona. Man analyserar testet och materialet får P3 klass. Av detta material gör du en "BH"......allt gott. Men när man jämför ett P3 filter hos en Sundström med en BH skiljer storleken markant. Vecklar man ut ett P3 filter får du en storlek av låt säga 15 engångsmasker.
    Effekten av detta är att engångsmasken blir tät efter en kort stund varvid den börja dra tjyvluft, något man inte märker pga passformen. En Sundström som är tät ger en blå färg i ansiktet!

• Laddar…
  7. M
    Husägare · Nivå 7
    P3-filter, det låter som något man skulle vilja ha i bilradion...

Men seriöst, jag har alltid bara använt enkla (och oftast begagnade) engångsmasker när jag borrat i t ex källarväggarna (betonghålsten). Är det otillräckligt? (Gör kanske detta två gånger per år.) Och handsåga trä utomhus gör jag helt utan annat skydd än ordinarie glasögon.

8. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Engångsmaskerna har åkt ut för min del. Dels är jag lite skäggig för det mesta. Dels sitter de aldrig bra. Sen efter att tittat i en ny mask jag använt en dag vid slipning av färgad puts och sett att den var ordentligt infärgad av damm på insidan också tog jag beslutet att köra med halvmask framöver. Bra att de har olika filter att byta med också så att jag kan ha damm och/eller kem-filter på samma mask.

Har dock funderat på en sådan här eller liknande. Nån som har erfarenhet?
    https://www.jula.se/catalog/klader-...ngsskydd/hel-halvmasker/helmask-000332/#tab04
    Finns med övertryck också. Dock dyrare, men kanske bättre?
    https://www.axminster.co.uk/axminster-apf-10-evolution-powered-respirator-101809

Just lungorna är väl det jag funderat minst på att skydda under årens lopp, men bättre sent än aldrig.